Realizacja założeń pozytywnej dyscypliny we współczesnej rodzinie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.18/2020_07kwas

Słowa kluczowe:

pozytywna dyscyplina, pedagogika pozytywna, metody wychowania

Abstrakt

Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, jaka jest wiedza rodziców na temat pozytywnej dyscypliny jako nowej metody wychowania i czy proponowane przez pozytywną dyscyplinę techniki są stosowane we współczesnej rodzinie. Próbę odpowiedzi na powyższe pytania podjęła Anna Sieczka w ramach pracy dyplomowej w Akademii Humanistycznej w Łodzi, wydział w Sieradzu, pod kierunkiem dr Kamili Witerskiej. Pytania badawcze oscylowały wokół wiedzy i zastosowania pozytywnej dyscypliny w praktyce. Badania zostały przeprowadzone metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety, w oparciu o autorski kwestionariusz.

Pobrania

Biogramy autorów

  • Kamila Witerska - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Kamila Witerska – dr, adiunkt w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki uzyskała na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się dramą, stymulowaniem motywacji i kreatywnego myślenia oraz wspieraniem rozwoju. Jest autorką publikacji dotyczącej porównania metody dramy stosowanej w różnych grupach wiekowych: Drama na różnych poziomach kształcenia (2010) oraz praktycznego przewodnika po technikach dramowych: Drama. Techniki, strategie, scenariusze (2011). Najnowsza publikacja dotyczy teatru forum (2016), nowej metody wykorzystywanej w edukacji rówieśniczej, profilaktyce i socjoterapii.

  • Anna Sieczka - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Anna Sieczka – licencjat pedagogiki uzyskany w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, wydział w Sieradzu.

Bibliografia

Czapiński J., Psychologiczne teorie szczęścia, [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, PWN, Warszawa 2004.

Dreikurs R., Soltz V., Children: The challenge, Plume, New York 1991. https://pozytywnadyscyplina.pl/ [dostęp: 03.02.2020].

Nelsen J., Pozytywna dyscyplina, przeł. A. Czechowska, Wydawnictwo CoJaNaTo, Warszawa 2015.

Seligman M.E., Psychologia pozytywna, [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, PWN, Warszawa 2005.

Smykowski B., Wczesna dorosłość – szanse rozwoju, „Remedium” 2004, nr 2 (132).

Trzebińska E., Psychologia pozytywna, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Wysocka E., Diagnoza pozytywna w działalności pedagoga resocjalizacyjnego – założenia teoretyczne i metodologiczne identyfikacji zaburzeń w przystosowaniu, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, t. 25, z. 2.

Pobrania

Opublikowane

2020-02-18

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Realizacja założeń pozytywnej dyscypliny we współczesnej rodzinie. (2020). Kultura I Wychowanie, 2/18, 97-116. https://doi.org/10.25312/2083-2923.18/2020_07kwas