Znaczenie animacji we wspieraniu rozwoju małych dzieci
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.19/2021_05ajSłowa kluczowe:
animacje dla dzieci, animator dziecięcy, zabawa dziecięca, koncentracja uwagi, ciekawość świataAbstrakt
Małe dzieci chcą poznawać świat, dążąc do nabywania nowych doświadczeń. Są ekspansywne i ciekawe. Do niedawna w żłobkach dominował model opiekuńczy. Nadal można spotkać opiekunów, którzy twierdzą, że w tych placówkach uczy się dzieci jedynie samoobsługi. Obecnie obowiązujące prawo podkreśla równorzędną rolę opieki, wychowania i edukacji w żłobkach. W artykule przedstawiono znaczącą rolę warsztatu pracy opiekunów, jak również na podstawie wyników przeprowadzonych badań, opisano zalety wykorzystania animacji w pracy z najmłodszymi. W żłobkach bowiem nie sprawdza się realizacja zajęć z wykorzystaniem modelu szkolnego. Szczególnie ważne jest stymulowanie naturalnej ciekawości dzieci, podążanie za nimi, ale i inspirowanie do działania.
Pobrania
Bibliografia
Appelt K., Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, [w:] A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Bakiera L., Harwas-Napierała B., Wzory osobowe w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.
Bączek J.B., Misztal T., Od amatora do animatora, Stageman, Warszawa 2017.
Frączek Z., Koncepcja „post-nowego” wychowania jako propozycja i odpowiedź na potrzeby współczesnego wychowania, „Annales” 2017, vol. 30(3).
Gruszczyk-Kolczyńska E., O społecznym uczeniu się preferowanym przez dzieci i dziecięcej ciekawości, bez której niemożliwe jest wspomaganie rozwoju umysłowego maluchów, [w:] E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, Bliżej Przedszkola, Kraków 2019.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Wspomaganie małych dzieci w skupianiu uwagi i organizowaniu aktywności poznawczych i wykonawczych, [w:] E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, Bliżej Przedszkola, Kraków 2019.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania, WSiP, Warszawa 2005.
Litwicka P., Metodyka i technika pracy animatora czasu wolnego, Wydawnictwo Proksenia, Kraków 2010.
Olechnowicz H., Pierwsze kroki wśród ludzi: problemy wychowawcze najwcześniejszego dzieciństwa, Druga Strona – Wydawnictwo IPS, Warszawa 2015.
Sadowska K., Wczesnodziecięca edukacja w żłobku. Obraz i postrzeganie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.