Znaczenie animacji we wspieraniu rozwoju małych dzieci

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.19/2021_05aj

Słowa kluczowe:

animacje dla dzieci, animator dziecięcy, zabawa dziecięca, koncentracja uwagi, ciekawość świata

Abstrakt

Małe dzieci chcą poznawać świat, dążąc do nabywania nowych doświadczeń. Są ekspansywne i ciekawe. Do niedawna w żłobkach dominował model opiekuńczy. Nadal można spotkać opiekunów, którzy twierdzą, że w tych placówkach uczy się dzieci jedynie samoobsługi. Obecnie obowiązujące prawo podkreśla równorzędną rolę opieki, wychowania i edukacji w żłobkach. W artykule przedstawiono znaczącą rolę warsztatu pracy opiekunów, jak również na podstawie wyników przeprowadzonych badań, opisano zalety wykorzystania animacji w pracy z najmłodszymi. W żłobkach bowiem nie sprawdza się realizacja zajęć z wykorzystaniem modelu szkolnego. Szczególnie ważne jest  stymulowanie naturalnej ciekawości dzieci, podążanie za nimi, ale i inspirowanie do działania.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Aneta Jegier - Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie

    Aneta Jegier – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, w Katedrze Pedagogiki Małego Dziecka. Od trzech lat pełni funkcję kierownika żłobka publicznego w Warszawie. Prezes Stowarzyszenia na Rzecz Wspomagania Rozwoju Dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi. Zajmuje się problematyką wychowania i kształcenia dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym oraz innowacjami pedagogicznymi w obszarze relacji dorosły–dziecko. Autorka książek i artykułów dotyczących wspomagania dzieci w dobrym funkcjonowaniu w domu, żłobku i przedszkolu.

Bibliografia

Appelt K., Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, [w:] A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

Bakiera L., Harwas-Napierała B., Wzory osobowe w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.

Bączek J.B., Misztal T., Od amatora do animatora, Stageman, Warszawa 2017.

Frączek Z., Koncepcja „post-nowego” wychowania jako propozycja i odpowiedź na potrzeby współczesnego wychowania, „Annales” 2017, vol. 30(3).

Gruszczyk-Kolczyńska E., O społecznym uczeniu się preferowanym przez dzieci i dziecięcej ciekawości, bez której niemożliwe jest wspomaganie rozwoju umysłowego maluchów, [w:] E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, Bliżej Przedszkola, Kraków 2019.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Wspomaganie małych dzieci w skupianiu uwagi i organizowaniu aktywności poznawczych i wykonawczych, [w:] E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, Bliżej Przedszkola, Kraków 2019.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania, WSiP, Warszawa 2005.

Litwicka P., Metodyka i technika pracy animatora czasu wolnego, Wydawnictwo Proksenia, Kraków 2010.

Olechnowicz H., Pierwsze kroki wśród ludzi: problemy wychowawcze najwcześniejszego dzieciństwa, Druga Strona – Wydawnictwo IPS, Warszawa 2015.

Sadowska K., Wczesnodziecięca edukacja w żłobku. Obraz i postrzeganie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.

Pobrania

Opublikowane

2020-09-22

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Znaczenie animacji we wspieraniu rozwoju małych dzieci. (2020). Kultura I Wychowanie, 1/19, 75-85. https://doi.org/10.25312/2083-2923.19/2021_05aj