The importance of animations in supporting little children’s development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.19/2021_05aj

Keywords:

animations for children, children’s animator, children’s play, attention span, curiosity about the worldcuriosity about the world

Abstract

Little children want to discover the world, striving to get new experiences. They are expansive and curiosed. The caring model has dominated in nurseries until recently. We still can meet child minders who think that children should only be taught self service there. Current law emphasises equal part of caring, upbringing and education in nurseries. In the article it is showed important role of childminders’ work and also there are described advantages of using animation in work with children based on conducted researches. In nurseries, conducting classes using school model doesn’t work. Really important is to use children’s natural curiosity, following them, but also inspiring them to act.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Aneta Jegier, Academy of Special Education in Warsaw

    Aneta Jegier – Doctor of Humanities, assistant professor at the Maria Grzegorzewska Uni versity in Warsaw, Centre of Young Children’s Pedagogy. For three years she has been the manager of a public nursery in Warsaw. She is President of the Association for Supporting the Development of Children with Special Educational Needs. She deals with the issues of upbringing and education of children of nursery and preschool age and pedagogical innovations in the area of adult–child relations. She is the author of books and articles on helping children to function well at home, at nursery and at kindergarten.

References

Appelt K., Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, [w:] A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

Bakiera L., Harwas-Napierała B., Wzory osobowe w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.

Bączek J.B., Misztal T., Od amatora do animatora, Stageman, Warszawa 2017.

Frączek Z., Koncepcja „post-nowego” wychowania jako propozycja i odpowiedź na potrzeby współczesnego wychowania, „Annales” 2017, vol. 30(3).

Gruszczyk-Kolczyńska E., O społecznym uczeniu się preferowanym przez dzieci i dziecięcej ciekawości, bez której niemożliwe jest wspomaganie rozwoju umysłowego maluchów, [w:] E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, Bliżej Przedszkola, Kraków 2019.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Wspomaganie małych dzieci w skupianiu uwagi i organizowaniu aktywności poznawczych i wykonawczych, [w:] E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, Bliżej Przedszkola, Kraków 2019.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania, WSiP, Warszawa 2005.

Litwicka P., Metodyka i technika pracy animatora czasu wolnego, Wydawnictwo Proksenia, Kraków 2010.

Olechnowicz H., Pierwsze kroki wśród ludzi: problemy wychowawcze najwcześniejszego dzieciństwa, Druga Strona – Wydawnictwo IPS, Warszawa 2015.

Sadowska K., Wczesnodziecięca edukacja w żłobku. Obraz i postrzeganie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.

Downloads

Published

2020-09-22

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

The importance of animations in supporting little children’s development. (2020). Kultura I Wychowanie, 1/19, 75-85. https://doi.org/10.25312/2083-2923.19/2021_05aj