The importance of animations in supporting little children’s development
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.19/2021_05ajKeywords:
animations for children, children’s animator, children’s play, attention span, curiosity about the worldcuriosity about the worldAbstract
Little children want to discover the world, striving to get new experiences. They are expansive and curiosed. The caring model has dominated in nurseries until recently. We still can meet child minders who think that children should only be taught self service there. Current law emphasises equal part of caring, upbringing and education in nurseries. In the article it is showed important role of childminders’ work and also there are described advantages of using animation in work with children based on conducted researches. In nurseries, conducting classes using school model doesn’t work. Really important is to use children’s natural curiosity, following them, but also inspiring them to act.
Downloads
References
Appelt K., Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, [w:] A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Bakiera L., Harwas-Napierała B., Wzory osobowe w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.
Bączek J.B., Misztal T., Od amatora do animatora, Stageman, Warszawa 2017.
Frączek Z., Koncepcja „post-nowego” wychowania jako propozycja i odpowiedź na potrzeby współczesnego wychowania, „Annales” 2017, vol. 30(3).
Gruszczyk-Kolczyńska E., O społecznym uczeniu się preferowanym przez dzieci i dziecięcej ciekawości, bez której niemożliwe jest wspomaganie rozwoju umysłowego maluchów, [w:] E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, Bliżej Przedszkola, Kraków 2019.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Wspomaganie małych dzieci w skupianiu uwagi i organizowaniu aktywności poznawczych i wykonawczych, [w:] E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, Bliżej Przedszkola, Kraków 2019.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania, WSiP, Warszawa 2005.
Litwicka P., Metodyka i technika pracy animatora czasu wolnego, Wydawnictwo Proksenia, Kraków 2010.
Olechnowicz H., Pierwsze kroki wśród ludzi: problemy wychowawcze najwcześniejszego dzieciństwa, Druga Strona – Wydawnictwo IPS, Warszawa 2015.
Sadowska K., Wczesnodziecięca edukacja w żłobku. Obraz i postrzeganie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.