Rola edukacji inkluzyjnej w procesie likwidowania barier edukacyjnych generowanych przez nierówności społeczno-ekonomiczne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_08gc

Słowa kluczowe:

nierówności społeczno-ekonomiczne, nierówności edukacyjne, bieda, ubóstwo materialne, wyrównywanie szans edukacyjnych, edukacja włączająca, ekskluzja społeczna, inkluzja społeczna

Abstrakt

 Ciągłe zmiany i przeobrażenia charakteryzujące współczesne czasy z jednej strony generują wiele nowych możliwości i przyczyniają się do doskonalenia procesu budowania jakości życia, a z drugiej stanowią źródło powstawania licznych nierówności społeczno-ekonomicznych prowadzących do powstawania poważnych barier w dostępie do edukacji. Sytuacja taka rodzi zapotrzebowanie na podejmowanie działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych młodych ludzi wychowywanych w środowiskach biednych, zaniedbanych, marginalizowanych społecznie i kulturowo. Za nowy, wartościowy paradygmat w procesach służących organizowaniu wychowania i kształcenia młodego pokolenia uznaje się w związku z takimi potrzebami edukację nastawioną na włączanie wszystkich uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i możliwości; edukację, której głównym celem jest wychodzenie naprzeciw problemom nierówności i wykluczenia społecznego i tym samym wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Grażyna Cęcelek - Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego

    Grażyna Cęcelek – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (stopień naukowy uzyskany na Uniwersytecie Warszawskim), profesor Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego. Autorka i współredaktorka monografii pedagogicznych oraz około 150 artykułów naukowych z pogranicza pedagogiki społecznej, opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacyjnej, pedagogiki bezpieczeństwa, a także z obszaru edukacji włączającej, edukacji permanentnej, e-edukacji, pedagogiki medialnej i doradztwa edukacyjno-zawodowego, opublikowanych w polskich i zagranicznych periodykach i monografiach naukowych.

Bibliografia

Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

Basińska A., Nierówności społeczne w dostępie do wiedzy. Stare i nowe problemy, [w:] K. Podemski, Spór o społeczne znaczenie społecznych nierówności, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2009.

Cęcelek G., Pauperyzacja rodziny a zagrożenie dziecka wykluczeniem społecznym, „Mazowieckie Studia Humanistyczne” 2008, nr 1–2.

Cęcelek G., Rola edukacji włączającej w realizacji procesu kompensacyjno-destygmatyzującego wobec dziecka biednego, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne” 2016, nr 4.

Cęcelek G., School as an Institution Helping the Young to Meet Their Future, „Journal of Human Dignity and Wellbeing” 2016, Vol. 1(1).

Cęcelek G., Wykluczenie cyfrowe dzieci z rodzin biednych jako ważny generator ich wykluczenia edukacyjnego i społecznego, [w:] T. Graca, D. Łażewska (red.), Edukacja humanistyczna w kontekście technicyzacji w XXI wieku, Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie, Józefów 2017.

Czarnowski S., Kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005.

Górniak K., System edukacji wobec ubóstwa i wykluczenia społecznego, [w:] E. Tarkowska (red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2007.

Kapuściński R., Dałem głos ubogim: „rozmowy z młodzieżą”, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.

Kowalak T., Leś E., Kwestia ubóstwa, [w:] A. Rajkiewicz, J. Supińska, M. Księżopolski (red.), Polityka społeczna. Materiały do studiowania, „Śląsk”, Katowice 1998.

Kowalak T., Marginalność i marginalizacja społeczna, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 1998.

Kumor I., Ubóstwo – ujęcie teoretyczne, „Edukacja Humanistyczna” 2011, nr 1(24).

Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.

Mitchell D., Education that Fits: Review of International Trends in the Education of Students with Special Educational Needs, „Education Counts” 2012.

Młynarczuk-Sokołowska A., Szostak-Król K., Przez trudy do gwiazd. Inkluzja i różnorodność w edukacji, „Parezja” 2015, nr 2(4).

Moisio P., The Nature of Social Exclusion – Spiral of Precariousness or Statistical Category?, [w:] R.J.A. Muffels, P. Tsakloglou, D.G. Mayes (red.), Social Exclusion in European Welfare States, Edward Elgar Publishing, Cheltenham–Northampton 2002.

Mokrzycka K., Wykluczenie społeczne (ekonomiczne, cyfrowe, polityczne, przestrzenne) i jego wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy regionu, [w:] M. Pokrzywa, S. Wilk (red.), Wykluczenie społeczne. Diagnoza, wymiary i kierunki badań, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2013.

Panek T., Ubóstwo i nierówności dochodowe, [w:] J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna 2007. Warunki i jakość życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2007.

Pokrzywa M., Zagrożenie wykluczeniem społecznym dzieci i młodzieży z rodzin ubogich w województwie podkarpackim, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica” 2014, nr 49.

Sztompka P., Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003.

Szylko-Skoczny M., Polityka społeczna wobec bezrobocia w Trzeciej Rzeczypospolitej, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2004.

Tarkowska E., Górniak K., Kalbarczyk A., System edukacji, ubóstwo, wykluczenie społeczne, „Polityka Społeczna” 2006, nr 11–12.

Tarkowska E., O dawnej i obecnej biedzie w Polsce, [w:] tejże (red.), Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce, Typografika, Warszawa 2000.

Tarkowska E., Ubóstwo dzieci w Polsce, [w:] R. Szarfenberg (red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne w Polsce, Polski Raport Social Watch, Warszawa 2011.

Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy, [w:] J. Wasilewski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie – dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.

Tarkowska E., Wprowadzenie, [w:] E. Tarkowska (red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2007.

Toczyski W. (red.), Natura i kwestia ubóstwa, OBS, Gdańsk–Warszawa 1991.

Walkowska W., Edukacja dzieci i młodzieży, „Polityka Społeczna” 2004, nr 9.

Warzywoda-Kruszyńska W., Dorastać w biedzie – obrazy z życia różnych pokoleń Łodzian, [w:] tejże (red.), (Żyć) Na marginesie wielkiego miasta, Instytut Socjologii UŁ, Łódź 2001.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Rola edukacji inkluzyjnej w procesie likwidowania barier edukacyjnych generowanych przez nierówności społeczno-ekonomiczne. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/20, 117-129. https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_08gc