The role of inclusive education in the process of eliminating barriers to access to education generated by socio-economic inequalities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_08gc

Keywords:

socio-economic inequalities, educational inequalities, poverty, material poverty, equal educational opportunities, inclusive education, social exclusion, social inclusion

Abstract

Abstract: The constant changes and transformations that characterize modern times, on the one hand, generate many new opportunities and contribute to the improvement of the process of building the quality of life, and on the other hand, they are the source of numerous socio-economic inequalities, leading to the emergence of serious barriers to access to education. Such a situation creates a need to undertake actions aimed at equalizing educational opportunities of young people brought up in poor, neglected, socially and culturally marginalized environments. Education focused on the inclusion of all students is a new, valuable paradigm in the field of upbringing and educating the young generation that takes into account young people’s individual needs and possibilities. The main goal of this educational paradigm is to meet the problems of inequality and social exclusion, and thus equalize educational opportunities for children and youth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Grażyna Cęcelek, State University of Stefan Batory

    Grażyna Cęcelek – doctor of humanities in the field of pedagogy, professor at Stefan Batory State University. Author and co-editor of pedagogical monographs and about 150 academic articles on the border of social pedagogy, care and education, social rehabilitation, safety pedagogy, as well as in the area of inclusive education, permanent education, e-education, media pedagogy and educational and vocational counselling – published in Polish and foreign periodicals and academic monographs.

References

Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

Basińska A., Nierówności społeczne w dostępie do wiedzy. Stare i nowe problemy, [w:] K. Podemski, Spór o społeczne znaczenie społecznych nierówności, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2009.

Cęcelek G., Pauperyzacja rodziny a zagrożenie dziecka wykluczeniem społecznym, „Mazowieckie Studia Humanistyczne” 2008, nr 1–2.

Cęcelek G., Rola edukacji włączającej w realizacji procesu kompensacyjno-destygmatyzującego wobec dziecka biednego, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne” 2016, nr 4.

Cęcelek G., School as an Institution Helping the Young to Meet Their Future, „Journal of Human Dignity and Wellbeing” 2016, Vol. 1(1).

Cęcelek G., Wykluczenie cyfrowe dzieci z rodzin biednych jako ważny generator ich wykluczenia edukacyjnego i społecznego, [w:] T. Graca, D. Łażewska (red.), Edukacja humanistyczna w kontekście technicyzacji w XXI wieku, Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie, Józefów 2017.

Czarnowski S., Kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005.

Górniak K., System edukacji wobec ubóstwa i wykluczenia społecznego, [w:] E. Tarkowska (red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2007.

Kapuściński R., Dałem głos ubogim: „rozmowy z młodzieżą”, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.

Kowalak T., Leś E., Kwestia ubóstwa, [w:] A. Rajkiewicz, J. Supińska, M. Księżopolski (red.), Polityka społeczna. Materiały do studiowania, „Śląsk”, Katowice 1998.

Kowalak T., Marginalność i marginalizacja społeczna, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 1998.

Kumor I., Ubóstwo – ujęcie teoretyczne, „Edukacja Humanistyczna” 2011, nr 1(24).

Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.

Mitchell D., Education that Fits: Review of International Trends in the Education of Students with Special Educational Needs, „Education Counts” 2012.

Młynarczuk-Sokołowska A., Szostak-Król K., Przez trudy do gwiazd. Inkluzja i różnorodność w edukacji, „Parezja” 2015, nr 2(4).

Moisio P., The Nature of Social Exclusion – Spiral of Precariousness or Statistical Category?, [w:] R.J.A. Muffels, P. Tsakloglou, D.G. Mayes (red.), Social Exclusion in European Welfare States, Edward Elgar Publishing, Cheltenham–Northampton 2002.

Mokrzycka K., Wykluczenie społeczne (ekonomiczne, cyfrowe, polityczne, przestrzenne) i jego wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy regionu, [w:] M. Pokrzywa, S. Wilk (red.), Wykluczenie społeczne. Diagnoza, wymiary i kierunki badań, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2013.

Panek T., Ubóstwo i nierówności dochodowe, [w:] J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna 2007. Warunki i jakość życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2007.

Pokrzywa M., Zagrożenie wykluczeniem społecznym dzieci i młodzieży z rodzin ubogich w województwie podkarpackim, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica” 2014, nr 49.

Sztompka P., Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003.

Szylko-Skoczny M., Polityka społeczna wobec bezrobocia w Trzeciej Rzeczypospolitej, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2004.

Tarkowska E., Górniak K., Kalbarczyk A., System edukacji, ubóstwo, wykluczenie społeczne, „Polityka Społeczna” 2006, nr 11–12.

Tarkowska E., O dawnej i obecnej biedzie w Polsce, [w:] tejże (red.), Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce, Typografika, Warszawa 2000.

Tarkowska E., Ubóstwo dzieci w Polsce, [w:] R. Szarfenberg (red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne w Polsce, Polski Raport Social Watch, Warszawa 2011.

Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy, [w:] J. Wasilewski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie – dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.

Tarkowska E., Wprowadzenie, [w:] E. Tarkowska (red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2007.

Toczyski W. (red.), Natura i kwestia ubóstwa, OBS, Gdańsk–Warszawa 1991.

Walkowska W., Edukacja dzieci i młodzieży, „Polityka Społeczna” 2004, nr 9.

Warzywoda-Kruszyńska W., Dorastać w biedzie – obrazy z życia różnych pokoleń Łodzian, [w:] tejże (red.), (Żyć) Na marginesie wielkiego miasta, Instytut Socjologii UŁ, Łódź 2001.

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

The role of inclusive education in the process of eliminating barriers to access to education generated by socio-economic inequalities. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/20, 117-129. https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_08gc