Specyfika przywództwa edukacyjnego w szkole oraz jej otoczeniu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.17/2020_09gc

Słowa kluczowe:

szkoła, edukacja, wychowanie, przywództwo edukacyjne, lider edukacyjny

Abstrakt

 Szkoła stanowi drugie po rodzinie ważne środowisko wychowawcze, będące nośnikiem nie tylko wiedzy, ale także norm, zasad oraz wartości społecznych. W stronę szkoły skierowane są nadzieje związane z kształtowaniem pożądanych kompetencji społecznych i zawodowych młodego pokolenia. Instytucja szkoły nieustannie się zmienia i ewoluuje, dostosowując zasady i metody pracy do aktualnych potrzeb społeczeństwa. Priorytetem systemów edukacyjnych staje się antycypacja przyszłości oraz kształcenie do przeobrażeń zachodzących w każdej dziedzinie społecznego funkcjonowania. Potrzeby te skłaniają do pilnego poszukiwania nowych, dostosowanych do potrzeb, wzorców pedagogicznego działania oraz nowej jakości procesu przywództwa edukacyjnego w szkole, które powinno kłaść coraz większy nacisk na partycypację nauczycieli w kierowaniu szkołą, czyli efektywne włączanie wszystkich nauczycieli i pedagogów oraz całej społeczności szkolnej w podejmowanie decyzji dotyczących realizacji procesu dydaktyczno- -wychowawczego. 

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Grażyna Cęcelek - Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego

    Grażyna Cęcelek – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (stopień naukowy uzyskany na Uniwersytecie Warszawskim). Autorka i współredaktorka monografii pedagogicznych oraz ponad 100 artykułów naukowych z pogranicza pedagogiki społecznej, opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, a także z obszaru edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pedeutologii, doradztwa edukacyjnego, zawodowego i personalnego oraz podejmujących problematykę edukacji permanentnej, e-edukacji i pedagogiki medialnej – opublikowanych w polskich i zagranicznych periodykach i monografiach naukowych.

Bibliografia

Cęcelek G., Nauczyciel wobec edukacyjnych wyzwań współczesnej rzeczywistości, [w:] T. Zacharuk (red.), Pedagog – jednej czy wielu dróg?, cz. 1, Pedagog w teorii, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2005.

Cęcelek G., School as an Institution Helping the Young to Meet Their Future, “Journal of Human Dignity and Wellbeing” 2016, No. 1 (1).

Cichoń A., Rola dyrektora szkoły jako lidera, „Edukacja. Studia – Badania – Innowacje” 2001, nr 1.

Davies B., Leading the Strategically Focused School. Success and Sustainability, Paul Chapman Publishing. A Sage Publication Company, London 2006.

Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje entopedagogiczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2001.

Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, przeł. K. Kruszewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Katzenbach J.R., Smith D.K., Siła zespołów. Wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji, Oficyna Ekonomiczna Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001.

Klus-Stańska D., Dokąd zmierza polska szkoła? – pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki (red.), Społeczno-kulturowe konteksty edukacji nauczycieli i pedagogów, WSP ZNP, Warszawa 2008.

Korzeniecka-Bondar A., Przywództwo w szkole: „powierzchowna retoryka” czy konieczny warunek zmian, [w:] S.M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak, I. Nowosad (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin, Warszawa 2011.

Korzeniowska W. (red.), Przemiany edukacyjne w Polsce i na świecie a modele wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2001.

Madalińska-Michalak J., Dyrektor szkoły liderem – inspiracje i perspektywy, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.

Madalińska-Michalak J., Przywództwo dyrektora szkoły a zmiana i uczenie się nauczycieli we wspólnotach praktyków, „Rocznik Lubuski” 2017, t. 43, cz. 1.

Madalińska-Michalak J., Przywództwo i jego wyzwania w warunkach kultury neoliberalnej, [w:] S.M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak, I. Nowosad (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin, Warszawa 2011.

Madalińska-Michalak J., Skuteczne przywództwo w szkołach na obszarach zaniedbanych społecznie. Studium porównawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.

Madalińska-Michalak J., Wspólnoty praktyków a granice uczenia się nauczycieli w szkole. Rola dyrektora szkoły, [w:] A. Minczanowska, A. Szafrańska-Gajdzica, M.J. Szymański (red.), Szkoła. Wspólnota dążeń?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.

Mazurkiewicz G., Przywództwo dla uczenia się. Jak wyjść poza schemat, [w:] S.M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak, I. Nowosad (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin, Warszawa 2011.

Mazurkiewicz G., Przywództwo edukacyjne – nowy paradygmat zarządzania w oświacie, [w:] S.M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2010.

Mazurkiewicz G., Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją wobec wyzwań współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.

Nowosad I., Od rozwoju szkolnictwa do rozwoju szkoły, [w:] S.M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak, I. Nowosad (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin, Warszawa 2011.

Tołwińska B., Kierowanie szkołą: rola dyrektora – partycypacja nauczycieli, [w:] S.M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak, I. Nowosad (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin, Warszawa 2011.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Specyfika przywództwa edukacyjnego w szkole oraz jej otoczeniu. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/17, 127-140. https://doi.org/10.25312/2083-2923.17/2020_09gc