The specificity of educational leadership at school and its environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.17/2020_09gc

Keywords:

school, education, upbringing, educational leder, educational leadership, educational leader

Abstract

The school is the second most important educational environment after the family, being a transmitter not only of knowledge, but also norms, principles and social values. Hopes related to shaping the desired social and professional competences of the young generation are directed towards the school. The school as an institution is constantly changing and evolving, adapting principles and methods of work to the current needs of society. Anticipating the future and educating for transformations taking place in every field of social functioning becomes the priority of the education system. These needs incline to an urgent search for new patterns of pedagogical activity, tailored to those needs, and new qualities of the educational leadership process in school, which should place more and more emphasis on teacher participation in school management, i.e. the effective involvement of all teachers and educators and the entire school community in undertaking decisions regarding the implementation of the didactic and educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Grażyna Cęcelek, State University of Stefan Batory

    Grażyna Cęcelek – doctor of humanities in the field of pedagogy (academic degree obtained at the University of Warsaw). Author and co-editor of pedagogical monographs and over 100 academic articles on the border of social, guardian and educational and resocialization pedagogy, as well as in the field of nursery and early school education, pedeutology, educational, vocational and personal consulting, as well as ones dealing with the issues of permanent education, e-education and media pedagogy – published in Polish and foreign periodicals and scientific monographs.

References

Cęcelek G., Nauczyciel wobec edukacyjnych wyzwań współczesnej rzeczywistości, [w:] T. Zacharuk (red.), Pedagog – jednej czy wielu dróg?, cz. 1, Pedagog w teorii, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2005.

Cęcelek G., School as an Institution Helping the Young to Meet Their Future, “Journal of Human Dignity and Wellbeing” 2016, No. 1 (1).

Cichoń A., Rola dyrektora szkoły jako lidera, „Edukacja. Studia – Badania – Innowacje” 2001, nr 1.

Davies B., Leading the Strategically Focused School. Success and Sustainability, Paul Chapman Publishing. A Sage Publication Company, London 2006.

Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje entopedagogiczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2001.

Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, przeł. K. Kruszewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Katzenbach J.R., Smith D.K., Siła zespołów. Wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji, Oficyna Ekonomiczna Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001.

Klus-Stańska D., Dokąd zmierza polska szkoła? – pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki (red.), Społeczno-kulturowe konteksty edukacji nauczycieli i pedagogów, WSP ZNP, Warszawa 2008.

Korzeniecka-Bondar A., Przywództwo w szkole: „powierzchowna retoryka” czy konieczny warunek zmian, [w:] S.M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak, I. Nowosad (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin, Warszawa 2011.

Korzeniowska W. (red.), Przemiany edukacyjne w Polsce i na świecie a modele wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2001.

Madalińska-Michalak J., Dyrektor szkoły liderem – inspiracje i perspektywy, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.

Madalińska-Michalak J., Przywództwo dyrektora szkoły a zmiana i uczenie się nauczycieli we wspólnotach praktyków, „Rocznik Lubuski” 2017, t. 43, cz. 1.

Madalińska-Michalak J., Przywództwo i jego wyzwania w warunkach kultury neoliberalnej, [w:] S.M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak, I. Nowosad (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin, Warszawa 2011.

Madalińska-Michalak J., Skuteczne przywództwo w szkołach na obszarach zaniedbanych społecznie. Studium porównawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.

Madalińska-Michalak J., Wspólnoty praktyków a granice uczenia się nauczycieli w szkole. Rola dyrektora szkoły, [w:] A. Minczanowska, A. Szafrańska-Gajdzica, M.J. Szymański (red.), Szkoła. Wspólnota dążeń?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.

Mazurkiewicz G., Przywództwo dla uczenia się. Jak wyjść poza schemat, [w:] S.M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak, I. Nowosad (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin, Warszawa 2011.

Mazurkiewicz G., Przywództwo edukacyjne – nowy paradygmat zarządzania w oświacie, [w:] S.M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2010.

Mazurkiewicz G., Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją wobec wyzwań współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.

Nowosad I., Od rozwoju szkolnictwa do rozwoju szkoły, [w:] S.M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak, I. Nowosad (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin, Warszawa 2011.

Tołwińska B., Kierowanie szkołą: rola dyrektora – partycypacja nauczycieli, [w:] S.M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak, I. Nowosad (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin, Warszawa 2011.

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

The specificity of educational leadership at school and its environment. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/17, 127-140. https://doi.org/10.25312/2083-2923.17/2020_09gc