Similarities between human resource management in Polish and Ukrainian enterprises
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_05djlrKeywords:
intellectual capital, knowledge management, human resource managementAbstract
A modern manager must possess multiple skills, which can allow him/her to solve problems and challenges occurring in the management of an organisation, especially in regards to human resource management. There are individual differences in every organisational system (particularly with regards to global activities), and it is impossible to create a single general business model of human resource management. Knowledge management increases the competitiveness potential and the innovative activity of enterprises. A fundamental part of knowledge management is to spread knowledge and make it accessible and useable within or between chosen organisations. The main focus of this article is on recognising barriers to knowledge management in enterprises, and on identifying the significance of human resource management. The results of literature-based research and of the author’s own case studies of several Polish and Ukrainian enterprises are presented.
References
Chow H.K.H. i in. (2005), Design of a knowledge – based logistics strategy system, „Expert System with Applications”, no. 29, s. 273, www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0957417405000540 [dostęp: 1.09.2017].
Dereń A.M. (2017), Protection of intellectual property as an intangible regulatory asset of an organisation, „International Journal of Contemporary Management”, vol. 16, no. 3, s. 107–123.
Duczkowska-Piasecka M., Poniatowska-Jaksch M., Duczkowska-Małysz M. (red.) (2013), Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, Difin, Warszawa.
Gierszewska G. (2011), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
Grudzewski W.M. i in. (2010), W kierunku zarządzania drugiej generacji – model diamentu czterech paradygmatów współczesnego przedsiębiorstwa, „e-mentor”, nr 1 (33), s. 54–59, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171278105 [dostęp: 10.11.2018].
Janczewska D. (2018), Rola zarządzania wiedzą w usługowych procesach transportowych MŚP w ujęciu modeli biznesowych, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1 (26), s. 181–193.
Pocztowski A. (red.) (2007), Funkcja personalna. Diagnoza i kierunki zmian, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Sokołowska A. (2005), Zarządzanie kapitałem intelektualnym w małym przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Sopińska A., Jakubowska W. (2013), Zasoby a konkurencyjność i wyniki przedsiębiorstwa – przegląd wybranych badań, [w:] R. Bartkowiak, P. Wachowiak (red.), Wiedza i bogactwo narodów. Kapitał ludzki, globalizacja i regulacjaw skali światowej. Zarządzanie, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa, s. 109–121.
Stewart T.A. (1997), Intellectual Capital: The New Wealth of Organisations, Nicholas Brealey, London.
Sułkowski Ł. (2002), Kulturowa zmienność organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Toffler A. (1980), The Third Wave, By Alvin Toffler, William Morrow and Company, Inc. New York, https://archive.org/stream/TheThirdWave-Toffler/The-Third-Wave_-_Toffler_djvu.txt [dostęp: 20.11.2018].
Walczak W. (2010), Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw, „e-mentor”, nr 5/37, s. 5–12, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/37/id/784 [dostęp: 2.11.2018].
Zioło Z. (2013), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w warunkach kryzysu gospodarczego, „Przedsiębiorczość i Edukacja”, nr 9, s. 10–33.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Danuta Janczewska, Liudmyla Rybalko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.