Zarządzanie zespołem wirtualnym: analiza strategii skutecznej współpracy na odległość

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.37/2023_03PNO

Słowa kluczowe:

zarządzanie, praca online, zespół, pracownicy, praca, przedsiębiorstwo, strategie zarządzania, komunikacja, firma, zasoby ludzkie

Abstrakt

Artykuł omawia strategię zarządzania zespołami pracującymi zdalnie. W erze globalizacji i postępu technologicznego praca na odległość stała się powszechna, co stawia przed organizacjami wyzwania związane z efektywnym zarządzaniem takimi zespołami. Artykuł rozpoczyna się od podkreślenia roli zaufania w zarządzaniu zespołem wirtualnym. Budowanie zaufania jest podstawą, ponieważ umożliwia pracownikom większą autonomię i jasne wytyczne. Komunikacja wirtualna stanowi naczelny element tego procesu, w którym wykorzystanie różnych narzędzi komunikacyjnych jest kluczowe. Kolejnym istotnym punktem jest budowanie wspólnej kultury w zespole wirtualnym. Organizowanie spotkań online, a nawet okazjonalnych spotkań twarzą w twarz, może wesprzeć zespół w rozwoju poczucia przynależności i identyfikacji z organizacją. Artykuł podkreśla także znaczenie ciągłego doskonalenia umiejętności zarządzania zespołem wirtualnym z uwzględnieniem nowych technologii i najlepszych praktyk.

W zmiennym środowisku pracy XXI wieku skuteczne zarządzanie zespołem wirtualnym staje się ważnym czynnikiem sukcesu organizacji. Dbałość o zaufanie, komunikację, równowagę między pracą a życiem prywatnym, kulturę zespołową i rozwijanie umiejętności liderów to główne elementy skutecznego zarządzania tymi zespołami.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Paulina Nowakowska - Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie

    Inżynier, studentka Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, związana ze Studenckim Kołem Naukowym Zarządzania i Ekonomii na Wydziale Inżynierii Produkcji. Dziedziny badawcze: zarządzanie, przedsiębiorczość, rozwój, ekonomia, HR, księgowość, zrównoważony rozwój, informatyka, cyfryzacja, robotyzacja.

Bibliografia

Asana (2023), https://asana.com/guide [dostęp: 24.06.2023].

Atlassian (2023), https://www.atlassian.com/software/confluence [dostęp: 26.06.2023].

BambooHR (2023), https://www.bamboohr.com [dostęp: 26.06.2023].

Behfar K.J., Kern M.C., Brett J.M. (2005), Managing challenges in multicultural teams, „Harvard Business Review”, vol. 84(11), s. 84–91.

Bell B.S., Kozlowski S.W. (2002), A typology of virtual teams: Implications for effective leadership, „Group & Organization Management”, vol. 27(1), s. 14–49.

Berry G.R. (2011), Enhancing effectiveness of virtual teams: An examination of trust and performance, „Radiologic Technology”, vol. 82(5), s. 437–448.

Bosch-Sijtsema P.M., Ruohomäki V., Vartiainen M. (2010), Multi-locational knowledge workers in the office: navigation, disturbances and effectiveness, „New Technology, Work and Employment”, vol. 25(3), s. 183–195.

Cascio W.F. (2000), Managing a virtual workplace, „Academy of Management Executive”, vol. 14(3), s. 81–90.

Connaughton S.L., Shuffler M. (2007), Multinational and multicultural distributed teams: a review and future agenda, „Small Group Research”, vol. 38(3), s. 387–412.

Crisp C.B., Jarvenpaa S.L. (2013), Swift trust in global virtual teams: Trusting beliefs and normative actions, „Journal of Personnel Psychology”, vol. 12(1).

DeRosa D.M., Hantula D.A., Kock N., D’Arcy J. (2004), Trust and leadership in virtual teamwork: A media naturalness perspective, „Human Resource Management”, vol. 43(2–3), s. 219–232.

Dirks K., Ferrin D. (2002), Trust in Leadership: Meta-Analytic Findings and Implications for Research and Practice, „The Journal of applied psychology”, vol. 87, s. 611–28, https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.4.611.

Dropbox (2023), https://www.dropbox.com/pl/business [dostęp: 24.06.2023].

Fenn P., Ashby S. (2004), Workplace conflict: the case of mediation and conciliation, [w:] M.H. Ross, The Management of Conflict: Interpretations and Interests in Comparative Perspective, Palgrave Macmillan, Basingstoke, s. 133–153.

Focus Booster (2023), https://www.focusboosterapp.com/pomodoro-technique [dostęp: 24.06.2023].

Gibson C.B., Cohen S.G. (2003), Virtual teams that work: Creating conditions for virtual team effectiveness, Jossey-Bass, San Francisco.

Gibson C.B., Gibbs J.L. (2006), Unpacking the concept of virtuality: The effects of geographic dispersion, electronic dependence, dynamic structure, and national diversity on team innovation, „Administrative Science Quarterly”, vol. 51(3), s. 451–495.

Gibson C.B., Manuel J.A. (2003), Building trust: Effective multicultural communication processes in virtual teams, [w:] C.B. Gibson, S.G. Cohen (red.), Virtual teams that work: Creating conditions for virtual team effectiveness, Jossey-Bass, San Francisco, s. 59–86.

Gilson L.L., Maynard M.T., Jones Young N.C., Vartiainen M., Hakonen M. (2015), Virtual teams research: 10 years, 10 themes, and 10 opportunities, „Journal of Management”, vol. 41(5), s. 1313–1337.

Goncalves G., Reis M., Sousa C., Santos J., Ramos A., Orgambídez-Ramos A. (2017), The Effect of Multidimensional Motivation on Well-Being in Virtual Work Teams, „Spanish Journal of Psychology”, vol. 20.

Google Drive (2023), https://www.google.com/drive/ [dostęp: 24.06.2023].

Griffith T.L., Neale M.A. (2001), Information processing in traditional, hybrid, and virtual teams: From nascent knowledge to transactive memory, „Research in Organizational Behavior”, vol. 23, s. 379–421.

Griffith T.L., Sawyer J.E., Neale M.A. (2003), Virtualness and knowledge in teams: Managing the love triangle of organizations, individuals, and information technology, „MIS Quarterly”, vol. 27(2), s. 265–287.

Gusto (2023), https://gusto.com/product/payroll [dostęp: 27.06.2023].

Hackman J.R. (1987), The design of work teams, [w:] J. Lorsch (red.), Handbook of organizational behavior, Prentice Hall, Englewood Cliffs, s. 315–342.

Harvest (2023), https://www.getharvest.com/time-tracking [dostęp: 24.06.2023].

Henttonen K., Blomqvist K. (2005), Managing distance in a global virtual team: the evolution of trust through technology-mediated relational communication, „Strategic Change”, vol. 14(2), s. 107–119.

Hertel G., Geister S., Konradt U. (2005), Managing virtual teams: A review of current empirical research, „Human Resource Management Review”, vol. 15(1), s. 69–95.

Hoch J.E., Kozlowski S.W. (2014), Leading virtual teams: Hierarchical leadership, structural supports, and shared team leadership, „Journal of Applied Psychology”, vol. 99(3), s. 390–403.

Holton J.A. (2001), Building trust and collaboration in a virtual team, „Team Performance Management”, vol. 7(3–4), s. 36–47.

Hunsaker P.L., Hunsaker J.S. (2008), Virtual teams: a leader’s guide, „Team Performance Management”, vol. 14(1–2), s. 86–101.

Jarvenpaa S.L., Knoll K., Leidner D.E. (1998), Is anybody out there? Antecedents of trust in global virtual teams, „Journal of Management Information Systems”, vol. 14(4), s. 29–64.

Jarvenpaa S.L., Shaw T.R., Staples D.S. (2004), Toward contextualized theories of trust: The role of trust in global virtual teams, „Information Systems Research”, vol. 15(3), s. 250–267.

Jira (2023), https://www.atlassian.com/software/jira/guides [dostęp: 24.06.2023].

Kayworth T., Leidner D. (2002), Leadership effectiveness in global virtual teams, „Journal of Management Information Systems”, vol. 18(3), s. 7–40.

Kirkman B.L., Mathieu J.E. (2005), The dimensions and antecedents of team virtuality, „Journal of Management”, vol. 31(5), s. 700–718.

Kirkman B.L., Rosen B., Gibson C.B., Tesluk P.E., McPherson S.O. (2002), Five challenges to virtual team success: Lessons from Sabre Inc., „Academy of Management Executive”, vol. 16(3), s. 67–79.

Latham G.P., Pinder C.C. (2005), Work motivation theory and research at the dawn of the twenty-first century, „Annual Review of Psychology”, vol. 56, s. 485–516.

Majchrzak A., Malhotra A., Stamps J., Lipnack J. (2004), Can absence make a team grow stronger?, „Harvard Business Review”, vol. 82(5), s. 131–137.

Martins L.L., Gilson L.L., Maynard M.T. (2004), Virtual teams: What do we know and where do we go from here?, „Journal of Management”, vol. 30(6), s. 805–835.

Maruping L.M., Agarwal R. (2004), Managing team interpersonal processes through technology: A task-technology fit perspective, „Journal of Applied Psychology”, vol. 89(6), s. 975–990.

Mayer R.C., Davis J.H., Schoorman F.D. (1995), An integrative model of organizational trust, „Academy of Management Review”, vol. 20(3), s. 709–734.

Microsoft Teams Video Training (2023), Microsoft, https://support.microsoft.com/en-us/office/microsoft-teams-video-training-4f108e54-240b-4351-8084-b1089f0d21d7 [dostęp: 24.06.2023].

Monday.com (2023), Resource management software to keep your projects on track, https://monday.com/lp/resource-management/ [dostęp: 26.06.2023].

Napier N.P., Keil M., Tan F.B. (2009), IT project managers' construction of successful project management practice: a repertory grid investigation, „Information Systems Journal”, vol. 19(3), s. 255–282.

Notion (2023), https://www.notion.so/product [dostęp: 26.06.2023].

OneDrive cloud storage and file sharing for business (2023), Microsoft, https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/onedrive/onedrive-for-business [dostęp: 24.06.2023].

Panteli N., Tucker R. (2009), Power and trust in global virtual teams, „Communications of the ACM”, vol. 52(12), s. 113–115.

Paul S., McDaniel R.R. (2004), A field study of the effect of interpersonal trust on virtual collaborative relationship performance, „MIS Quarterly”, vol. 28(2), s. 183–227.

Paul S., Samarah I., Seetharaman P., Mykytyn P.P. (2005), Understanding conflict in virtual teams: An experimental investigation using content analysis, Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences.

Powell A., Piccoli G., Ives B. (2004), Virtual teams: a review of current literature and directions for future research, „ACM Sigmis Database”, vol. 35(1), s. 6–36.

Purvanova R.K., Bono J.E. (2009), Transformational leadership in context: Face-to-face and virtual teams, „The Leadership Quarterly”, vol. 20(3), s. 343–357.

RescueTime (2023), https://www.rescuetime.com/help [dostęp: 24.06.2023].

Sarker S., Ahuja M., Sarker S., Kirkeby S. (2011), The role of communication and trust in global virtual teams: A social network perspective, „Journal of Management Information Systems”, vol. 28(1), s. 273–310.

Shachaf P. (2008), Cultural diversity and information and communication technology impacts on global virtual teams: An exploratory study, „Information & Management”, vol. 45(2), s. 131–142.

Shuffler M.L., Jimenez-Rodriguez M., Kramer W.S. (2015), The science of multiteam systems: A review and future research agenda, „Small Group Research”, vol. 46(6), s. 659–699.

Siebdrat F., Hoegl M., Ernst H. (2009), How to Manage Virtual Teams, „MIT Sloan Management Review”, vol. 50(4), s. 63–68.

Slack (2023), https://slack.com/intl/en-pl/help/articles/218080037-Getting-started-for-new-users [dostęp: 24.06.2023].

Staples D.S., Zhao L. (2006), The effects of cultural diversity in virtual teams versus face-to-face teams, „Group Decision and Negotiation”, vol. 15(4), s. 389–406.

Time Doctor (2023), https://www.timedoctor.com/features.html [dostęp: 24.06.2023].

Trello (2023), https://trello.com/guide [dostęp: 24.06.2023].

Warkentin M., Sayeed L., Hightower R. (1997), Virtual teams versus face-to-face teams: An exploratory study of a web-based conference system, „Decision Sciences”, vol. 28(4), s. 975–996.

Wrike (2023), https://www.wrike.com/use-cases/resource-management/ [dostęp: 24.06.2023].

Zakaria N., Amelinckx A., Wilemon D. (2004), Working Together Apart? Building a Knowledge-Sharing Culture for Global Virtual Teams, „Creativity and Innovation Management”, vol. 13(1), s. 15–29.

Zhang A.Y., Tsui A.S., Wang D.X. (2011), Leadership behaviors and group creativity in Chinese organizations: The role of group processes, „The Leadership Quarterly”, vol. 22(5), s. 851–862.

Zigurs I. (2003), Leadership in virtual teams: Oxymoron or opportunity?, „Organizational Dynamics”, vol. 31(4), s. 339–351.

Zoom (2023), https://support.zoom.us/hc [dostęp: 24.06.2023].

Pobrania

Opublikowane

2024-03-19

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Zarządzanie zespołem wirtualnym: analiza strategii skutecznej współpracy na odległość. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/37, 37–55. https://doi.org/10.25312/2391-5129.37/2023_03PNO

Podobne artykuły

1-10 z 96

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.