Zarządzanie zespołem wirtualnym: analiza strategii skutecznej współpracy na odległość
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.37/2023_03PNOSłowa kluczowe:
zarządzanie, praca online, zespół, pracownicy, praca, przedsiębiorstwo, strategie zarządzania, komunikacja, firma, zasoby ludzkieAbstrakt
Artykuł omawia strategię zarządzania zespołami pracującymi zdalnie. W erze globalizacji i postępu technologicznego praca na odległość stała się powszechna, co stawia przed organizacjami wyzwania związane z efektywnym zarządzaniem takimi zespołami. Artykuł rozpoczyna się od podkreślenia roli zaufania w zarządzaniu zespołem wirtualnym. Budowanie zaufania jest podstawą, ponieważ umożliwia pracownikom większą autonomię i jasne wytyczne. Komunikacja wirtualna stanowi naczelny element tego procesu, w którym wykorzystanie różnych narzędzi komunikacyjnych jest kluczowe. Kolejnym istotnym punktem jest budowanie wspólnej kultury w zespole wirtualnym. Organizowanie spotkań online, a nawet okazjonalnych spotkań twarzą w twarz, może wesprzeć zespół w rozwoju poczucia przynależności i identyfikacji z organizacją. Artykuł podkreśla także znaczenie ciągłego doskonalenia umiejętności zarządzania zespołem wirtualnym z uwzględnieniem nowych technologii i najlepszych praktyk.
W zmiennym środowisku pracy XXI wieku skuteczne zarządzanie zespołem wirtualnym staje się ważnym czynnikiem sukcesu organizacji. Dbałość o zaufanie, komunikację, równowagę między pracą a życiem prywatnym, kulturę zespołową i rozwijanie umiejętności liderów to główne elementy skutecznego zarządzania tymi zespołami.
Pobrania
Bibliografia
Asana (2023), https://asana.com/guide [dostęp: 24.06.2023].
Atlassian (2023), https://www.atlassian.com/software/confluence [dostęp: 26.06.2023].
BambooHR (2023), https://www.bamboohr.com [dostęp: 26.06.2023].
Behfar K.J., Kern M.C., Brett J.M. (2005), Managing challenges in multicultural teams, „Harvard Business Review”, vol. 84(11), s. 84–91.
Bell B.S., Kozlowski S.W. (2002), A typology of virtual teams: Implications for effective leadership, „Group & Organization Management”, vol. 27(1), s. 14–49. DOI: https://doi.org/10.1177/1059601102027001003
Berry G.R. (2011), Enhancing effectiveness of virtual teams: An examination of trust and performance, „Radiologic Technology”, vol. 82(5), s. 437–448.
Bosch-Sijtsema P.M., Ruohomäki V., Vartiainen M. (2010), Multi-locational knowledge workers in the office: navigation, disturbances and effectiveness, „New Technology, Work and Employment”, vol. 25(3), s. 183–195. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-005X.2010.00247.x
Cascio W.F. (2000), Managing a virtual workplace, „Academy of Management Executive”, vol. 14(3), s. 81–90. DOI: https://doi.org/10.5465/ame.2000.4468068
Connaughton S.L., Shuffler M. (2007), Multinational and multicultural distributed teams: a review and future agenda, „Small Group Research”, vol. 38(3), s. 387–412. DOI: https://doi.org/10.1177/1046496407301970
Crisp C.B., Jarvenpaa S.L. (2013), Swift trust in global virtual teams: Trusting beliefs and normative actions, „Journal of Personnel Psychology”, vol. 12(1). DOI: https://doi.org/10.1027/1866-5888/a000075
DeRosa D.M., Hantula D.A., Kock N., D’Arcy J. (2004), Trust and leadership in virtual teamwork: A media naturalness perspective, „Human Resource Management”, vol. 43(2–3), s. 219–232. DOI: https://doi.org/10.1002/hrm.20016
Dirks K., Ferrin D. (2002), Trust in Leadership: Meta-Analytic Findings and Implications for Research and Practice, „The Journal of applied psychology”, vol. 87, s. 611–28, https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.4.611. DOI: https://doi.org/10.1037//0021-9010.87.4.611
Dropbox (2023), https://www.dropbox.com/pl/business [dostęp: 24.06.2023].
Fenn P., Ashby S. (2004), Workplace conflict: the case of mediation and conciliation, [w:] M.H. Ross, The Management of Conflict: Interpretations and Interests in Comparative Perspective, Palgrave Macmillan, Basingstoke, s. 133–153.
Focus Booster (2023), https://www.focusboosterapp.com/pomodoro-technique [dostęp: 24.06.2023].
Gibson C.B., Cohen S.G. (2003), Virtual teams that work: Creating conditions for virtual team effectiveness, Jossey-Bass, San Francisco.
Gibson C.B., Gibbs J.L. (2006), Unpacking the concept of virtuality: The effects of geographic dispersion, electronic dependence, dynamic structure, and national diversity on team innovation, „Administrative Science Quarterly”, vol. 51(3), s. 451–495. DOI: https://doi.org/10.2189/asqu.51.3.451
Gibson C.B., Manuel J.A. (2003), Building trust: Effective multicultural communication processes in virtual teams, [w:] C.B. Gibson, S.G. Cohen (red.), Virtual teams that work: Creating conditions for virtual team effectiveness, Jossey-Bass, San Francisco, s. 59–86.
Gilson L.L., Maynard M.T., Jones Young N.C., Vartiainen M., Hakonen M. (2015), Virtual teams research: 10 years, 10 themes, and 10 opportunities, „Journal of Management”, vol. 41(5), s. 1313–1337. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206314559946
Goncalves G., Reis M., Sousa C., Santos J., Ramos A., Orgambídez-Ramos A. (2017), The Effect of Multidimensional Motivation on Well-Being in Virtual Work Teams, „Spanish Journal of Psychology”, vol. 20.
Google Drive (2023), https://www.google.com/drive/ [dostęp: 24.06.2023].
Griffith T.L., Neale M.A. (2001), Information processing in traditional, hybrid, and virtual teams: From nascent knowledge to transactive memory, „Research in Organizational Behavior”, vol. 23, s. 379–421. DOI: https://doi.org/10.1016/S0191-3085(01)23009-3
Griffith T.L., Sawyer J.E., Neale M.A. (2003), Virtualness and knowledge in teams: Managing the love triangle of organizations, individuals, and information technology, „MIS Quarterly”, vol. 27(2), s. 265–287. DOI: https://doi.org/10.2307/30036531
Gusto (2023), https://gusto.com/product/payroll [dostęp: 27.06.2023].
Hackman J.R. (1987), The design of work teams, [w:] J. Lorsch (red.), Handbook of organizational behavior, Prentice Hall, Englewood Cliffs, s. 315–342.
Harvest (2023), https://www.getharvest.com/time-tracking [dostęp: 24.06.2023].
Henttonen K., Blomqvist K. (2005), Managing distance in a global virtual team: the evolution of trust through technology-mediated relational communication, „Strategic Change”, vol. 14(2), s. 107–119. DOI: https://doi.org/10.1002/jsc.714
Hertel G., Geister S., Konradt U. (2005), Managing virtual teams: A review of current empirical research, „Human Resource Management Review”, vol. 15(1), s. 69–95. DOI: https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2005.01.002
Hoch J.E., Kozlowski S.W. (2014), Leading virtual teams: Hierarchical leadership, structural supports, and shared team leadership, „Journal of Applied Psychology”, vol. 99(3), s. 390–403. DOI: https://doi.org/10.1037/a0030264
Holton J.A. (2001), Building trust and collaboration in a virtual team, „Team Performance Management”, vol. 7(3–4), s. 36–47. DOI: https://doi.org/10.1108/13527590110395621
Hunsaker P.L., Hunsaker J.S. (2008), Virtual teams: a leader’s guide, „Team Performance Management”, vol. 14(1–2), s. 86–101. DOI: https://doi.org/10.1108/13527590810860221
Jarvenpaa S.L., Knoll K., Leidner D.E. (1998), Is anybody out there? Antecedents of trust in global virtual teams, „Journal of Management Information Systems”, vol. 14(4), s. 29–64. DOI: https://doi.org/10.1080/07421222.1998.11518185
Jarvenpaa S.L., Shaw T.R., Staples D.S. (2004), Toward contextualized theories of trust: The role of trust in global virtual teams, „Information Systems Research”, vol. 15(3), s. 250–267. DOI: https://doi.org/10.1287/isre.1040.0028
Jira (2023), https://www.atlassian.com/software/jira/guides [dostęp: 24.06.2023].
Kayworth T., Leidner D. (2002), Leadership effectiveness in global virtual teams, „Journal of Management Information Systems”, vol. 18(3), s. 7–40. DOI: https://doi.org/10.1080/07421222.2002.11045697
Kirkman B.L., Mathieu J.E. (2005), The dimensions and antecedents of team virtuality, „Journal of Management”, vol. 31(5), s. 700–718. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206305279113
Kirkman B.L., Rosen B., Gibson C.B., Tesluk P.E., McPherson S.O. (2002), Five challenges to virtual team success: Lessons from Sabre Inc., „Academy of Management Executive”, vol. 16(3), s. 67–79. DOI: https://doi.org/10.5465/ame.2002.8540322
Latham G.P., Pinder C.C. (2005), Work motivation theory and research at the dawn of the twenty-first century, „Annual Review of Psychology”, vol. 56, s. 485–516. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.142105
Majchrzak A., Malhotra A., Stamps J., Lipnack J. (2004), Can absence make a team grow stronger?, „Harvard Business Review”, vol. 82(5), s. 131–137.
Martins L.L., Gilson L.L., Maynard M.T. (2004), Virtual teams: What do we know and where do we go from here?, „Journal of Management”, vol. 30(6), s. 805–835. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jm.2004.05.002
Maruping L.M., Agarwal R. (2004), Managing team interpersonal processes through technology: A task-technology fit perspective, „Journal of Applied Psychology”, vol. 89(6), s. 975–990. DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.89.6.975
Mayer R.C., Davis J.H., Schoorman F.D. (1995), An integrative model of organizational trust, „Academy of Management Review”, vol. 20(3), s. 709–734. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1995.9508080335
Microsoft Teams Video Training (2023), Microsoft, https://support.microsoft.com/en-us/office/microsoft-teams-video-training-4f108e54-240b-4351-8084-b1089f0d21d7 [dostęp: 24.06.2023].
Monday.com (2023), Resource management software to keep your projects on track, https://monday.com/lp/resource-management/ [dostęp: 26.06.2023].
Napier N.P., Keil M., Tan F.B. (2009), IT project managers' construction of successful project management practice: a repertory grid investigation, „Information Systems Journal”, vol. 19(3), s. 255–282. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2007.00264.x
Notion (2023), https://www.notion.so/product [dostęp: 26.06.2023].
OneDrive cloud storage and file sharing for business (2023), Microsoft, https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/onedrive/onedrive-for-business [dostęp: 24.06.2023].
Panteli N., Tucker R. (2009), Power and trust in global virtual teams, „Communications of the ACM”, vol. 52(12), s. 113–115. DOI: https://doi.org/10.1145/1610252.1610282
Paul S., McDaniel R.R. (2004), A field study of the effect of interpersonal trust on virtual collaborative relationship performance, „MIS Quarterly”, vol. 28(2), s. 183–227. DOI: https://doi.org/10.2307/25148633
Paul S., Samarah I., Seetharaman P., Mykytyn P.P. (2005), Understanding conflict in virtual teams: An experimental investigation using content analysis, Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences.
Powell A., Piccoli G., Ives B. (2004), Virtual teams: a review of current literature and directions for future research, „ACM Sigmis Database”, vol. 35(1), s. 6–36. DOI: https://doi.org/10.1145/968464.968467
Purvanova R.K., Bono J.E. (2009), Transformational leadership in context: Face-to-face and virtual teams, „The Leadership Quarterly”, vol. 20(3), s. 343–357. DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2009.03.004
RescueTime (2023), https://www.rescuetime.com/help [dostęp: 24.06.2023].
Sarker S., Ahuja M., Sarker S., Kirkeby S. (2011), The role of communication and trust in global virtual teams: A social network perspective, „Journal of Management Information Systems”, vol. 28(1), s. 273–310. DOI: https://doi.org/10.2753/MIS0742-1222280109
Shachaf P. (2008), Cultural diversity and information and communication technology impacts on global virtual teams: An exploratory study, „Information & Management”, vol. 45(2), s. 131–142. DOI: https://doi.org/10.1016/j.im.2007.12.003
Shuffler M.L., Jimenez-Rodriguez M., Kramer W.S. (2015), The science of multiteam systems: A review and future research agenda, „Small Group Research”, vol. 46(6), s. 659–699. DOI: https://doi.org/10.1177/1046496415603455
Siebdrat F., Hoegl M., Ernst H. (2009), How to Manage Virtual Teams, „MIT Sloan Management Review”, vol. 50(4), s. 63–68.
Slack (2023), https://slack.com/intl/en-pl/help/articles/218080037-Getting-started-for-new-users [dostęp: 24.06.2023].
Staples D.S., Zhao L. (2006), The effects of cultural diversity in virtual teams versus face-to-face teams, „Group Decision and Negotiation”, vol. 15(4), s. 389–406. DOI: https://doi.org/10.1007/s10726-006-9042-x
Time Doctor (2023), https://www.timedoctor.com/features.html [dostęp: 24.06.2023].
Trello (2023), https://trello.com/guide [dostęp: 24.06.2023].
Warkentin M., Sayeed L., Hightower R. (1997), Virtual teams versus face-to-face teams: An exploratory study of a web-based conference system, „Decision Sciences”, vol. 28(4), s. 975–996. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1997.tb01338.x
Wrike (2023), https://www.wrike.com/use-cases/resource-management/ [dostęp: 24.06.2023].
Zakaria N., Amelinckx A., Wilemon D. (2004), Working Together Apart? Building a Knowledge-Sharing Culture for Global Virtual Teams, „Creativity and Innovation Management”, vol. 13(1), s. 15–29. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2004.00290.x
Zhang A.Y., Tsui A.S., Wang D.X. (2011), Leadership behaviors and group creativity in Chinese organizations: The role of group processes, „The Leadership Quarterly”, vol. 22(5), s. 851–862. DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2011.07.007
Zigurs I. (2003), Leadership in virtual teams: Oxymoron or opportunity?, „Organizational Dynamics”, vol. 31(4), s. 339–351. DOI: https://doi.org/10.1016/S0090-2616(02)00132-8
Zoom (2023), https://support.zoom.us/hc [dostęp: 24.06.2023].
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.