Lider, zespół i organizacja w procesie zmian
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.37/2023_08PGOSłowa kluczowe:
zarządzanie zmianą, psychologiczne etapy zmiany, liderAbstrakt
Głównym celem artykułu jest opisanie zagadnienia zarządzania zmianą. Zaczynając od przedstawienia psychologicznych etapów procesu zmian, autor opisuje strategie skutecznie utrudniające wprowadzanie zmian i innowacji oraz wpływ lidera na proces zmian i współpracowników. Dzięki analizie przykładów wykazano, że na zarządzanie zmianami oddziałują czynniki psychologiczne (na przykład zaprzeczanie, opór, eksperymentowanie i zaangażowanie), które wpływają na reakcje pracowników na zmianę. Duże znaczenie mają też różne strategie i okoliczności, które skutecznie utrudniają przeprowadzenie pożądanego procesu (między innymi brak zrozumienia sensu i celu zmiany, komunikacja zmian „znienacka” i obwinianie za przeszłość).
Pobrania
Bibliografia
Adamiec M. (1998), Doświadczenie przemiany jako kategoria psychologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Bukłaha E., Cabała P. (2022), Przydatność wybranych koncepcji zarządzania zmianą w świecie VUCA, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, z. 185, s. 119–131.
Centkowska M. (2015), Podstawy teoretyczne oporu wobec zmian w organizacji, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie”, z. 77, s. 9–18.
Clarke L. (1994), The Essence of Change, Prentice Hall, New Jersey.
Clarke L. (1997), Zarządzanie zmianą, Wydawnictwo Gebethner i S-ka, Warszawa.
Czop K. (2016), Zdolność organizacji do zmian i jej wpływ na proces zarządzania zmianą, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie”, nr 24, t. 2, s. 69–81.
Gadomska-Lila K. (2017), Rola lidera w budowaniu potencjału zespołu do zmian, „Management Forum”, t. 5, nr 2, s. 19–25.
Grzesiuk K. (2007), Modele procesu zmian w organizacji, „Roczniki Nauk Społecznych”, t. 25, z. 3, s. 243–258.
Kalinowski R. (2003), Monitorowanie zagrożeń, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej w Siedlcach, Siedlce.
Kozyra B. (2017), Praktyczne zarządzanie zmianą w firmie, MT Biznes, Warszawa.
Kubacka-Jasiecka D. (2002), Człowiek wobec zmiany. Rozważania psychologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Kulawik-Dutkowska J. (2016), Teorie zmiany organizacyjnej, [w:] K. Klincewicz (red.), Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 195–205.
Mikołajczyk Z., Zimniewicz K. (1998), Zarządzanie małym przedsiębiorstwem, [w:] B. Piasecki (red.), Ekonomika i zarządzanie małą firmą, PWN, Warszawa–Łódź, s. 151–236.
Penc J. (1999), Innowacje i zmiany w firmie. Transformacja i sterowanie rozwojem przedsiębiorstwa, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
Penc J. (2002), Zarządzanie oparte na wiedzy, http://www.placet.pl/?mod=Artykuly&id=56 [dostęp: 8.09.2023].
Peszko A. (2002), Podstawy zarządzania organizacjami, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków.
Schermerhorn J.R., Jr. (2008). Zarządzanie, PWE, Warszawa.
Sikora J. (1998), Zarządzanie konfliktem w zakładzie pracy, TNiOk, Bydgoszcz.
Spector B. (2012), Wprowadzenie zmiany w organizacji, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa.
Wendt R. (2010), Zarządzanie zmianą w polskiej firmie. Jak w praktyce wykorzystać szansę na rozwój bez porażek, Zacharek Dom Wydawniczy, Warszawa.
Wybrańczyk K., Polok G., Naramski M., Szromek A. (2018), Przebieg procesu zmian w organizacji – przegląd wybranych koncepcji zmian, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie”, z. 131, s. 623–634.
Wybrańczyk K., Szromek A.R. (2018), Postawy pracownika wobec zmian oraz wybrane koncepcje wprowadzania zmian w postawach pracowniczych, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie”, z. 131, s. 611–622.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.