Przemoc rówieśnicza jako wyzwanie dla systemu oświaty w Polsce

Autor

  • Roksana Sztajnkowska Autor
  • Natalia Milczarczyk Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.39/2024_04rsnm

Słowa kluczowe:

przemoc rówieśnicza, zarządzanie oświatą, środki prewencyjne, kontekst społeczny, cyberprzemoc

Abstrakt

Badanie nad przemocą rówieśniczą w Polsce bada przyczyny, skutki i rozwiązania tego problemu w systemie edukacyjnym. Wskazuje na głęboko zakorzenione źródła przemocy wśród uczniów, takie jak środowisko rodzinne, sytuacje społeczne i wzorce komunikacyjne. Analiza obejmuje różne formy przemocy rówieśniczej, takie jak agresja fizyczna i cyberprzemoc, każda z odrębnymi konsekwencjami dla ofiar. Badanie podkreśla, że przemoc wynika ze złożonych interakcji między cechami indywidualnymi, czynnikami środowiskowymi i normami społecznymi. Efektywna prewencja i interwencja wymagają współpracy rodzin, szkół, lokalnych społeczności i instytucji. Proponowane środki obejmują edukację, wsparcie psychologiczne oraz zwiększenie świadomości na temat przemocy rówieśniczej. Badanie akcentuje potrzebę podejścia holistycznego, angażującego wiele sektorów społecznych w celu kompleksowego rozwiązania problemu i zmniejszenia jego rozpowszechnienia w polskich szkołach.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogramy autorów

  • Roksana Sztajnkowska

    Studentka trzeciego roku kryminologii, obecnie prowadząca pracę badawczą na temat wpływu zaburzeń osobowości na zachowania przestępcze oraz uwydatnienie opinii społeczeństwa na temat osób dotkniętych tymi zaburzeniami. Jej zainteresowania naukowe obejmują także psychologię społeczną i profilowanie kryminalne.

  • Natalia Milczarczyk

    Studentka trzeciego roku kryminologii, której zainteresowania badawcze skupiają się na roli cyberprzestrzeni w kształtowaniu przestępczości w Polsce. Obecnie prowadzi analizę problemu, jak dynamiczny rozwój technologii wpływa na nowe formy przestępczości i jakie wyzwania stawia przed organami ścigania. Interesuje się także zagadnieniami z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego i edukacji społeczeństwa w zakresie ochrony przed cyberzagrożeniami.

Bibliografia

A Familiar Face: Violence in the lives of children and adolescents (2017), UNICEF.

Behind the numbers: Ending school violence and bullying (2019), UNESCO.

Borkowska A. (2021), Cyberprzemoc w szkole – poradnik dla nauczycieli, NASK Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.

Chmura-Rutkowska I. (2019), Być dziewczyną, być chłopakiem i przetrwać. Płeć i przemoc w szkole w narracji młodzieży, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Cook C.R., Williams K.R., Guerra N.G., Kim T.E., Sadek S. (2010), Predictors of bullyingu and victimization in childhood and adolescence: A meta-analytic investigation, „School Psychology Quarterly”, vol. 25(2), s. 65–83.

Danielewicz K. (2021), Zabójca ze szkoły w warszawskim Wawrze z wyrokiem 25 lat więzienia, https://securityinpractice.eu/bezpieczenstwo-w-szkolach/zabojca-ze-szkoly-w-warszawskim-wawrze-z-wyrokiem-25-lat-wiezienia-2/ [dostęp: 30.05.2024].

Ferguson Ch.J., San Miguel C., Kilburn J., Sanchez P. (2007), The Effectiveness of School-Based Anti-Bullying Programs: A Meta-Analytic Review, „Criminal Justice Review”, vol. 32(4), s. 401–414.

Hołyst B. (2020), Życie przeciwko śmierci. T. 4, Refleksje kryminologa o wartości życia, PWN, Warszawa.

Jas M. (2020), Patostreaming – ciemna strona internetu. Analiza zjawiska na wybranych przykładach, „Media Biznes Kultura”, nr 1(8), s. 169–180.

Komendant-Brodowska A. (2014), Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Kowalska A. (2014), Nowy odbiorca? Przemiany obrazu odbiorcy w wybranych koncepcjach współczesnej kultury, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Makaruk K., Włodarczyk J., Skoneczna P. (2019), Problematyczne używanie internetu przez młodzież. Raport z badań, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa, https://fdds.pl/_Resources/Persistent/d/1/6/4/d164e2f03eba3e6195f1dae6da1934177afedfe0/Problematyczne-uzywanie-internetu-przez-mlodziez-Raport-z-badan.pdf [dostęp: 30.05.2024].

Makaruk K., Włodarczyk J., Szredzińska R. (2020), Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa, https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e0774b0109a6892ce777b0d8595f528adea62/Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf [dostęp: 30.05.2024].

Popyk A. (2023), Skala i uwarunkowania przemocy rówieśniczej – wyniki Diagnozy przemocy wobec dzieci w Polsce 2023, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, nr 22(4), s. 37–62.

Pyżalski J. (2015), Przemoc rówieśnicza w szkole – badania retrospektywne studentów pedagogiki, „Studia Edukacyjne”, nr 34, s. 177–196.

Pyżalski J. (2019), Elektroniczna przemoc rówieśnicza (cyberprzemoc), [w:] J. Pyżalski, A. Zdrodowska, Ł. Tomczyk, K. Abramczuk, Polskie badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 101–118.

Raport z badań nad przemocą w szkole (2011), Instytut Socjologii UW, Warszawa.

Recommendation 135 (2003)1 on local partnerships for preventing and combating violence at school (2003), Rada Europy, Strasburg.

School-based violence prevention: A practical handbook (2019), WHO.

Spionek H. (1973), Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, PWN, Warszawa.

Włodarczyk J., Wójcik Sz. (2019), Skala i uwarunkowania przemocy rówieśniczej. Wyniki Ogólnopolskiej diagnozy skali i uwarunkowań krzywdzenia dzieci, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, nr 18(3), s. 9–35.

Włodarczyk J., Wójcik Sz., Makaruk K. (2013), Dzieci i młodzież jako uczestnicy badań społecznych w kontekście badań dotyczących problemu przemocy, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, nr 12(3), s. 7–20.

Pobrania

Opublikowane

2025-01-23

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Przemoc rówieśnicza jako wyzwanie dla systemu oświaty w Polsce. (2025). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/39, 63-80. https://doi.org/10.25312/2391-5129.39/2024_04rsnm

Podobne artykuły

1-10 z 173

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.