Projekt jako metoda zarządzania – wyzwania i szanse dla administracji publicznej w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.36/2023_02jcbrSłowa kluczowe:
projekt, zarządzanie projektami, zarządzanie projektami UE, zarządzanie projektami w administracji publicznejAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie wybranych rozwiązań zarządzania projektami w administracji publicznej, które nie wynikały z konieczności realizacji zadań związanych z zarządzaniem funduszami UE lub realizacji projektów współfinansowanych z tych funduszy. Chcąc osiągnąć ten cel, autorzy dokonali oceny skuteczności tego rodzaju zarządzania, przede wszystkim przez pryzmat racjonalnego rozporządzania środkami publicznymi, czyli podatkami pochodzącymi od obywateli oraz przedsiębiorstw. W pierwszej części opracowania zostało omówione wykorzystywanie projektów w działalności administracji publicznej. W kolejnych dwóch dokonano charakterystyki zarządzania projektami w administracji publicznej w Polsce oraz zarządzania projektami Unii Europejskiej w Polsce przez administrację publiczną. W podsumowaniu autorzy podjęli próbę odpowiedzi na pytanie, czy zarządzanie projektami w Polsce wynika wyłącznie z potrzeby pozyskiwania środków z UE, czy z potrzeby sprawniejszej i zarazem skuteczniejszej realizacji zadań publicznych, przy większej współpracy z partnerami prywatnymi. Pomimo wskazania wielu przeszkód autorzy artykułu przewidują, że nie w pełni: tam, gdzie będzie to konieczne i wymuszane zewnętrznymi procedurami oraz przepisami – np. w prowadzeniu inwestycji finansowanych ze źródeł Unii Europejskiej – opisane zarządzanie będzie, mimo wszystkich przeciwności, coraz skuteczniejsze.
Bibliografia
Berezowski J. (2011), Kompetencje administracji publicznej w zakresie zarządzania projektami unijnymi, „Zeszyty Naukowe WSB we Wrocławiu”, nr 26.
Boni M. (2009), Polska 2030. Wyzwania rozwojowe, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Brzozowska K. (2016), Zarządzanie projektami inwestycyjnymi w sektorze publicznym, „Współczesne Zarządzanie. Kwartalnik Środowisk Naukowych i Liderów Biznesu”, nr 4.
Gasik S. (2014), Model zarządzania projektami publicznymi, „KNUV”, nr 2 (40).
Gasik S., Andreasik T., Guzik M., Madura S., Szubiela T. (2014), Raport Projekty publiczne w Polsce. Stan aktualny, analiza, propozycje, Warszawa.
Izdebski H., Kulesza M. (2004), Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, wyd. 3, Liber, Warszawa.
Kerzner H. (2003), Project Management: A systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling, 8th edition, John Wiley & Sons, New Jersey.
Kożuch B. (2007), Nauka o organizacji, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
Kożuch B., Prawelska-Skrzypek G. (2007), Poradnik wdrażania zmian organizacyjnych w PUP, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Peters B.G. (1999), Administracja publiczna w systemie politycznym, Scholar, Warszawa.
Pietras M., Szmit M. (2003), Zarządzanie projektami: wybrane metody i techniki, Horyzont, Łódź.
Prawelska-Skrzypek G. (2011), Zarządzanie projektami jako szansa i wyzwanie dla administracji publicznej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu”, nr 26.
Prawelska-Skrzypek G., Jałocha B. (2014), Projektyzacja sektora publicznego w Polsce – implikacje dla organizacji samorządy terytorialnego, „Zarządzanie Publiczne”, nr 3 (27).
Project Management Institute (2021), A Guide to the Project Management Body of Knowledge Seventh Edition.
Raczyńska M. (2020), Krukowski K., Zarządzanie w administracji publicznej. Od idealnej biurokracji do zarządzania procesowego, Wydawca: Instytut Spraw Publicznych UJ, Kraków.
Trocki M., Grucza B. (red.) (2007), Zarządzanie projektem europejskim, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.