Strategia poszukiwania pomysłów na projekt
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.26/2018_13-22Słowa kluczowe:
kierownik, projekt, pomysł, strategia, myślenie biznesowe, paradygmatAbstrakt
Współczesny świat wykazuje coraz większy strumień zmian. Każda zmiana wprowadza do decyzji zarządczej nowy udział w niepewności, pojawieniu się. Zarządzający powinien nie tylko podejmować decyzje w tak niejasnym kontekście, ale także formułować strategię rozwoju nowych projektów, produktów, usług. Jednym z możliwych narzędzi zarządzania jest praca z paradygmatami, które obejmują ćwiczenia umysłowe, mające na celu zrozumienie procesów percepcji i ich rachunkowości podczas tworzenia strategii. Możliwości wyjścia poza paradygmaty otwierają się, zmieniając sposób pracy z informacjami i ludźmi. Nacisk zostaje przesunięty z pytania "co robić" na pytanie "jak to zrobić", co powoduje, że konieczne jest inne spojrzenie na zwykłe dane, sytuacje, procesy. Artykuł uzasadnia tezę, że we współczesnym świecie potrzebna jest nowa metodologia organizacji działań systemowych, oceny procesów działania i oceny wydajności. W rzeczywistości potrzebne jest nowe narzędzie, które pozwala uzyskać nową wizję sytuacji, narzędzie do zarządzania paradygmatami.
Bibliografia
Alʹtšuler G. (2008), Najti ideû: Vvedenie v TRIZ – teoriû rešeniâ izobretatelʹskih zadač, Alpina Business Books, Moskva.
Barker J. (2007), Paradigmy myšleniâ: Kak uvidetʹ novoe i preuspetʹ v menâûŝemsâ mire, Alpina Business Books, Moskva.
Berns G. (2009), Razrušiteli stereotipov: Kogda i kak možno narušatʹ obŝeprinâtye pravila i vyhoditʹ pobeditelem, Alpina Business Books, Moskva.
Brabander L. (2006), Zabytaâ storona peremen: Kak tvorčeskij podhod izmenâet realʹnostʹ, Pretekst, Moskva.
Bunge M. (2010), Pričinnostʹ: mesto principa pričinnosti v sovremennoj nauke, Editorial URSS, Moskva.
Epstein M. (2004), Predlog «V» kak ponâtie. Častotnyj slovarʹ ifilosofskaâ kartina mira / Znak probela, Novoe literaturnoe obozrenie, Moskva.
Fernandes-Armestof (2009), Civilizaciâ, AST, Moskva.
Ivanova S.A. (2014, 24-32), Poisk i formirovanie proektnoj idei //Škola molodih včenih – lìdera u na naucì. ÌÌ kurs «Školaproektnogo menedžmentu v osvìtnʹo-naukovìj sferì»: Metodičnij posìbnik / Ì. Degtârʹova, S. Vlasov, S. Ìvanova, Ì. Gordêêva, TOV «Lìzunovpres», Dnipropetrovsk.
Kammings S. (2010), Rekonstrukciâ strategii, Gumanitarnyj centr, H.
Korzybski A. (1998), Une carte n’est pas le territoire, Editions de l’Eclat, Paris.
Kun T. (2003), Struktura naučnyhrevolûcij, AST, Moskva.
O' Connor J. (2006), Iskusstvo sistemnogo myšleniâ: Neobhodimye znaniâ o sistemah i tvorčeskom podhode k rešeniû problemy, Alpina Business Books, Moskva.
Rozov N.S. (red.) (2001), Razrabotka iaprobaciâ metoda teoretičeskoj istorii, Nauka, Novosibirsk.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.