Istotność doboru właściwego stylu zarządzania zespołem w odniesieniu do kompetencji pracowników
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.38/2024_03kmiSłowa kluczowe:
zarządzanie, style zarządzania, kultura organizacyjna, kompetencje, pracownikAbstrakt
Artykuł omawia różne aspekty zarządzania w organizacji, skupiając się na stylach zarządzania, rozwijaniu kompetencji pracowników i znaczeniu kultury organizacyjnej. Wprowadza pojęcie indywidualnych stylów kierowania, podkreślając, że sukces w zarządzaniu zależy od właściwego doboru stylu w danej sytuacji. Przedstawia klasyfikacje stylów zarządzania i wskazuje na ewolucję tych koncepcji w czasie. Podkreślona jest rola komunikacji interpersonalnej we współczesnym zarządzaniu. Jako najlepszy wybór w nowoczesnych organizacjach wskazano styl partycypacyjny. Zwrócono uwagę na znaczenie rozwoju kompetencji pracowników i zaproponowano narzędzia do realizacji tego celu, takie jak kursy, szkolenia, coaching czy mentoring. W kolejnej części artykuł koncentruje się na znaczeniu kultury organizacyjnej w zarządzaniu. Przedstawione zostały różne metody badania kultury organizacyjnej. Zaznaczono, że zarządzanie poprzez kulturę organizacyjną jest jednym z dwóch głównych podejść do zarządzania.
Bibliografia
Chuda A., Wyrwicka M.K. (2013), Diagnoza kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa usługowego, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie”, nr 59, s. 5–17.
Grzegorczyk W. (2015), Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna w naukach o zarządzaniu, [w:] tegoż (red.), Wybrane problemy zarządzania i finansów. Studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 9–16.
Grzesik K., Piwowar-Sulej K. (2018), Style kierowania w projektach realizowanych w organizacjach – ujęcie modelowe a wyniki badań empirycznych, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, nr 1, s. 109–123.
Kocoń P. (2009), Tożsamość organizacji i kultura organizacyjna – definicje i relacje, „Ekonomia i Zarządzanie”, t. 1, nr 1, s. 143–152.
Korycka A., Pluciński M. (2019), Wpływ kultury organizacyjnej na styl kierowania działem sprzedaży, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie”, nr 79, s. 133–147.
Łucewicz J. (2002), Jak mierzyć kulturę organizacyjną w firmie?, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3/4, s. 108–118.
Michalska A. (2008), Style kierowania w przedsiębiorstwie produkcyjnym, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, nr 8, s. 253–258.
Moczydłowska J. (2008), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa.
Podlewska E. (2016), Rekomendowane style zarządzania w warunkach ponowoczesności, „Ekonomia i Zarządzanie Zeszyty Naukowe”, nr 1(1), s. 1–15.
Serafin K. (2015), Kultura organizacyjna jako element wspierający realizację strategii przedsiębiorstwa, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 222, s. 1–15.
Szewczyk A. (2014), Wykorzystanie coachingu w rozwoju kompetencji menedżerskich w organizacji, „Coaching Review: kwartalnik Centrum Coachingu”, nr 1, s. 117–136.
Wojtowicz A. (2004), Istota i modele kultury organizacyjnej – przegląd koncepcji, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, z. 5, s. 159–171.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.