Zarządzanie zasobami ludzkimi w innowacyjnym przedsiębiorstwie
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.36/2023_03pnSłowa kluczowe:
przedsiębiorstwo, zarządzanie, HR, innowacje, strategie rozwoju, zasoby ludzkie, pracownikAbstrakt
Artykuł omawia rolę zarządzania zasobami ludzkimi (HRM) w procesie innowacyjnym przedsiębiorstwa. Prezentuje różne teorie i podejścia do HRM oraz zwraca uwagę na specyfikę zarządzania w przedsiębiorstwach innowacyjnych. Artykuł wskazuje również na kilka ważnych czynników, które wpływają na sukces HRM w innowacyjnym przedsiębiorstwie, takie jak odpowiednie dobieranie pracowników, kultura organizacyjna, szkolenia i rozwój pracowników oraz motywacja. Wnioski z artykułu wskazują, że HRM ma kluczowe znaczenie w procesie innowacyjnym przedsiębiorstwa. Właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi może przyczynić się do rozwoju kreatywności, innowacyjności i efektywności w przedsiębiorstwie innowacyjnym, co z kolei prowadzi do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej i sukcesu rynkowego.
Bibliografia
Amabile T.M. (1998), How to Kill Creativity, „Harvard Business Review”, 76 (5).
Avolio B.J., Gardner W.L. (2005), Authentic Leadership Development: Getting to the Root of Positive Forms of Leadership, „The Leadership Quarterly”, 16 (3).
Bass B.M., Avolio B.J. (1994), Improving Organizational Effectiveness through Transformational Leadership, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Bessant J. (2003), High‐involvement innovation, „Research Policy”, 32 (8).
Budding M. (2019), Effective Communication with Candidates During the Recruitment and Selection Process.
Cameron K.S., Quinn, R.E. (2011), Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework, John Wiley & Sons, San Francisco.
De Prins P., Van Beirendonck L., De Schamphelaere V. (2015), Competency management: A state of the art review, „Journal of Applied Business Research”, 31 (5).
Denison D.R. (1990), Corporate Culture and Organizational Effectiveness, John Wiley & Sons, New York.
Easterby-Smith M., Thorpe R., Lowe A. (2001), Management research: An introduction, Sage Publications, Los Angeles.
Goldstein I.L., Ford K.J. (2002), Training in Organizations: Needs Assessment, Development, and Evaluation (4th ed.), Wadsworth Publishing, Belmont CA.
Kramar R. (2014), Beyond strategic human resource management: is sustainable human resource management the next approach?, „The International Journal of Human Resource Management”, 25 (8).
Mumford M.D., Licuanan B. (2004), Leading for innovation: Conclusions, issues, and directions, „The Leadership Quarterly”, 15 (1).
Noe R.A. (2017), Employee Training and Development (7th ed.), McGraw-Hill Education, New York.
OECD (2015), Skills for Innovation and Research [dostęp: 31.04.2023].
Schein E.H. (2010), Organizational Culture and Leadership, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey.
Searle R.H. (2004), Selection and Recruitment: A Critical Text, Palgrave Macmillan, New York.
Ulrich D. (2005), The HR value proposition, Harvard Business Press, Alpine, USA.
West M.A., Farr J.L. (1990), Innovation and creativity at work: Psychological and organizational strategies, John Wiley & Sons, Chichester.
West M.A., Heppell S. (2003), Teams in context: The measurement and impact of teamworking in Britain and the United States, „Journal of Occupational and Organizational Psychology”, 76 (4).
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.