System przedsiębiorstwa innowacyjnego
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.32/2021_04pnSłowa kluczowe:
innowacja, przedsiębiorstwo, strategia, zarządzanie, rynek, marketingAbstrakt
Stale rozwijający się rynek stawia wiele zadań oraz oczekiwań przed przedsiębiorcami, ale też oferuje coraz więcej możliwości. Jednak aby przedsiębiorstwo osiągało jak najwięcej zysków, musi sprostać ciągłym zmianom otoczenia rynkowego i opracowywać odpowiednie strategie. Celem artykułu jest przedstawienie rozwiązań na każdej płaszczyźnie przedsiębiorstwa, poczynając od produkcji i sięgając do zarządzania zespołem, oraz ukazanie korzyści wynikających z wprowadzania innowacji. Hipotezą zawartą we wstępie jest twierdzenie, że przedsiębiorstwo musi potrafić odpowiednio zarządzać innowacjami na każdym szczeblu działalności, by móc utrzymać się na rynku i być odpowiednio nastawionym na konkurencję oraz zmiany otoczenia.
Bibliografia
Abbas A.J. (2011), Strategic Management: Concept & Cases, Pearson, South Carolina.
Bielski I. (2007), Innowacje w kreowaniu zdolności konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy, Bydgoszcz.
Brzeziński M. (red.) (2001), Zarządzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi, Difin, Warszawa.
Christensen C.M. (1997), The Innovator’s Dilemma. When New Technologies Cause Great Firms to Fail, Harvard Business School Press, Boston.
Computerworld, https://www.computerworld.pl/
Drucker P.F. (1992), Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa.
Filipiak (2019), Restrukturyzacje w Polsce. Raport Roczny za 2018 r., http://zimmermanfilipiak.pl/aktualnosci/prezentacje/restrukturyzacje-w-polsce-raport-roczny-za-2018-r.html
Gorynia M. (2000), Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przejścia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Hammer M. (2004), Transformacja firmy poprzez innowację operacyjną, „Harvard Business Review Polska: siła nowych idei”, nr 5.
Innowacja produktowa, [w:] Encyklopedia Zarządzania, Innowacja produktowa – Encyklopedia Zarządzania (mfiles.pl)
Innowacyjna teoria przedsiębiorstwa, [w:] Encyklopedia Zarządzania, Innowacyjna teoria przedsiębiorstwa – Encyklopedia Zarządzania (mfiles.pl)
Konkurencyjność, [w:] Encyklopedia Zarządzania, Konkurencyjność – Encyklopedia Zarządzania (mfiles.pl)
Korzyści z wdrażania innowacji (2015), https://www.oswiata.rzeszow.pl/upload/projektyunijne/BROSZURA.pdf
National Innovation Systems (1997), https://www.oecd.org/science/inno/2101733.pdf
Nowacki R., Staniewski M. (red.) (2010), Znaczenie innowacyjności w rozwoju przedsiębiorstwa, [w:] tegoż, Podejście innowacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa.
Pałucha K. (2015), Wdrażanie innowacji w obszarze organizacji i zarządzania elementem wpływającym na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, Politechnika Śląska, Instytut Zarządzania i Administracji.
Piątek Z. (2017), Czym jest Przemysł 4.0?, https://przemysl-40.pl/index.php/2017/03/22/czym-jest-przemysl-4-0/
Sajdak M. (2013), Koncepcja zwinności w kształtowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw, „Management Forum”, nr 4.
Santarek K., Lipski J., Świć A., Piekarski W., Dudziak A., Stoma M., Paszek A., Wittbrodt P. (2016), Innowacyjne technologie w inżynierii produkcji, Politechnika Lubelska, Lublin.
Schumpeter J. (1912), The Theory of Economic Development, Harvard Economic Studies.
Schumpeter J. (1942), Creative Destruction – Capitalism, Socialism and Democracy, Harper&Bros, New York.
Schumpeter J. (1960), Teorie rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
Semkow J. (1988), Śladami wielkich ekonomistów, PWN, Warszawa.
Social media, czyli promocja firmy w mediach społecznościowych (2018), Poradnik Przedsiębiorcy, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-social-media-czyli-promocja-firmy-w-mediach-spolecznosciowych
Szatkowski K. (2016), Zarządzanie innowacjami i transferem technologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Ustawa z dnia 17 stycznia 2019 r. o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, Dz.U. 2019, poz. 229.
Zook Ch. (2007), Unstoppable: Finding hidden assets to renew the core and fuel profitable growth, Harvard Business School Press.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.