Wprowadzenie innowacji w przedsiębiorstwie poligraficznym i ich wpływ na jego rozwój
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.36/2023_04gkksSłowa kluczowe:
innowacje, rodzaje innowacji, przedsiębiorstwo innowacyjne, logistyka, zarządzanie, Internet rzeczy, przemysł 4.0, poziom i struktura nakładów na działalność innowacyjnąAbstrakt
O innowacyjności w przedsiębiorstwach można znaleźć wiele artykułów, wskazujących, że są one źródłem rozwoju przedsiębiorstwa i wypracowania przewagi konkurencyjnej. Sam konstrukt innowacyjności najczęściej jest traktowany w odosobnieniu od innych, gdzie nie sama innowacja tworzy wartości. Dopiero gdy innowacja zostanie skomercjalizowana, może mieć przełożenie na realny rozwój przedsiębiorstwa oraz wypracowanie przewagi konkurencyjnej. W artykule przedstawiono wszystkie elementy oraz procesy, które miały istotny wpływ na ulepszenia z punktu widzenia prowadzenia badanego przedsiębiorstwa. Określono również, jak udział przekazanych środków na rozwój innowacji w przedsiębiorstwie przyczynił się do rozwoju modernizacji w poszczególnych sektorach przedsiębiorstwa. Celem artykułu było przedstawienie działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa z branży poligraficznej w celu jego rozwoju, że szczególnym wpływem innowacji na dział logistyki, zarządzanie przedsiębiorstwem oraz rozwój internetu rzeczy. W artykule określono udział przekazanych środków na rozwój innowacji w przedsiębiorstwie, które w latach 2015–2022 przyczyniły się do rozwoju innowacji w poszczególnych sektorach przedsiębiorstwa. Przedstawiono rodzaje innowacji wprowadzonych w przedsiębiorstwie. Dane źródłowe zostały zaczerpnięte z danych finansowych badanego przedsiębiorstwa. W badanym okresie liczba zatrudnionych pracowników była w przedziale 49–80 osób.
Bibliografia
Bielski I. (2007), Innowacje w kreowaniu zdolności konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Rozprawy nr 125, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy, Bydgoszcz.
Blaik P. (1996), Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Dobbs R. et al. (2015), No Ordinary Disruption, Public Affairs, New York. Encyklopedia Popularna (1982), PWN, Warszawa.
Heppelmann J., Porter M. (2014), How Smart, Connected Products Are Transforming Competition, „Harvard Business Review”, November.
Manual Oslo (2005), Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, Wydanie III, OECD, Komisja Europejska, Warszawa.
Nowacki R. (red.) (2010), Innowacyjność w zarządzaniu a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.
Penc J. (1995), Strategie zarządzania, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
Schumpeter J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.