Wpływ innowacji technologicznych na zatrzymanie pracowników w przedsiębiorstwach: studium przypadku kontroli jakości

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.37/2023_05KSGK

Słowa kluczowe:

innowacje technologiczne, automatyzacja, zatrzymanie pracowników, zmniejszenie monotonności, zadowolenie z pracy, kontrola jakości

Abstrakt

Artykuł analizuje wpływ innowacji technologicznych na zatrzymanie pracowników w sektorach produkcyjnych, skupiając się na studium przypadku kontroli jakości. Rozważa, jak technologia, poprzez zmniejszenie monotonii pracy manualnej i zwiększenie efektywności, może poprawić doświadczenia pracowników. Autorzy badają zastosowanie innowacyjnej technologii w kontekście kontroli jakości, zwracając uwagę na wyzwania związane z ich wdrożeniem, takie jak bezpieczeństwo, koszty i potrzebę szkolenia pracowników. Artykuł podkreśla, jak poprawne wykorzystanie technologii może prowadzić do zwiększenia satysfakcji z pracy, obniżenia rotacji pracowników i poprawy wydajności, poprzez prezentację przypadku przedsiębiorstwa, która z powodzeniem wdrożyła technologie do swoich procesów kontroli jakości. Autorzy zaznaczają, że skuteczne wdrożenie innowacji technologicznych wymaga strategicznego podejścia, które uwzględnia zarówno technologiczne, jak i ludzkie aspekty. Niekiedy potrzebne jest wsparcie firm zewnętrznych aby przezwyciężyć przyzwyczajenia lub procesy jakie stoją naprzeciw zmianom.

Biogramy autorów

  • Krzysztof Stall - Interdyscyplinarna Szkoła Doktorska, Politechnika Łódzka

    Doktorant w zakresie nauk o zarządzaniu i jakości na Wydziale Organizacji  i Zarządzania Politechniki Łódzkiej. Dyrektor generalny w firmie o profilu produkcyjno-handlowym (MMR Group Sp. z o.o.) oraz współwłaściciel firmy o profilu księgowo-podatkowym (Kowalska & Stall Sp. z o.o.). Dziedziny badawcze: zarządzanie, logistyka, zarządzanie łańcuchem dostaw, innowacyjność, przemysł drukarski, jakość i kontrola jakości. Autor artykułów w czasopismach naukowych.

  • Grzegorz Kruk - Uniwersytet WSB w Gdańsku

    Absolwent Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. Dziedziny badawcze: ekonomia i finanse, psychologia, matematyka. Autor wielu artykułów w czasopismach naukowych.

Bibliografia

Antony J. (2007), Six Sigma: A Strategy for Supporting Innovation in Pursuit of Business Excellence, “International Journal of Technology Management”, no. 37.

Bartecki K., Król D., Skowroński J. (2018), Wyznaczanie kluczowych wskaźników wydajności procesu produkcyjnego – część I: Badania teoretyczne, “Pomiary. Automatyka. Robotyka”, no. 3, pp. 19–28.

Bijańska J., Wodarski K. (2020), Metody zarządzania a kształtowanie zaangażowania pracowników we współczesnych organizacjach. Teoria i praktyka, Dom Organizatora, Toruń.

Brady J.E., Allen T.T. (2006), Six Sigma Literature: A Review and Agenda for Future Research, “Quality and Reliability Engineering International”, no. 22, pp. 335–367.

Brynjolfsson, E., McAfee A. (2014), The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies, W.W. Norton & Company, https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4312922/mod_resource/content/2/Erik%20-%20The%20Second%20Machine%20Age.pdf [access: 9.01.2024].

Cappelli P., Keller J.R. (2013), A Study of the Extent and Potential Causes of Alternative Employment Arrangements, “ILR Review”, no. 66(4), pp. 874–901.

Crovini C., Santoro G., Ossola G. (2021), Rethinking Risk Management in Entrepreneurial SMEs: Towards Integration with the Decision-Making Process, “Management Decision”, no. 58, pp. 1086–1087.

Eckes G. (2010), Rewolucja Six Sigma – jak General Electric i inne przedsiębiorstwa zmieniły proces w zyski, MT Biznes, Warszawa.

Evans J.R., Lindsay W.M. (2005), The Management and Control of Quality, South-Western Cengage Learning, Mason.

Gołębiowski M. (2011), DMAIC i DMADV jako metody doskonalenia jakości, Studia i “Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, no. 21, pp. 135–141.

Grabowska S. (2017), Kluczowe wskaźniki efektywności – studium przypadku, “Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, no. 108, pp. 106–107.

Grycuk A. (2010), Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) jako narzędzie doskonalenia efektywności operacyjnej firm produkcyjnych zorientowanych na lean, “Przegląd Organizacji”, no. 2, pp. 28–31.

Hackman J.R., Oldham G.R. (1980), Work Redesign, Addison-Wesley, Boston.

https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/au/pdf/2023/australian-business-leader-challenges-2023.pdf [access: 9.01.2024].

ISO 2808 Determination of Film Thickness (2019), https://www.iso.org/standard/71583.html [access: 9.01.2024].

ISO Standard 2808:2019(en) Paints and Varnishes — Determination of Film Thickness (2019), https://www.iso.org/obp/ui/en/#iso:std:iso:2808:ed-5:v1:en [access: 9.01.2024].

KPMG Report (2023), Keeping Us Up at Night, The Big Issues Facing Business Leaders in 2023,

Kraśnicka T. (2018), Innowacje w zarządzaniu, C.H. Beck Publishing, Warszawa.

Nam D., Lee J., Lee H. (2019), Business Analytics Adoption Process: An Innovation Diffusion Perspective, “International Journal of Information Management”, no. 49, pp. 413–422.

Oczkowska R. (2019), Zarządzanie zasobami ludzkimi organizacji – geneza i rozwój koncepcji, [in:] Oczkowska R. (ed.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Uwarunkowania. Instrumenty. Trendy, Warszawa, pp. 13–34.

Parmenter D. (2010), Key Performance Indicators: Developing, Implementing and Using Winning KPIs, Wiley & Sons Inc., New Jersey.

Parmenter D. (2015), Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Tworzenie, wdrażanie i stosowanie, Helion, Gliwice, pp. 37–38.

Sikora J., Uziębło A. (2013), Innowacja w przedsiębiorstwie – próba zdefiniowania, “Zarządzanie i Finanse”, no. 11(2), pp. 351–363.

Stańczyk E. (2000), Zarządzanie przez grupy autonomiczne, [in:] Perechuda K. (ed.), Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody, Agencja Wydawnicza Placet, Wrocław, pp. 220–225.

Stankiewicz J. (2006), Komunikowanie się w organizacji, Astrum, Wrocław.

Sun H., Zhang, P. (2006), The Role of Moderating Factors in User Technology Acceptance, “International Journal of Human-Computer Studies”, no. 64, pp. 53–78.

Tene O., Polonetsky J. (2012), Privacy in the Age of Big Data: A Time for Big Decisions, “Stanford Law Review Online”, no. 63, pp. 63–69.

Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, Dz.U. 2018, poz. 1000, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001000/U/D20181000Lj.pdf [access: 9.01.2024].

Wesson M.J., Gogus C.I. (2005), Shaking Hands with a Computer: An Examination of Two Methods of Newcomer Orientation, “Journal of Applied Psychology”, no. 90, pp. 1018–1026.

Opublikowane

2024-07-05

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Wpływ innowacji technologicznych na zatrzymanie pracowników w przedsiębiorstwach: studium przypadku kontroli jakości. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/37, 57–77. https://doi.org/10.25312/2391-5129.37/2023_05KSGK

Podobne artykuły

1-10 z 109

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.