Interkulturowe kompetencje doradcy zawodowego i personalnego
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.32/2021_08lboSłowa kluczowe:
kariera zawodowa, komunikacja interkulturowa, kompetencje interkulturowe, doradca zawodowy, doradca personalny, konsultant, zagraniczne oferty pracy, interkulturowość, wielokulturowość, międzynarodowe korporacjeAbstrakt
Artykuł podejmuje temat komunikacji interkulturowej, która w coraz większym stopniu wpływa na kształt i wymagania rynku pracy. Wzrost mobilności zawodowej, realizowany paradygmat rozwoju zawodowego i otwarcie granic stanowią realne wyzwanie dla potencjalnego pracownika. Coraz bardziej zróżnicowane realia socjokulturowe, ich wpływ na rynek pracy oraz stale rosnąca liczba osób funkcjonujących zawodowo w środowisku międzynarodowym wymuszają także pewne zmiany w funkcjonowaniu poradnictwa zawodowego. Doradcy zawodowi, trenerzy personalni i coachowie muszą stale śledzić proces zachodzących zmian, ponieważ od ich wiedzy zależy jakość świadczonych usług. Konieczne staje się wyposażanie ich w specjalistyczną wiedzę i kompetencje niezbędne w zróżnicowanym kulturowo społeczeństwie.
Bibliografia
Bańka A. (2006), Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
Bańka A., Trzeciak W. (2017), Rozwój myśli i profesjonalizacji poradnictwa zawodowego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Psychologia i Architektura, Poznań–Katowice–Warszawa.
Boski P. (2010), Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Burakowska-Ogińska L. (2011), Był sobie kraj… Polska w publicystyce i eseistyce niemieckiej, Wyższa Szkoła Studiów Międzynarodowych, Łódź.
Burakowska-Ogińska L. (2018), EURES jako wsparcie mobilności pracowników na europejskim rynku pracy, Studia Podyplomowe Doradztwa Zawodowego i Personalnego, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź.
Burakowska-Ogińska L. (2020), EURES jako forma wsparcia w zarządzaniu karierą, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2(29).
Chmielecka E. (red.) (2009), Od europejskich do krajowych ram kwalifikacji, MEN, Fundacja „Fundusz Współpracy”, Warszawa.
Dyrektywa 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium Państw Członkowskich, Dz.Urz. UE L 158 z 30.04.2004.
Ertelt B. (1995), Die Europäische Dimension in der Berufsberaterausbildung, [w:] W. Brzozowska, W. Rachalska (red.), Doradca zawodowy w warunkach przemian gospodarczych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Częstochowa.
Ertelt B. (2003), Nowe trendy w poradnictwie zawodowym, „Rynek Pracy”, nr 5.
ESS - Europejski System Statystyczny oraz Eurostat, Główny Urząd Statystyczny, https://stat.gov.pl/statystyka-miedzynarodowa/instytucjeorganizacje-miedzynarodowe/ess-europejski-system-statystyczny-oraz-eurostat/
Hejmej A., Interkulturowość – literatura – komparatystyka, Centrum Humanistyki Cyfrowej, http://rcin.org.pl/ibl/Content/50725/PDF/WA248_66418_P-I-2524_hejmej-interkult.pdf
Iwaniuk I. (2014), Kompetencja wielokulturowa – różnorodność podejść do definicji tego pojęcia we współczesnej myśli pedagogicznej, „Języki Obce w Szkole”, nr 4.
Kałach M. (2019), Dwa razy więcej obcokrajowców w szkołach w Łodzi. Są też w Piotrkowie i Skierniewicach, „Dziennik Łódzki”, 13.12.2019.
Knapp K. (1992), Interpersonale und interkulturelle Kommunikation, [w:] N. Bergemann, A.L.J. Sourisseaux (red.), Interkulturelles Management, Heidelberg.
Królikowska J., Madej-Popowska D. (2007), Doskonalenie doradców zawodowych z uwzględnieniem aspektu wielokulturowości, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.
Lelińska K. (1999), Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowego w warunkach reformy edukacji, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego”, nr 2(11).
Lelińska K. (2006), Zawodoznawstwo w planowaniu kariery, Ochotnicze Hufce Pracy, Warszawa.
Neuner G. (2014), Edukacja międzykulturowa i jej wymiary, [w:] F. Brotto, J. Huber, K. Karwacka-Vögele, G. Neuner, R. Ruffino, R. Teutsch, Kompetencje międzykulturowe dla wszystkich, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Noworol Cz. (2006), Profil zawodowy eurodoradcy, [w:] S.M. Kwiatkowski, Z. Sirojć (red.), Edukacja dla rynku pracy. Problemy poradnictwa zawodowego, Ochotnicze Hufce Pracy, Warszawa.
Paszkowska-Rogacz A. (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.
Peisert M. (2014), Interkulturowa kompetencja komunikacyjna w nauczaniu języków obcych, [w:] A. Dąbrowska, U. Dobesz (red.), Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.
Pocztowski A. (2002), Międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Porzak R. (red.) (2018), Doradztwo w planowaniu kariery, Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin.
Praca w ujęciu międzykulturowym (2018), Projekt Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Archiwum projektów, Łódź.
Przytuła S. (2011), Problemy wielokulturowości w korporacjach międzynarodowych, „Problemy Zarządzania”, vol. 9, nr 4(34).
Rapacka S. (2009), Kształcenie kompetencji interkulturowych uczestników procesu dydaktycznego poprzez rozwój komunikacji językowej, http://www.kms.polsl.pl/prv/spnjo/referaty/rapacka.pdf
Rosa G. (2018), Komunikacja kulturowa w biznesie. Różnice kulturowe i komunikacja międzykulturowa w różnych regionach świata jako podstawa sukcesu w biznesie międzynarodowym, Wydawnictwo edu-Libri, Kraków.
Rozporządzenie (UE) nr 492/2011 w sprawie swobodnego przepływu pracowników wewnątrz Unii, Dz.Urz. UE L 141/1 z 27.5.2011.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz jej stosowania, Dz.U. 2010, nr 82, poz. 537.
Róg T. (2017), Teoria w pigułce, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/996/JO_10_1.pdf
Schaeffter O. (2018), Interkulturelle Kompetenz in der Außenwirtschaft, https://www.researchgate.net/publication/322724591_Interkulturelle_Kompetenz_in_der_Aussenwirtschaft
Schmidt-Behlau B. (2005), Europejska Sieć Międzykulturowej Edukacji Dorosłych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, t. 1.
Strategie rozwojowe w głównym nurcie kształcenia interkulturowego (2005), Raport Europejskiej Sieci Kształcenia Interkulturowego w Edukacji Dorosłych.
Sultana R. (2005), Strategie usług poradnictwa zawodowego w społeczeństwie wiedzy – europejskie trendy, wyzwania i działania, Raport CEDEFOP, Biuro Oficjalnych Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg.
Sułkowski Ł. (2002), Czy kultury organizacyjne zmierzają do unifikacji?, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4.
Tadeusiewicz G. (1997), Edukacja w Europie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Łódź.
Tadeusiewicz G. (2006), Współczesne paradygmaty andragogiki pracy, [w:] Z. Wiatrowski (red.), Pedagogika pracy i andragogika w konstelacji europejskiej i globalnej, WSHE, Włocławek.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.