Wpływ innowacji technologicznych na zatrzymanie pracowników w przedsiębiorstwach: studium przypadku kontroli jakości

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.37/2023_05KSGK

Słowa kluczowe:

innowacje technologiczne, automatyzacja, zatrzymanie pracowników, zmniejszenie monotonności, zadowolenie z pracy, kontrola jakości

Abstrakt

Artykuł analizuje wpływ innowacji technologicznych na zatrzymanie pracowników w sektorach produkcyjnych, skupiając się na studium przypadku kontroli jakości. Rozważa, jak technologia, poprzez zmniejszenie monotonii pracy manualnej i zwiększenie efektywności, może poprawić doświadczenia pracowników. Autorzy badają zastosowanie innowacyjnej technologii w kontekście kontroli jakości, zwracając uwagę na wyzwania związane z ich wdrożeniem, takie jak bezpieczeństwo, koszty i potrzebę szkolenia pracowników. Artykuł podkreśla, jak poprawne wykorzystanie technologii może prowadzić do zwiększenia satysfakcji z pracy, obniżenia rotacji pracowników i poprawy wydajności, poprzez prezentację przypadku przedsiębiorstwa, która z powodzeniem wdrożyła technologie do swoich procesów kontroli jakości. Autorzy zaznaczają, że skuteczne wdrożenie innowacji technologicznych wymaga strategicznego podejścia, które uwzględnia zarówno technologiczne, jak i ludzkie aspekty. Niekiedy potrzebne jest wsparcie firm zewnętrznych aby przezwyciężyć przyzwyczajenia lub procesy jakie stoją naprzeciw zmianom.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogramy autorów

  • Krzysztof Stall - Interdyscyplinarna Szkoła Doktorska, Politechnika Łódzka

    Doktorant w zakresie nauk o zarządzaniu i jakości na Wydziale Organizacji  i Zarządzania Politechniki Łódzkiej. Dyrektor generalny w firmie o profilu produkcyjno-handlowym (MMR Group Sp. z o.o.) oraz współwłaściciel firmy o profilu księgowo-podatkowym (Kowalska & Stall Sp. z o.o.). Dziedziny badawcze: zarządzanie, logistyka, zarządzanie łańcuchem dostaw, innowacyjność, przemysł drukarski, jakość i kontrola jakości. Autor artykułów w czasopismach naukowych.

  • Grzegorz Kruk - Uniwersytet WSB w Gdańsku

    Absolwent Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. Dziedziny badawcze: ekonomia i finanse, psychologia, matematyka. Autor wielu artykułów w czasopismach naukowych.

Bibliografia

Antony J. (2007), Six Sigma: A Strategy for Supporting Innovation in Pursuit of Business Excellence, “International Journal of Technology Management”, no. 37. DOI: https://doi.org/10.1504/IJTM.2007.011800

Bartecki K., Król D., Skowroński J. (2018), Wyznaczanie kluczowych wskaźników wydajności procesu produkcyjnego – część I: Badania teoretyczne, “Pomiary. Automatyka. Robotyka”, no. 3, pp. 19–28.

Bijańska J., Wodarski K. (2020), Metody zarządzania a kształtowanie zaangażowania pracowników we współczesnych organizacjach. Teoria i praktyka, Dom Organizatora, Toruń.

Brady J.E., Allen T.T. (2006), Six Sigma Literature: A Review and Agenda for Future Research, “Quality and Reliability Engineering International”, no. 22, pp. 335–367. DOI: https://doi.org/10.1002/qre.769

Brynjolfsson, E., McAfee A. (2014), The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies, W.W. Norton & Company, https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4312922/mod_resource/content/2/Erik%20-%20The%20Second%20Machine%20Age.pdf [access: 9.01.2024].

Cappelli P., Keller J.R. (2013), A Study of the Extent and Potential Causes of Alternative Employment Arrangements, “ILR Review”, no. 66(4), pp. 874–901. DOI: https://doi.org/10.1177/001979391306600406

Crovini C., Santoro G., Ossola G. (2021), Rethinking Risk Management in Entrepreneurial SMEs: Towards Integration with the Decision-Making Process, “Management Decision”, no. 58, pp. 1086–1087.

Eckes G. (2010), Rewolucja Six Sigma – jak General Electric i inne przedsiębiorstwa zmieniły proces w zyski, MT Biznes, Warszawa.

Evans J.R., Lindsay W.M. (2005), The Management and Control of Quality, South-Western Cengage Learning, Mason.

Gołębiowski M. (2011), DMAIC i DMADV jako metody doskonalenia jakości, Studia i “Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, no. 21, pp. 135–141.

Grabowska S. (2017), Kluczowe wskaźniki efektywności – studium przypadku, “Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, no. 108, pp. 106–107.

Grycuk A. (2010), Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) jako narzędzie doskonalenia efektywności operacyjnej firm produkcyjnych zorientowanych na lean, “Przegląd Organizacji”, no. 2, pp. 28–31. DOI: https://doi.org/10.33141/po.2010.02.08

Hackman J.R., Oldham G.R. (1980), Work Redesign, Addison-Wesley, Boston.

https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/au/pdf/2023/australian-business-leader-challenges-2023.pdf [access: 9.01.2024].

ISO 2808 Determination of Film Thickness (2019), https://www.iso.org/standard/71583.html [access: 9.01.2024].

ISO Standard 2808:2019(en) Paints and Varnishes — Determination of Film Thickness (2019), https://www.iso.org/obp/ui/en/#iso:std:iso:2808:ed-5:v1:en [access: 9.01.2024].

KPMG Report (2023), Keeping Us Up at Night, The Big Issues Facing Business Leaders in 2023,

Kraśnicka T. (2018), Innowacje w zarządzaniu, C.H. Beck Publishing, Warszawa.

Nam D., Lee J., Lee H. (2019), Business Analytics Adoption Process: An Innovation Diffusion Perspective, “International Journal of Information Management”, no. 49, pp. 413–422. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2019.07.017

Oczkowska R. (2019), Zarządzanie zasobami ludzkimi organizacji – geneza i rozwój koncepcji, [in:] Oczkowska R. (ed.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Uwarunkowania. Instrumenty. Trendy, Warszawa, pp. 13–34.

Parmenter D. (2010), Key Performance Indicators: Developing, Implementing and Using Winning KPIs, Wiley & Sons Inc., New Jersey.

Parmenter D. (2015), Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Tworzenie, wdrażanie i stosowanie, Helion, Gliwice, pp. 37–38.

Sikora J., Uziębło A. (2013), Innowacja w przedsiębiorstwie – próba zdefiniowania, “Zarządzanie i Finanse”, no. 11(2), pp. 351–363.

Stańczyk E. (2000), Zarządzanie przez grupy autonomiczne, [in:] Perechuda K. (ed.), Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody, Agencja Wydawnicza Placet, Wrocław, pp. 220–225.

Stankiewicz J. (2006), Komunikowanie się w organizacji, Astrum, Wrocław.

Sun H., Zhang, P. (2006), The Role of Moderating Factors in User Technology Acceptance, “International Journal of Human-Computer Studies”, no. 64, pp. 53–78. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2005.04.013

Tene O., Polonetsky J. (2012), Privacy in the Age of Big Data: A Time for Big Decisions, “Stanford Law Review Online”, no. 63, pp. 63–69.

Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, Dz.U. 2018, poz. 1000, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001000/U/D20181000Lj.pdf [access: 9.01.2024].

Wesson M.J., Gogus C.I. (2005), Shaking Hands with a Computer: An Examination of Two Methods of Newcomer Orientation, “Journal of Applied Psychology”, no. 90, pp. 1018–1026. DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.90.5.1018

Opublikowane

2024-03-14

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Wpływ innowacji technologicznych na zatrzymanie pracowników w przedsiębiorstwach: studium przypadku kontroli jakości. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/37, 57–77. https://doi.org/10.25312/2391-5129.37/2023_05KSGK

Podobne artykuły

11-20 z 116

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.