Innowacyjne systemy sterowania ruchem kolejowym stosowane na sieci PKP – cz. I

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.34/2022_06mdmp

Słowa kluczowe:

sterowanie ruchem kolejowym, bezpieczeństwo ruchu pociągów, interoperacyjność

Abstrakt

W artykule zaprezentowano wybrane nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym stosowane na sieci PKP. Zaprezentowano także, z czym wiąże się Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności (TSI) oraz w jakim zakresie dotyczy zagadnienia sterowania ruchem kolejowym. Omówiono podstawowe różnice w zakresie poziomów systemu ERTMS/ETCS oraz zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa. Zastosowanie nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym jest podsumowaniem rozwoju kolei pod kątem technicznym i organizacyjnym, mającym na celu poprawę poziomu bezpieczeństwa na sieci kolejowej oraz zapewnienie interoperacyjności systemów kolejowych.

Biogramy autorów

  • Mateusz Domański - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Inż. Mateusz Domański – absolwent studiów inżynierskich na Wydziale Techniki i Informatyki w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, autor pracy dyplomowej System ETCS i jego wpływ na ruch pociągów (Domański, 2022).

  • Maciej Puchała - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Dr inż. Maciej Puchała – adiunkt w Katedrze Systemów Transportu na Wydziale Techniki i Informatyki Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, promotor pracy dyplomowej System ETCS i jego wpływ na ruch pociągów (Domański, 2022).

Bibliografia

Dąbrowa-Bajon M. (2014), Podstawy sterowania ruchem kolejowym. Funkcje, wymagania, zarys techniki, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa.

Domański M. (2022), System ETCS i jego wpływ na ruch pociągów, inżynierska praca dyplomowa, Wydział Techniki i Informatyki, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź (maszynopis niepublikowany).

Informacje o interoperacyjności (b.r.), https://www.utk.gov.pl/pl/interoperacyjnosc/informacje-o-interopera-1/14553,Interoperacyjnosc-systemu-kolei.html [dostęp: 24.10.2022].

Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1 (2017), PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa.

Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS poziomu 1 Ir-1a (2019a), PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa.

Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 Ir-1b (2019b), PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa.

Interoperacyjność systemu kolei (2021), https://pl.wikipedia.org/wiki/Interoperacyjno%C5%9B%C4%87_systemu_kolei [dostęp: 24.10.2022].

Krajowy plan wdrażania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności „STEROWANIE” (2017), Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa.

Siergiejczyk M. (2018), Bezpieczeństwo transmisji informacji w sieci cyfrowej radiołączności kolejowej, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa.

SRK. Systemy sterowania ruchem kolejowym (2022), https://elester-pkp.com.pl/wpcontent/uploads/2022/01/Katalog-rozwiazan-SRK-Elester-pkp.pdf [dostęp: 24.10.2022].

Wontorski P., Kochan A. (2020), Komputerowe systemy kierowania i sterowania ruchem kolejowym. Część 1: Funkcje, elementy i układy, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa.

Wytyczne techniczne budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym Ie-4 (WTB- -E10) (2014), PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2024-07-09

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Innowacyjne systemy sterowania ruchem kolejowym stosowane na sieci PKP – cz. I . (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 1/34, 85-100. https://doi.org/10.25312/2391-5129.34/2022_06mdmp

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Podobne artykuły

1-10 z 63

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.