Innowacyjne procedury prowadzenia lokomotywy elektrycznej
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.37/2023_13WWMPSłowa kluczowe:
sterowanie ruchem kolejowym, bezpieczeństwo ruchu pociągów, oszczędność energiiAbstrakt
W artykule zawarto rys historyczny urządzeń sterowania ruchem kolejowym używanych w przeszłości. Dały one podwaliny do skonstruowania kolejnych, udoskonalonych urządzeń mających decydujący wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Omówiono sygnalizację kształtową, która z drobnymi zmianami jest do dziś szeroko stosowana na całym świecie. Poświęcono również uwagę sygnalizacji świetlnej, dokonano porównania sygnalizacji świetlnej obowiązującej w Polsce i Niemczech. Następnie skupiono się na opisie prowadzenia ruchu pociągów w oparciu o blokadę półsamoczynną i samoczynną. W pracy zostały przybliżone dwa systemy bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego: system SHP (Samoczynne Hamowanie Pociągu) oraz PZB (Punktowe Oddziaływanie na Pociąg). Znaczna część pracy została poświęcona wdrażanemu w całej Europie i poza nią systemowi ETCS. Scharakteryzowano zasadę działania, poziomy nadzoru oraz tryby pracy systemu. Postanowiono zbadać wpływ stylu prowadzenia pociągu na zużycie energii oraz ocenić, czy w praktyce przyniesie to wymierne efekty w postaci oszczędności energii.
Bibliografia
Deutsche Bahn. Daten&Fakten 2022 (2022), https://ir.deutschebahn.com/fileadmin/Deutsch/2023/Berichte/DuFd_2022.pdf [dostęp: 12.02.2024].
Emisja dwutlenku węgla (CO2) (2022), https://dane.utk.gov.pl/sts/eko-kolej/emisja-dwutlenku-wegla-co2/19419,Emisja-dwutlenku-wegla-CO2.html, [dostęp: 12.02.2024].
Heimann S. (2022), Energiesparen unterwegs: die 15 besten Tipps, https://www.co2online.de/klima-schuetzen/mobilitaet/energiesparen-unterwegs-14-tipps/ [dostęp: 12.02.2024].
Ilgmann G. (1998), Gewinner und Verlierer einer CO2- Steuer im Güter- und Personenverkehr, Ludwig Bölkow Stiftung.
Krause T., Zimmermann U. (2015), Untersuchung von infrastrukturellen Maßnahmen für den energieeffizienten Bahnbetrieb, Master's, Technische Universität Berlin, Berlin.
Wolny W. (2023), Systemy sterowania ruchem kolejowym widziane z kabiny maszynisty, dyplomowa praca inżynierska, Wydział Techniki i Informatyki Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, maszynopis niepublikowany.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.