Innowacyjne procedury prowadzenia lokomotywy elektrycznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.37/2023_13WWMP

Słowa kluczowe:

sterowanie ruchem kolejowym, bezpieczeństwo ruchu pociągów, oszczędność energii

Abstrakt

W artykule zawarto rys historyczny urządzeń sterowania ruchem kolejowym używanych w przeszłości. Dały one podwaliny do skonstruowania kolejnych, udoskonalonych urządzeń mających decydujący wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Omówiono sygnalizację kształtową, która z drobnymi zmianami jest do dziś szeroko stosowana na całym świecie. Poświęcono również uwagę sygnalizacji świetlnej, dokonano porównania sygnalizacji świetlnej obowiązującej w Polsce i Niemczech. Następnie skupiono się na opisie prowadzenia ruchu pociągów w oparciu o blokadę półsamoczynną i samoczynną. W pracy zostały przybliżone dwa systemy bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego: system SHP (Samoczynne Hamowanie Pociągu) oraz PZB (Punktowe Oddziaływanie na Pociąg). Znaczna część pracy została poświęcona wdrażanemu w całej Europie i poza nią systemowi ETCS. Scharakteryzowano zasadę działania, poziomy nadzoru oraz tryby pracy systemu. Postanowiono zbadać wpływ stylu prowadzenia pociągu na zużycie energii oraz ocenić, czy w praktyce przyniesie to wymierne efekty w postaci oszczędności energii.

Biogramy autorów

  • Włodzimierz Wolny

    Maszynista pojazdów trakcyjnych, prowadzący pojazdy PKP.

  • Maciej Puchała - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Doktor nauk technicznych specjalizujący się w zakresie systemów informatycznych stosowanych w transporcie i logistyce. Od kilku lat jest już emerytowanym nauczycielem akademickim.

Bibliografia

Deutsche Bahn. Daten&Fakten 2022 (2022), https://ir.deutschebahn.com/fileadmin/Deutsch/2023/Berichte/DuFd_2022.pdf [dostęp: 12.02.2024].

Emisja dwutlenku węgla (CO2) (2022), https://dane.utk.gov.pl/sts/eko-kolej/emisja-dwutlenku-wegla-co2/19419,Emisja-dwutlenku-wegla-CO2.html, [dostęp: 12.02.2024].

Heimann S. (2022), Energiesparen unterwegs: die 15 besten Tipps, https://www.co2online.de/klima-schuetzen/mobilitaet/energiesparen-unterwegs-14-tipps/ [dostęp: 12.02.2024].

Ilgmann G. (1998), Gewinner und Verlierer einer CO2- Steuer im Güter- und Personenverkehr, Ludwig Bölkow Stiftung.

Krause T., Zimmermann U. (2015), Untersuchung von infrastrukturellen Maßnahmen für den energieeffizienten Bahnbetrieb, Master's, Technische Universität Berlin, Berlin.

Wolny W. (2023), Systemy sterowania ruchem kolejowym widziane z kabiny maszynisty, dyplomowa praca inżynierska, Wydział Techniki i Informatyki Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, maszynopis niepublikowany.

Pobrania

Opublikowane

2024-07-05

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Innowacyjne procedury prowadzenia lokomotywy elektrycznej. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/37, 189–215. https://doi.org/10.25312/2391-5129.37/2023_13WWMP

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Podobne artykuły

11-20 z 75

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.