Rola onboardingu w procesie zarządzania przedsiębiorstwem
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.38/2024_04achSłowa kluczowe:
onboarding, zarządzanie zasobami ludzkimi, adaptacja pracownikaAbstrakt
Onboarding jest podstawowym procesem każdego przedsiębiorstwa zatrudniającego pracowników. W oparciu o dostępną literaturę w niniejszym artykule przedstawiono różnego rodzaju podejścia względem onboardingu, podając jego definicje, charakterystykę podstawowych procesów oraz narzędzia wykorzystywane przy tworzeniu programu onboardingu. Poznanie charakterystyki procesu wdrożenia pracowników pozwala na analizę oraz wyszczególnienie działań stojących za tym procesem. Zrozumienie poszczególnych etapów onboardingu pomaga zidentyfikować kluczowe aspekty zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie oraz pozwala na ich efektywne zastosowanie w praktyce.
Bibliografia
Bauer T.N. (2010), Onboarding New Employees: Maximizing success, SHRM Foundation, Alexandria.
Bauer T.N. (2013), Onboarding: The Power of Connection, http://www.successfactors.com/en_us/resources.html [dostęp: 10.05.2023].
Bauer T.N., Erdogan B. (2004), Delineating and reviewing the role of newcomer capital in organizational socialization, „Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior”, vol. 1, s. 439–457.
Boxall P., Purcell J. (2016), Strategy and human resource management Fourth edition, Palgrave Macmillan, London.
Chodkowski Z. (2019), Adaptacja człowieka do środowiska pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Ciekanowski Z. (2012), Proces adaptacji społeczno-zawodowej nowego pracownika, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie”, nr 94, s. 131–141.
Francik A. (2021), Zarządzanie zasobami ludzkimi wobec zmiany na rynku pracy i nieruchomości innowacji, [w:] A. Miś (red.), 40 lat HR w Polsce. Koncepcja, ewolucja, rozwiązania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Frear S. (2007), Comprehensive Onboarding, Traction to Engagement in 90 days, Human Capital Institute, Washington.
Friedrich H. (2019), Moving onboarding from static to strategic, „Scope Flexible Learning”, vol. 4, s. 58–65.
Herbers A. (2020), Creating A Six-Week Onboarding Program To Train New Advisory Firm Employees, www.kitces.com [dostęp: 9.05.2023].
Kawka T., Listwan T. (2004), Pozyskiwanie pracowników, [w:] T. Listwan (red.), Zarządzanie kadrami, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Kaźmierczak M. (2017), Innowacje w procesie adaptacji pracowniczej, [w:] J. Bieńkowska (red.), Kreatywność w praktyce biznesowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Klein H.J., Polin B. (2012), Are organizations on board with best practices onboarding?, Oxford University Press, New York.
Kromer B. (2015), Ocena pracowników jako narzędzie zwiększania ich kompetencji i wyników pracy, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, nr 39, t. 4, s. 83–94.
Krugiełka A., Bartkowiak G., Knap-Stefaniuk A., Sowa-Behtane E., Dachowski R. (2023), Onboarding in Polish Enterprises in the Perspective of HR Specialists, „International Journal of Environmental Research and Public Health”, vol. 20, s. 1512.
Krzyszkowska P. (2016), Znaczenie, przebieg i narzędzia procesu adaptacji zawodowej w miejscu pracy, „Bezpieczeństwo Pracy”, nr 8, s. 16–19.
O’Neill E. (b.r.), How to Develop an Employee Onboarding Plan, https://www.learnupon.com/blog/onboarding-plan/ [dostęp: 10.05.2023].
Wąsek K. (2020), Onboarding pracowników – propozycja narzędzia pomiaru, [w:] J. Cewińska, A. Krejner-Nowecka, S. Winch (red.), Zarządzanie kapitałem ludzkim – wyzwania, Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Wesson M.J., Gogus C.I. (2005), Shaking hands with a computer: An examination of two methods of newcomer orientation, „Journal of Applied Psychology”, vol. 90, s. 1018–1026.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.