Podobieństwa w zarządzaniu humanistycznym w polskich i ukraińskich przedsiębiorstwach

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_05djlr

Słowa kluczowe:

kapitał intelektualny, zarządzanie wiedzą, zarządzanie

Abstrakt

Współczesny menedżer musi posiadać umiejętności, które umożliwią rozwiązywanie problemów i podejmowanie wyzwań, jakie stawia zarządzanie organizacją, szczególnie w zakresie zarządzania humanistycznego. W każdym systemie organizacyjnym występują indywidualne różnice (zwłaszcza w ujęciu działań globalnych) i tworzenie jednego ogólnego modelu biznesowego w zarządzaniu humanistycznym nie jest możliwe. Zarządzanie wiedzą zapewnia wzrost potencjału konkurencyjnego oraz umożliwia działania innowacyjne przedsiębiorstw. Jednym z podstawowych elementów zarządzania wiedzą jest stworzenie warunków do jej rozprzestrzeniania się i zapewnienie dostępu do wiedzy oraz umożliwienie przepływu wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Cel artykułu stanowi identyfikacja barier w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie oraz identyfikacja znaczenia zarządzania humanistycznego. Przedstawiono wyniki studiów literaturowych oraz badania własne typu case study firm polskich i ukraińskich. W badaniach zastosowano metodę studium przypadku.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogramy autorów

  • Danuta Janczewska - Społeczna Akademia Nauk w Łodzi

     Dr inż. Danuta Janczewska – adiunkt w Katedrze Gospodarki Elektronicznej, Społecznej Akademii Nauk w Łodzi.

  • Liudmyla Rybalko - Narodowy Uniwersytet Ekonomiczny im. Wadyma Hetmana, Kriviy Rig, Ukraina

    Dr Liudmyla Rybalko – adiunkt w Katedrze Zarządzania i Administracji Publicznej, Instytut Ekonomiczny Krzywego Rogu Kijowskiego Narodowego Uniwersytetu Ekonomicznego im. Wadyma Hetmana, Kriviy Rig, Ukraina.

Bibliografia

Chow H.K.H. i in. (2005), Design of a knowledge – based logistics strategy system, „Expert System with Applications”, no. 29, s. 273, www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0957417405000540 [dostęp: 1.09.2017].

Dereń A.M. (2017), Protection of intellectual property as an intangible regulatory asset of an organisation, „International Journal of Contemporary Management”, vol. 16, no. 3, s. 107–123.

Duczkowska-Piasecka M., Poniatowska-Jaksch M., Duczkowska-Małysz M. (red.) (2013), Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, Difin, Warszawa.

Gierszewska G. (2011), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.

Grudzewski W.M. i in. (2010), W kierunku zarządzania drugiej generacji – model diamentu czterech paradygmatów współczesnego przedsiębiorstwa, „e-mentor”, nr 1 (33), s. 54–59, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171278105 [dostęp: 10.11.2018].

Janczewska D. (2018), Rola zarządzania wiedzą w usługowych procesach transportowych MŚP w ujęciu modeli biznesowych, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1 (26), s. 181–193.

Pocztowski A. (red.) (2007), Funkcja personalna. Diagnoza i kierunki zmian, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.

Sokołowska A. (2005), Zarządzanie kapitałem intelektualnym w małym przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Sopińska A., Jakubowska W. (2013), Zasoby a konkurencyjność i wyniki przedsiębiorstwa – przegląd wybranych badań, [w:] R. Bartkowiak, P. Wachowiak (red.), Wiedza i bogactwo narodów. Kapitał ludzki, globalizacja i regulacjaw skali światowej. Zarządzanie, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa, s. 109–121.

Stewart T.A. (1997), Intellectual Capital: The New Wealth of Organisations, Nicholas Brealey, London.

Sułkowski Ł. (2002), Kulturowa zmienność organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Toffler A. (1980), The Third Wave, By Alvin Toffler, William Morrow and Company, Inc. New York, https://archive.org/stream/TheThirdWave-Toffler/The-Third-Wave_-_Toffler_djvu.txt [dostęp: 20.11.2018].

Walczak W. (2010), Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw, „e-mentor”, nr 5/37, s. 5–12, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/37/id/784 [dostęp: 2.11.2018].

Zioło Z. (2013), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w warunkach kryzysu gospodarczego, „Przedsiębiorczość i Edukacja”, nr 9, s. 10–33.

Pobrania

Opublikowane

2019-02-06

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Podobieństwa w zarządzaniu humanistycznym w polskich i ukraińskich przedsiębiorstwach. (2019). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/27, 63-74. https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_05djlr

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Podobne artykuły

1-10 z 70

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.