Podobieństwa w zarządzaniu humanistycznym w polskich i ukraińskich przedsiębiorstwach
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_05djlrSłowa kluczowe:
kapitał intelektualny, zarządzanie wiedzą, zarządzanieAbstrakt
Współczesny menedżer musi posiadać umiejętności, które umożliwią rozwiązywanie problemów i podejmowanie wyzwań, jakie stawia zarządzanie organizacją, szczególnie w zakresie zarządzania humanistycznego. W każdym systemie organizacyjnym występują indywidualne różnice (zwłaszcza w ujęciu działań globalnych) i tworzenie jednego ogólnego modelu biznesowego w zarządzaniu humanistycznym nie jest możliwe. Zarządzanie wiedzą zapewnia wzrost potencjału konkurencyjnego oraz umożliwia działania innowacyjne przedsiębiorstw. Jednym z podstawowych elementów zarządzania wiedzą jest stworzenie warunków do jej rozprzestrzeniania się i zapewnienie dostępu do wiedzy oraz umożliwienie przepływu wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Cel artykułu stanowi identyfikacja barier w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie oraz identyfikacja znaczenia zarządzania humanistycznego. Przedstawiono wyniki studiów literaturowych oraz badania własne typu case study firm polskich i ukraińskich. W badaniach zastosowano metodę studium przypadku.
Bibliografia
Chow H.K.H. i in. (2005), Design of a knowledge – based logistics strategy system, „Expert System with Applications”, no. 29, s. 273, www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0957417405000540 [dostęp: 1.09.2017].
Dereń A.M. (2017), Protection of intellectual property as an intangible regulatory asset of an organisation, „International Journal of Contemporary Management”, vol. 16, no. 3, s. 107–123.
Duczkowska-Piasecka M., Poniatowska-Jaksch M., Duczkowska-Małysz M. (red.) (2013), Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, Difin, Warszawa.
Gierszewska G. (2011), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
Grudzewski W.M. i in. (2010), W kierunku zarządzania drugiej generacji – model diamentu czterech paradygmatów współczesnego przedsiębiorstwa, „e-mentor”, nr 1 (33), s. 54–59, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171278105 [dostęp: 10.11.2018].
Janczewska D. (2018), Rola zarządzania wiedzą w usługowych procesach transportowych MŚP w ujęciu modeli biznesowych, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1 (26), s. 181–193.
Pocztowski A. (red.) (2007), Funkcja personalna. Diagnoza i kierunki zmian, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Sokołowska A. (2005), Zarządzanie kapitałem intelektualnym w małym przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Sopińska A., Jakubowska W. (2013), Zasoby a konkurencyjność i wyniki przedsiębiorstwa – przegląd wybranych badań, [w:] R. Bartkowiak, P. Wachowiak (red.), Wiedza i bogactwo narodów. Kapitał ludzki, globalizacja i regulacjaw skali światowej. Zarządzanie, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa, s. 109–121.
Stewart T.A. (1997), Intellectual Capital: The New Wealth of Organisations, Nicholas Brealey, London.
Sułkowski Ł. (2002), Kulturowa zmienność organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Toffler A. (1980), The Third Wave, By Alvin Toffler, William Morrow and Company, Inc. New York, https://archive.org/stream/TheThirdWave-Toffler/The-Third-Wave_-_Toffler_djvu.txt [dostęp: 20.11.2018].
Walczak W. (2010), Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw, „e-mentor”, nr 5/37, s. 5–12, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/37/id/784 [dostęp: 2.11.2018].
Zioło Z. (2013), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w warunkach kryzysu gospodarczego, „Przedsiębiorczość i Edukacja”, nr 9, s. 10–33.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Danuta Janczewska, Liudmyla Rybalko
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.