Zrównoważony rozwój z perspektywy mikromobilności
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.29/2019_11jjdjSłowa kluczowe:
mikromobilność, urządzenia transportu osobistego, transport miejski, zrównoważony rozwójAbstrakt
Problematyka zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do mikromobilności jest rzadko podejmowana w literaturze polskiej. Pojęcie mikromobilności jest stosunkowo nowe, choć wykorzystywane przez nią środki transportu znane są od dawna. Punktem przełomowym dla wyróżnienia tego terminu było rozpowszechnienie elektromobilności (e-mobilności) poprzez preferowanie w środkach transportu napędów elektrycznych. Celem artykułu jest przedstawienie mikromobilności w świetle problematyki zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do realizacji procesów transportowych w miastach. Artykuł ma charakter opisowy, zamykają go rozważania na temat czynników stymulujących i hamujących rozwój mikromobilności w Polsce. W artykule sformułowano cztery pytania badawcze, na które poszukiwano odpowiedzi na podstawie literatury przedmiotu oraz badań własnych, a mianowicie: co stanowi istotę zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do realizacji procesów transportowych w miastach, na czym polega zagadnienie pierwszego i ostatniego kilometra w podróży miejskiej i jakie jest w nim miejsce dla mikromobilności, jak można sklasyfikować środki transportu mikromobilności, które czynniki stymulują rozwój mikromobilności w miastach, a które go utrudniają. Całość artykułu zwieńczona jest podsumowaniem.
Pobrania
Bibliografia
Amstrong G. (2019), City Changer Cargo Bike, http://eclf.bike/onewebmedia/CCCB%20ECLF%20Dublin%20Gary%20Armstrong.pdf [dostęp: 28.07.2019].
Bebbington J., Higgins C., Frame B. (2009), Initiating Sustainable Development Reporting: Evidence from New Zealand, “Accounting Auditing & Accountability Journal”, 22(May), https://www.researchgate.net/publication/227428909_Initiating_Sustainable_Development_Reporting_Evidence_from_New_Zealand [dostęp: 1.02.2019].
Cele zrównoważonego rozwoju (2019), Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie, http://www.un.org.pl/cel11 [dostęp: 25.09.2019].
Dąbek A. (2013), Pierwszy/ostatni kilometr w transporcie, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2/17.
Dediu H. (2019a), Where Does the Word “Micromobility” Come From?, https://micromobility.io/blog/2019/8/1/where-does-the-word-micromobility-comefrom [dostęp: 4.10.2019].
Dediu H. (2019b), The Five Categories of Micromobility, https://micromobility.io/blog/2019/3/20/the-five-categories-of-micromobility [dostęp: 10.10.2019].
Dediu H. (2019c), The Automobility/Micromobility Dichotomy, https://micromobility.io/blog/2019/3/12/the-automoblity-micromobility-dichotomy [dostęp: 10.10.2019].
Friedberg J. (2014), Transport, [w:] E. Albińska, A. Gruszecka-Tieśluk, Biznes na rzecz zrównoważonych miast, „Analizy tematyczne Forum Odpowiedzialnego Biznesu”, nr 2, http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2014/07/Analiza-tematyczna-_Biznes-na-rzecz-zr%C3%B3wnowa%C5%BConych-miast.pdf [dostęp: 25.09.2019].
Gospodarka malwowa, https://pl.wikipedia.org/wiki/Gospodarka_malwowa [dostęp: 10.01.2019].
Hooler Electric Scooter, http://www.creatoria.pl/huler/ [dostęp: 28.09.2019].
Hulajnoga elektryczna off-road Velex, Pinterest, https://pl.pinterest.com/pin/621496817304217613/?nic=1 [dostęp: 28.09.2019].
Hulajnoga elektryczna, https://pl.wikipedia.org/wiki/Hulajnoga_elektryczna [dostęp: 28.09.2019].
Hulajnogi elektryczne, Warszawa. Jest ich już prawie 4 tysiące, a będzie jeszcze więcej, https://warszawa.naszemiasto.pl/hulajnogi-elektryczne-warszawa-jest-ich-juz-prawie-4/ga/c4-5102735/zd/41265411 [dostęp: 28.09.2019].
Janczewski J. (2019), Mikromobilność – wybrane problemy, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1/28.
Kaczmarek A. (2019), Zwyczajni użytkownicy gorsi od wandali. To już plaga, https://www.portalsamorzadowy.pl/gospodarka-komunalna/zwyczajni-uzytkownicy-gorsi-od-wandali-to-juz-plaga,129953.html [dostęp: 29.09.2019].
Miłaszewicz B., Rut J. (2014), Zrównoważony rozwój transportu miejskiego – szanse i ograniczenia, „Logistyka”, nr 6, https://www.researchgate.net/publication/298032623_Zrownowazony_rozwoj_transportu_miejskiego_-_szanse_i_ograniczenia [dostęp: 26.09.2019].
Monocykl elektryczny, https://pl.wikipedia.org/wiki/Monocykl_elektryczny [dostęp: 28.09.2019].
Nowicka K. (2017), Rozwój świata wirtualnego i jego wpływ na e-mobilność, [w:] J. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud (red.), E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju, Publikacja Europejskiego Kongresu Finansowego, Centrum Myśli Strategicznych, Sopot.
Ordinance on the use of personal light electric vehicles (PLEV) on public roads and amending other road traffic regulations (2019), https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/tris/en/search/?trisaction=search.detail&year=2019&-num=84 [dostęp: 31.07.2019].
Popkiewicz R., Toyota i-Road: Czysta zabawka, https://www.auto-motor-i-sport.pl/galerie/Toyota-i-Road-Czysta-zabawka,20357,3 [dostęp: 28.09.2019].
Prezydenci o mikromobilności. Tomasz Andrukiewicz, Ełk (2019a), https://smartride.pl/prezydenci-mikromobilnosc-tomasz-andrukiewicz-elk/ [dostęp: 29.09.2019].
Prezydenci o mikromobilności. Rafael Rokaszewicz, Głogów (2019b), https://smartride.pl/mikromobilnosc-rafael-rokaszewicz-glogow/ [dostęp: 29.09.2019].
Projekt ustawy dot. UTO opublikowany (2019), https://www.prawodrogowe.pl/informacje/kronika-legislacyjna/projekt-ustawy-dot-uto-opublikowany [dostęp: 10.09.2019].
Rower transportowy, https://pl.wikipedia.org/wiki/Rower_transportowy [dostęp: 29.09.2019].
Rowery stylowe.pl, https://www.rowerystylowe.pl/p-7998/rower-cargo-babboe-big [dostęp: 28.09.2019].
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców, Dz.Urz. UE L 60 z 2.03.2013 z późn. zm.
Rybicki R. (2011), Renault Twizy jest prawie jak Smart, https://www.auto-swiat.pl/testy/testy-nowych-samochodow/renault-twizy-jest-prawie-jak-smart/tmj37l7 [dostęp: 28.09.2019].
Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (red.) (2009), Transport: problemy transportu w rozszerzonej UE, PWN, Warszawa.
Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku (2019), Ministerstwo Infrastruktury, https://www.gov.pl/web/infrastruktura/projekt-strategii -zrownowazonego-rozwoju-transportu-do-2030-roku2 [dostęp: 28.09.2019].
Sumatran V., Fine Ch., Gonsalvez D. (2019), Transport miejski dostępny „na żądanie”, https://mitsmr.pl/w-strone-mobilnosci-spersonalizowana-przyszlosc-transportu-miejskiego-dostepnego-na-zadanie/ [dostęp: 10.05.2019].
Świat pojazdów, http://www.drivel.pl/monocykle-elektryczne/monocykl-elektryczny-airwheel-x3b.html [dostęp: 28.09.2019].
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, Dz.U. 1997, nr 98, poz. 602.
UTO. Konsultacje zakończone. Wskazano na błędy ustawy (2019), https://www.prawodrogowe.pl/informacje/kronika-legislacyjna/uto-konsultacje-zakonczone-wskazano-na-bledy-ustawy [dostęp: 11.09.2019].
Valadbigi A., Ghobadi S. (2010), Sustainable Development and Environmental Challenges, “European Journal of Social Science”, Vol. 13, Issue 4.
Wyszomirski O. (2010), Transport miejski, ekonomia i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Zrównoważone miasta. Życie w zdrowej atmosferze (2016), Global Compact Poland, Warszawa, https://ungc.org.pl/wp-content/uploads/2016/10/Raport-Zr%C3%B3wnowa%C5%BCone-miasta.pdf [dostęp: 25.09.2019].
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.