Kapitał intelektualny a innowacyjność przedsiębiorstwa

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_02js

Słowa kluczowe:

kapitał intelektualny, kapitał ludzki, wiedza, innowacje

Abstrakt

Kapitał intelektualny stanowi podstawę tzw. niematerialnych aktywów przedsiębiorstwa. Wartość rynkowa firmy jest sumą jej wartości i wartości kapitału intelektualnego. W większości przedsiębiorstw wysokich technologii kapitał intelektualny stanowi 80–90% ich wartości rynkowej. Głównymi komponentami kapitału intelektualnego są: kapitał ludzki, kapitał strukturalny i kapitał relacyjny. Wszystkie one kreują zasoby wiedzy firmy, które są podstawowym czynnikiem jej konkurencyjności na rynkach. Stąd bardzo ważnym obszarem zarządzania organizacją jest zarządzanie wiedzą. W niniejszym artykule analizujemy poszczególne składowe kapitału intelektualnego z punktu widzenia ich znaczenia dla innowacyjności przedsiębiorstwa. Kapitał intelektualny jest źródłem innowacyjności i głównym warunkiem wdrażania innowacji w praktyce produkcji, marketingu, organizacji i innych obszarów funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa. Istotne z punktu widzenia innowacyjności są też czynniki społeczne i kultura organizacyjna firmy. 

Biogram autora

  • Jarosław Sokołowski - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Dr Jarosław Sokołowski – adiunkt na Wydziale Humanistycznym Akademii Humanistyczno- -Ekonomicznej w Łodzi.

Bibliografia

Bitkowska A. (2010), Innowacyjność w zarządzaniu wiedzą, [w:] R. Nowacki (red.), Innowacyjność w zarządzaniu a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.

Bojewska B. (2009), Zarządzanie innowacjami jako źródło przedsiębiorczości małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

Bratnicki M. (2000), Pomiar kapitału intelektualnego, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 11.

Drucker P.F. (1992), Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Edersheim E.H. (2009), Przesłanie Druckera. Zarządzanie oparte na wiedzy, MT Biznes, Warszawa.

Edvinsson L., Malone M.S. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Krajenta-Kopeć A. (2015), Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym przedsiębiorstwa, [w:] Ł. Sułkowski, J. Sokołowski (red.), Metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź–Warszawa.

Mroziewski M. (2008), Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metody wartościowania i warunki jego rozwoju, Difin, Warszawa.

Penc J. (2017), Zarządzanie w biznesie i administracji, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.

Schumpeter J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Sokołowski J. (2014), Kapitał społeczny a budowanie i wykorzystanie kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XV, z. 11, cz. II: Zarządzanie – nowe perspektywy w dobie zmian demograficznych.

Sopińska A., Wachowiak P. (2004), Jak mierzyć kapitał intelektualny przedsiębiorstwa, „e-Mentor”, nr 2.

Szatkowski K. (2016), Zarządzanie innowacjami i transferem technologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Urbanek G. (2007), Pomiar kapitału intelektualnego i aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Wiatrak A.P. (2007), Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym w organizacji – istota i podstawowe zależności, „Problemy Zarządzania”, nr 4.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-24

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Kapitał intelektualny a innowacyjność przedsiębiorstwa . (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/27, 21-32. https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_02js

Podobne artykuły

1-10 z 54

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.