Intellectual capital and innovations in enterprises

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_02js

Keywords:

intellectual capital, human capital, knowledge, innovations

Abstract

Intellectual capital is a non-material asset of enterprises. The total market value of a company is a sum of material assets, book value and intellectual capital. In most technological companies intellectual capital determines 80–90 per cent of its market value. The main components of intellectual capital are: human capital, structural/organisational capital, relational capital. All of them create knowledge resources which are basic factors for the competitiveness of an enterprise. Good knowledge management is important in all companies. In this article we analyse the elements of intellectual capital in the context of innovation in companies. Intellectual capital is the root of innovation in an enterprise and is important in production, marketing, organisation and other areas of activity of enterprises. Social and culture factors in companies are important for innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jarosław Sokołowski, University of Humanities and Economics in Łódź

    Dr. Jarosław Sokołowski – assistant professor at the Faculty of Humanities of the University of Humanities and Economics in Łódź.

     

References

Bitkowska A. (2010), Innowacyjność w zarządzaniu wiedzą, [w:] R. Nowacki (red.), Innowacyjność w zarządzaniu a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.

Bojewska B. (2009), Zarządzanie innowacjami jako źródło przedsiębiorczości małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

Bratnicki M. (2000), Pomiar kapitału intelektualnego, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 11.

Drucker P.F. (1992), Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Edersheim E.H. (2009), Przesłanie Druckera. Zarządzanie oparte na wiedzy, MT Biznes, Warszawa.

Edvinsson L., Malone M.S. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Krajenta-Kopeć A. (2015), Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym przedsiębiorstwa, [w:] Ł. Sułkowski, J. Sokołowski (red.), Metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź–Warszawa.

Mroziewski M. (2008), Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metody wartościowania i warunki jego rozwoju, Difin, Warszawa.

Penc J. (2017), Zarządzanie w biznesie i administracji, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.

Schumpeter J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Sokołowski J. (2014), Kapitał społeczny a budowanie i wykorzystanie kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XV, z. 11, cz. II: Zarządzanie – nowe perspektywy w dobie zmian demograficznych.

Sopińska A., Wachowiak P. (2004), Jak mierzyć kapitał intelektualny przedsiębiorstwa, „e-Mentor”, nr 2.

Szatkowski K. (2016), Zarządzanie innowacjami i transferem technologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Urbanek G. (2007), Pomiar kapitału intelektualnego i aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Wiatrak A.P. (2007), Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym w organizacji – istota i podstawowe zależności, „Problemy Zarządzania”, nr 4.

Downloads

Published

2019-02-06

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Intellectual capital and innovations in enterprises . (2019). Innovative Management in Economy and Business, 2/27, 21-32. https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_02js

Similar Articles

1-10 of 44

You may also start an advanced similarity search for this article.