Motywacja jako czynnik innowacyjności w przedsiębiorstwie
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.30/2020_01jsSłowa kluczowe:
rozwój, innowacje, kompetencje, motywacja, wynagrodzeniaAbstrakt
Innowacyjność przedsiębiorstwa jest niezbędnym elementem jego funkcjonowania i rozwoju we współczesnej konkurencyjnej i zglobalizowanej gospodarce. Tylko stałe dążenie do kreowania i wdrażania innowacji może zapewnić przedsiębiorstwu trwały sukces. Wszelkiego rodzaju innowacje są wytworem ludzi, ich wiedzy, zaangażowania w działania firmy i trwałej motywacji proinnowacyjnej. Bardzo ważnym obszarem proinnowacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem jest więc realizacja funkcji motywowania uczestników organizacji do zachowań proinnowacyjnych. W artykule omawiamy podstawowe zagadnienia i elementy systemu motywacyjnego przedsiębiorstw z punktu widzenia ich wpływu na innowacyjność ich funkcjonowania. Analizujemy źródła i uwarunkowania motywacji pracowników do działań proinnowacyjnych, a także narzędzia motywowania w organizacji mogące przyczyniać się do podnoszenia innowacyjności pracowników i kadry kierowniczej. Pokazujemy też znaczenie środowiska wewnętrznego w przedsiębiorstwie, jego kultury organizacyjnej dla postaw proinnowacyjnych.
Pobrania
Bibliografia
Banasiak A. (2015), Wzrost i rozwój przedsiębiorstwa, [w:] Ł Sułkowski, J. Sokołowski (red.), Metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo SAN, Łódź–Warszawa.
Borkowska S. (1985), System motywowania w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa.
Borkowska S. (2007), Motywacja i motywowanie, [w:] H. Król, Z. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWN, Warszawa. Edersheim E.H. (2009), Przesłanie Druckera: zarządzanie oparte na wiedzy, MT Biznes, Warszawa.
Kopertyńska M.W. (2009), Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka, Placet, Warszawa.
Kozłowski W. (2012), Zarządzanie motywacją pracowników, CeDeWu, Warszawa.
Marjański A., Sokołowski J. (2015), Przedsiębiorstwo jako obiekt działań przedsiębiorczych, [w:] Ł Sułkowski, J. Sokołowski (red.), Metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo SAN, Łódź–Warszawa.
Nawrat D. (2013), Wspieranie innowacyjności poprzez kształtowanie klimatu pracy, [w:] Zarządzanie zasobami ludzkimi, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XIV, z. 9.
Penc J. (2017), Zarządzanie w biznesie i administracji, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
Pichlak M. (2012), Uwarunkowania innowacyjności organizacji. Studium teoretyczne i wyniki badań empirycznych, Difin, Warszawa.
Sawicki A. (2019), Wybrane aspekty zarządzania działalnością promocyjną w samorządach powiatowych, Bernardinum, Pelplin.
Sokołowski J. (2018), Kapitał intelektualny a innowacyjność przedsiębiorstwa, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie” 2018, nr 2(27).
Sudoł S. (2006), Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa.
Szara K. (2006), Menedżer XXI wieku, PWSzZ im. prof. S. Tarnowskiego, Tarnobrzeg.
Szatkowski K. (2016), Zarządzanie innowacjami i transferem technologii, PWN, Warszawa.
Szczepańska-Woszczyna K. (2016), Kompetencje menedżerskie w kontekście innowacyjności przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
Woźniak J. (2012), Współczesne systemy motywacyjne, PWN, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Jarosław Sokołowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.