Kreatywność jako źródło innowacyjności w przedsiębiorstwie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.28/2019_01js

Słowa kluczowe:

kreatywność, innowacje, kapitał ludzki

Abstrakt

We współczesnych warunkach gospodarowania wiedza i kreatywność stanowią zasadnicze czynniki konkurencyjności przedsiębiorstw. Konkurencyjność ta oparta jest na działalności innowacyjnej, dającej przedsiębiorstwu przynajmniej na jakiś czas przewagę na rynku i możliwość realizacji zysków wyższych od przeciętnych w danej branży. Jednym z podstawowych źródeł innowacji w przedsiębiorstwach jest kreatywność osób i zespołów zaangażowanych w ich działalność. Kreatywność, której ucieleśnieniem są twórcze pomysły, a następnie projekty innowacyjne, jest przejawem istnienia w przedsiębiorstwie kapitału ludzkiego zdolnego do tworzenia nowych wartości intelektualnych i rynkowych, tworzących wartość dla wszystkich grup interesariuszy zaangażowanych w działalność przedsiębiorstwa. Celem niniejszego artykułu jest doprecyzowanie pokrewnych pojęć, takich jak kreatywność, twórczość, innowacyjność (stosowanych niekiedy jako synonimy) oraz wykazanie związku występującego pomiędzy nimi. Szczególną uwagę poświęcono kreatywności, jej źródłom, przejawom i jej wpływie na innowacyjność.

Biogram autora

  • Jarosław Sokołowski - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Dr Jarosław Sokołowski – adiunkt na Wydziale Humanistycznym Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

     

Bibliografia

Andrzejewska B. (2005), Twórczość jako cel i metoda kształcenia, [in:] K.J. Szmidt (ed.), Trening twórczości w szkole wyższej, Wydawnictwo WSHE w Łodzi, Łódź.

Bal-Woźniak T. (2013), O potrzebie wykorzystywania nowych form koordynacji współpracy w zarządzaniu innowacyjnością, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 30.

Francik A. (2009), Innowacje jako źródło przedsiębiorczości, [in:] J. Targalski, A. Francik (eds.), Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą, C.H. Beck, Warszawa.

Józefowski E. (2017), Wybrane aspekty profesjonalizacji i komercjalizacji kreatywności, [in:] E. Woźnicka, K. Witerska, L. Kuras (eds.), Konceptualizacja profesjonalizacji kreatywności, Wydawnictwo AHE w Łodzi.

Nawrat D. (2013), Kształtowanie kompetencji innowacyjnych w świetle badań biografii menedżerów, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Vol. 14, No. 4.

Nęcka E. (2001), Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk.

Okraj Z. (2013), Twórczy nauczyciel wczesnej edukacji – cechy i zachowania, [in:] Kompetentny nauczyciel wczesnej edukacji, Wydawnictwo UJK w Kielcach, Kielce.

Poskrobko B. (2015), Kreatywność pracowników jako narzędzie kształtowania zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa, „Academic Works of EU in Wrocław, No. 376.

Sokołowski J. (2018), Kapitał intelektualny a innowacyjność przedsiębiorstwa, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, No. 2(27).

Szczepańska-Woszczyna K. (2016), Kompetencje menedżerskie w kontekście innowacyjności przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.

Szmidt K.J. (2010), ABC kreatywności, Difin, Warszawa.

Opublikowane

2024-06-24

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Kreatywność jako źródło innowacyjności w przedsiębiorstwie. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 1/28, 13-21. https://doi.org/10.25312/2391-5129.28/2019_01js

Podobne artykuły

1-10 z 66

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.