Rola negocjacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem w relacjach z kontrahentami
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.23/2016_23-29Słowa kluczowe:
negocjacje, konflikty, nieporozumienia, style negocjacji, mediacje, komunikowanieAbstrakt
Artykuł prezentuje rolę negocjacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem w relacjach z kontrahentami. Przytoczono definicje negocjacji jako proces rozwiązywania zaistniałego konfliktu między dwoma lub więcej stronami i określono je jako rozmowę nad dzielącymi strony podejściami w danej kwestii i próbę porozumienia i określenia dalszej współpracy. Proces negocjacji ma pewną strukturę składającą się z przygotowania rozpoczęcia rozmów, ich przebiegu, zamknięcia rozmów w postaci uzyskanego porozumienia. W podsumowaniu stwierdzono, że znajomość zasad negocjowania przyczynia się do osiągania założonych celów a najczęstszymi powodami negocjacji są: konflikty interesów między podmiotami; trudności w ich rozwiązywaniu za pomocą zwykłych procedur handlowych i administracyjnych.
Bibliografia
Bargiel-Matusiewicz K. (2010), Negocjacje i mediacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Cenker E. M. (2002), Negocjacje, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania w Poznaniu, Poznań.
Dawson R. (1995), Sekrety udanych negocjacji, Zysk i S-ka, Poznań.
Fisher R., Ury W., Patton B. (1997), Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Nęcki Z. (1995), Negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
Oliwer D. (2004), Jak skutecznie negocjować, Helion, Gliwice.
Stelmaszczyk M. (1992), Negocjowanie kontraktów handlowych. Poradnik dla eksporterów i importerów, CDKHZ, Warszawa.
Tabernacka M. (2009), Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Wolters Kluwer, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.