Istota i znaczenie komunikacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem
DOI:
https://doi.org/10.25312/Słowa kluczowe:
komunikacja, proces komunikacji, zarządzanie przedsiębiorstwemAbstrakt
Pojęcie komunikacji ma dwa znaczenia wyjściowe: szerokie, według którego jest nim cała komunikacja międzyludzka i węższy, ograniczający je do komunikacji werbalnej. Komunikowanie zależy w dużej mierze od indywidualnej interpretacji przekazu, chociaż opiera się na kategorii jego ważności. Błędna interpretacja wiadomości może w dużej mierze zadecydować o niepowodzeniu działań. Większość problemów występujących w organizacjach wynika z nieprawidłowego przekazywania i odbioru informacji. W artykule dokonano analizy istoty, celu i znaczenia komunikacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Zrozumienie procesów komunikacyjnych w organizacjach jest pomocne do diagnozy i późniejszego szkolenia pracowników.
Bibliografia
Aronson E. (1995), Człowiek – istota społeczna, PWN, Warszawa.
Daszkowski J. (1989), Wpływ pracy grupowej na wysiłek w realizacji zadań, Ossolineum, Wrocław.
Donaldson M.C., Donaldson M. (1999), Negocjacje, Oficyna Wydawnicza Read Me, Warszawa.
Doroszewski W. (1988), Językoznawstwo a kultura umysłowa społeczeństwa, „Roczniki Uniwersytetu Warszawskiego”, nr 7.
Hamilton Ch. (2011), Skuteczna komunikacja w biznesie, PWN, Warszawa.
James A.F., Stoner R., Freeman E., Daniel R., Gilbert Jr. (2011), Kierowanie, PWE, Warszawa.
Jedynak P. (red.) (2010), Wiedza współczesnych organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Moszyński W. (2010), Sprawny system komunikacji w organizacji. Zarządzanie komunikacją w organizacji, http://dlafirmy.info.pl/3531_sprawny_system_komunikacji_w_organizacji._zarzadzanie_komunikacja_w_organizacji.htm, dostęp: 29.05.2014.
Nęcki Z. (1995), Negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
Oleksyn T. (2001), Sztuka kierowania, WSZiP im. B. Jańskiego, Warszawa.
Rubinsztejn S.L. (1962), Podstawy psychologii ogólnej, Książka i Wiedza, Warszawa.
Shannon–Weaver model of communication, http://en.wikipedia.org/wiki/Shannon%E2%80%93Weaver_model, dostęp: 9.06.2014.
Toffler A. (1986), Trzecia fala, PIW, Warszawa.
Top Employers (2014), „Dziennik Gazeta Prawna”, 7–9.03.2014.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.