Przygotowanie do emerytury zadaniem współczesnej geragogiki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.18/2020_09ew

Słowa kluczowe:

przygotowanie się do emerytury, przygotowanie się do starości, wychowanie do starości, aktywność seniorów, edukacja osób starszych

Abstrakt

Przygotowanie się do emerytury, w dobie starzejącego się społeczeństwa, staje się problemem nie tylko jednostkowym, ale również społecznym. Staje się wyzwaniem dla geragogiki, a także dla polityki społecznej państwa czy działalności samorządów. Przygotowanie osób wchodzących w „trzeci wiek” do czasu na emeryturze stwarza im szansę na aktywne przeżywanie starości oraz ułatwienie życia w starzejącym się społeczeństwie. W niniejszym artykule koncentruję się na zależności między wykonywanym zawodem a obrazem własnej starości i przygotowaniem się do niej. Artykuł jest również próbą wskazania obszarów, w jakich powinno się odbywać przygotowanie do emerytury.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Elżbieta Woźnicka - Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego

    Elżbieta Woźnicka – dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, absolwentka kierunku pedagogika na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, adiunkt w Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego w Skierniewicach, autorka publikacji z zakresu andragogiki, gerontologii społecznej. Publikuje m.in. w takich czasopismach, jak: „Edukacja Dorosłych”, „Rocznik Andragogiczny” i innych z zakresu edukacji dorosłych i gerontologii. Zajmuje się problematyką kształcenia dorosłych, aktywizacji osób starszych. Ponadto w swojej pracy podejmuje zagadnienia z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz edukacji osób niesłyszących.

Bibliografia

Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2000.

Cichorzewska M., Mazur B., Niewiadomska A., Sobolewska-Poniedziałek E., Zimnoch K., Ziółkowska B., Zarządzanie wiekiem. Aspekt regionalny, instytucjonalny oraz organizacyjny, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin 2015.

Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2000. Dzięgielewska M., Edukacja jako sposób przygotowania do starości, „Chowanna” 2009, nr 2.

Fabiś A., Troski egzystencjalne w starości: ujęcie geragogiczne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2018.

Fabiś A., Wawrzyniak J.K., Chabior A., Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

Juraś-Krawczyk B. (red.), Przygotowanie do życia na emeryturze, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 1998.

Kamiński A., Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna, PWN, Warszawa 1982.

Leszczyńska-Rajchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2010.

Swadźba U., Etos pracy grup zawodowych: na podstawie badań socjologów śląskich, „Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa” 2010, nr 1.

Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010.

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr, Warszawa 2006.

Szukalski P. (red.), Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, Fundacja Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2009.

Netografia:

Adamczyk M.D., Przygotowanie do emerytury w kontekście rozwoju kapitału ludzkiego osób starszych – prezentacja wyników badania BALL – Be Active through Lifelong Learning, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2017, nr 50(2), https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/2772/24%20adamczyk-przygotowanie%20do%20emerytury.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 29.11.2020].

Broniewska G., Zarządzanie wiekiem i intermentoring jako metody dialogu międzypokoleniowego i kontynuacji rozwoju zawodowego pokolenia 50+, [w:] P. Kuźbik, M. Szymankiewicz (red.), Zarządzanie organizacją z perspektywy metodologicznej: wybrane zagadnienia, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014, http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/31862/11-22%20Broniewska.pdfsequence=1&isAllowed=y [dostęp: 22.11.2020].

Bugajska B., Iwański R., Szarota Z. (red.), Gdzie mieszka starość. Przestrzeń – architektura – mieszkanie, „Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej” 2018, nr 1–2(15),

https://bgs.up.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/54/2020/01/BGS-1-2-2018B.BUGAJSKAR.IWA%C5%83SKIZ.SZAROTA-1.pdf [dostęp: 22.11.2020].

Mech C., Emerytury od Bismarcka, „Wprost” 2001, nr 1, https://www.wprost.pl/tygodnik/8889/Emerytura-od-Bismarcka.html [dostęp: 22.11.2020].

Trwanie życia w 2019 roku, GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/trwanie-zycia/trwanie-zycia-w-2019-roku,2,14.html [dostęp: 22.11.2020].

Życie kobiet i mężczyzn w Europie. Portret statystyczny, GUS, Unia Europejska 2017, https://stat.gov.pl/kobiety-i-mezczyzni-w-europie/images/pdf/WomenMenEurope-DigitalPublication-2017_pl.pdf?lang=pl [dostęp: 29.11.2020].

Pobrania

Opublikowane

2020-02-18

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Przygotowanie do emerytury zadaniem współczesnej geragogiki. (2020). Kultura I Wychowanie, 2/18, 129-144. https://doi.org/10.25312/2083-2923.18/2020_09ew