Niwelowanie szczególnie trudnej sytuacji dziecka w perspektywie intersekcjonalnej

Autor

  • Karolina Mendecka Uniwersytet Łódzki Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.12/2017_71-84

Słowa kluczowe:

intersekcjonalizm, dyskryminacja, dyskryminacja wielowymiarowa, dobro dziecka, prawa dziecka

Abstrakt

Artykuł ma na celu omówienie teorii przecięć jako metody na wzmocnienie praw dziecka poprzez uwzględnienie perspektywy intersekcjonalnej, zarówno na arenie międzynarodowej, jak i w wymiarze krajowym. Sytuacja dzieci przynależących do wielu kategorii społecznych pozostaje niezauważona przez ustawodawcę, sądy, władzę administracyjną, a także publiczne oraz prywatne instytucje opieki społecznej, które koncentrują się na jednym aspekcie (np. niepełnosprawności), nie dostrzegając krzyżujących się dalszych cech (np. płeć i pochodzenie). Tymczasem cechy te powinny być brane pod uwagę jednocześnie i całościowo, ponieważ są ze sobą nierozerwalnie sprzężone. Niezbywalne i przyrodzone prawa dziecka w obecnym kształcie wymagają podjęcia próby ponownego ich określenia w aspekcie analizy intersekcjonalnej w celu przywrócenia faktycznej równości szans w ich wykorzystaniu.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Karolina Mendecka - Uniwersytet Łódzki

    Karolina Mendecka – jest doktorantką w katedrze Teorii i Filozofii Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Ponadto studiuje Prawa Człowieka i Prawo Humanitarne na Uniwersytecie w Lund i w Instytucie R. Wallenberga. Do zainteresowań badawczych należą w głównej mierze prawa człowieka, prawa dziecka, gender studies, klauzule generalne w prawie międzynarodowym. 

Bibliografia

Bacchi C., Eveline J., Gender mainstreaming or Diversity Mainstreaming? The Politics of ‚Doing‘, „Nordic Journal of Feminist and Gender Research“, nr 17/2009, s. 2–17.

Boryczko M. i inni, Przeciw biedzie. Socjologiczno-pedagogiczny przyczynek do nowych rozwiązań starego problemu, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2016.

Bruce A., Which Entitlements and for Whom? The Convention on the Rights of Persons with Disabilities and its Ideological Antecedents, Media-Tryck, Lund 2014.

Crenshaw K., Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics, „University of Chicago Legal Forum”, nr 1/1989, s. 139–167.

Crenshaw K., Schulz P., Intersectionality in Promoting Equality, „The Equal Rights Review“, nr 16/2016, s. 207–219.

Dill B., Zambrana R., Emerging Intersections: Race, Class and Gender in Theory, Policy and Practice, Rutgers University Press, New Brunswick – New Jersey – Londyn 2009.

Kapur R., The Tragedy of Victimization Rhetoric: Resurrecting the „Native” Subject in Internaional/Post-Colonial Feminist Legal Politics, „Harvard Human Rights Journal”, nr 15/2002, s. 1–37.

Mayes T., Understanding Intersectionality between the Law, Gender, Sexuality and Children, „Children’s Legal Rights Journal“, nr 26/2016, s. 90–106.

McConnell D., Llewellyn G., Stereotypes, parents with intellectual disability and child protection, „Journal of Social Welfare and Family Law“, nr 3/2002, s. 297–317.

Mégret F., The Disabilities Convention: Human Rights of Persons with Disabilities or Disability Rights?, „Human Rights Quaterly”, nr 30/2008, s. 762–778.

Mendecka K., Klauzula dobra dziecka w Konwencji o prawach dziecka i w prawie polskim (wybrane problemy), „Folia Iuridica“, nr 77/2017, s. 25–36.

Niżyńska A., Płatek M., Przybysz I., Zielona księga Nierówności, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2016.

Quinn G., Reflections on the Value of Intersectionality and the Development of Non-Discrimination Law, „The Equal Rights Review“, nr 16/2016, s. 63–72.

Smith B., Intersectional Discrimination and Substantive Equality: A Comparative and Theoretical Perspective, „The Equal Rights Review“, nr 16/2016, s. 73–102.

Struzik J., Niewidoczne (dla) społeczności. Sytuacja społeczna lesbijek i kobiet biseksualnych na terenach wiejskich i w małych miastach w Polsce. Raport z badań, Fundacja Przestrzeń Kobiet, Kraków 2012.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Niwelowanie szczególnie trudnej sytuacji dziecka w perspektywie intersekcjonalnej. (2024). Kultura I Wychowanie, 12, 71-84. https://doi.org/10.25312/2083-2923.12/2017_71-84