Adaptacja pozytywnych międzykulturowych zachowań zdrowotnych wśród uczniów klas I–III w opinii nauczycieli

Autor

  • Justyna Modrzejewska Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Filia w Wodzisławiu Śląskim Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_157-168

Słowa kluczowe:

zachowania zdrowotne, adaptacja, dzieci, szkoła, edukacja wczesnoszkolna, międzykulturowość, nauczyciel

Abstrakt

 W dobie spotykania się różnorodnych kultur na wszystkich płaszczyznach naszego życia istotne jest zauważenie i świadome przeniesienie pozytywnych zachowań zdrowotnych zapożyczonych z innych kultur na grunt polskiej szkoły przez nauczycieli. Kształcenie pozytywnych postaw w stosunku do innych kultur na płaszczyźnie zdrowotnej jest szczególnie ważne na początku drogi edukacyjnej dziecka. Zaprezentowane w niniejszym artykule badania mają na celu wykazanie wiedzy i umiejętności nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie adaptacji pozytywnych zachowań zdrowotnych funkcjonujących już w naszym społeczeństwie na grunt edukacji wczesnoszkolnej. Problemem badawczym było pytanie: Jakie i w jaki sposób pozytywne zachowania zdrowotne pochodzące z innych kultur należy adoptować w środowisku dzieci w młodszym wieku szkolnym?, a rozwiązaniem problemu badawczego były propozycje nauczycieli w odpowiedzi na pytania ankietowe dotyczące wyboru i sposobu adaptacji owych zachowań. Badania przeprowadzone metodą sondażu diagnostycznego wykazały znaczną wiedzę i umiejętności ankietowanych, ale ponadto uświadomiły nauczycielom możliwości wykorzystania tych zagadnień w celu kształtowania postaw tolerancji i akceptacji innych kultur w ich codziennej pracy zawodowej. Badania miały charakter proorientacyjny i z pewnością są sumptem do dalszych eksploracji badawczych. 

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Justyna Modrzejewska - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Filia w Wodzisławiu Śląskim

    Justyna Modrzejewska – doktor, pedagog zdrowia. Zajmuje się problematyką funkcjonowania zdrowotnego uczniów w młodszym wieku szkolnym. Jest współautorką monografii pt. Funkcjonowanie zdrowotne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Szkolna profilaktyka zdrowotna oraz autorką artykułów na ten temat. Badania naukowe oscylują wokół szeroko rozumianych aspektów zdrowia dzieci w młodszym wieku szkolnym oraz roli nauczyciela w związku z diagnozą, profilaktyką i zagrożeniami zdrowotnymi dzieci młodszych.

Bibliografia

Blaxter M., Zdrowie, Wydawnictwo SIC!, Warszawa 2009.

Borzucka-Sitkiewicz K., Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Przewodnik dla edukatorów zdrowia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.

Gruszczyńska M., Bąk-Sosnowska M., Plinta R., Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia, „Hygeia Public Health”, 2015, 50(4).

Kolbe L.J., The Application of Health Behavior Research. Health Education and Health Promotion, [w:] D.S. Gochman (red.), Health Behavior. Emerging Research Perspectives, New York, London 1998.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2001.

Sęk H., Subiektywne koncepcje zdrowia, świadomość zdrowotna a zachowania zdrowotne i promocja zdrowia, „Sbornlk Prace Filozoficke Fakulty Brnenske Univerzity”, Studia Minora Facultatis Philosophicae Universitatis Brunensis, 2000.

Woynarowska B., Zdrowie, edukacja do zdrowia, promocja zdrowia, [w:] A. Jaczewski (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, cz. II, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998.

Woynarowska B., Zdrowie i wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży, [w:] B. Woynarowska (red.), Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Pobrania

Opublikowane

2018-05-12

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Adaptacja pozytywnych międzykulturowych zachowań zdrowotnych wśród uczniów klas I–III w opinii nauczycieli. (2018). Kultura I Wychowanie, 1/13, 157-168. https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_157-168