Teatr forum jako egzemplifikacja edukacji performatywnej

Autor

  • Kamila Witerska Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_109-117

Słowa kluczowe:

edukacja performatywna, performatywność, teatr forum

Abstrakt

 Artykuł prezentuje teatr forum jako przykład metody performatywnej. Autorka podejmuje próbę zdefiniowania pojęcia edukacja performatywna. Analizie zostaje poddana geneza terminu performatywność oraz jego znaczenie na gruncie filozofii języka i filozofii kultury. Następnie zostaje zdefiniowane pojęcie edukacja performatywna i przedstawiona jedna z metod edukacji performatywnej – teatr forum. 

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Kamila Witerska - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Kamila Witerska – adiunkt w Katedrze Pedagogiki Twórczości Akademii Humanistyczno--Ekonomicznej w Łodzi. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki uzyskała na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się dramą, stymulowaniem motywacji i kreatywnego myślenia oraz wspieraniem rozwoju. Jest autorką publikacji dotyczącej porównania metody dramy stosowanej w różnych grupach wiekowych: Drama na różnych poziomach kształcenia (2010) oraz praktycznego przewodnika po technikach dramowych: Drama. Techniki, strategie, scenariusze (2011). Najnowsza publikacja dotyczy teatru forum (2016), nowej metody wykorzystywanej w edukacji rówieśniczej, profilaktyce i socjoterapii. 

Bibliografia

Austin J.L., Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.

Boal A., Games for Actors and Non-actors, Routledge, London and New York 2002.

Boal A., Gry dla aktorów i nieaktorów, tłum. M. Świerkocki, Wydawnictwo Cyklady, Drama Way Fundacja Edukacji i Kultury, Warszawa 2014.

Butler J., Performative Acts and Gender Constitution: An Essay In Phenomenology and Feminist Theory, [w:] S.E. Case, Performing Feminisms. Feminist Critical Theory and Theatre, The Johns Hopkins University Press, Baltimore and London 1990.

Jackson A., Translator’s introduction to the first edition, [w:] A. Boal, Games for Actors and Non-actors, Routledge, London and New York 2002.

Teatr Forum, Drama Way Fundacja Edukacji i Kultury, Publikacja powstała w ramach projektu „Teatr Codzienny – projekt edukacji kulturalnej metodą Teatru Forum i Community Theatre, Warszawa, 2012: http://fundacja.dramaway.pl/teatr-forum/224/222%7C.

Witerska K., Drama. Techniki, strategie, scenariusze, Difin, Warszawa 2011.

Witerska K., Teatr Forum, Difin, Warszawa 2016.

Pobrania

Opublikowane

2018-05-12

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Teatr forum jako egzemplifikacja edukacji performatywnej. (2018). Kultura I Wychowanie, 1/13, 109-117. https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_109-117