System kształcenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz możliwości kształcenia nauczycieli w przyszłości (lub w obecnych warunkach) w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_05rskmSłowa kluczowe:
koncepcje kształcenia nauczycieli, kompetencje nauczyciela, funkcje szkolenia nauczycieli, nowy model kształcenia nauczycieli w PolsceAbstrakt
W artykule rozważono, w jaki sposób spostrzeżenia z psychologii i badań edukacyjnych mogą przyczynić się do ulepszenia szkolenia nauczycieli. Rozwój pedagogiki wczesnoszkolnej zachęca do zmian w sposobie kształcenia przyszłych pedagogów. W artykule omówiono koncepcje kształcenia na studiach pedagogicznych oraz kompetencje przyszłego nauczyciela. Indywidualizacja procesu nauczania wymaga modyfikacji programów nauczania, innowacyjnych pomysłów, stworzenia autorskiego programu nauczania. Artykuł jest poszukiwaniem/przeglądem literatury dotyczącej szkolenia nauczycieli w celu znalezienia odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób kształcić przyszłych nauczycieli, aby byli elastyczni, refleksyjni, zdecydowani i innowacyjni. Jak można wspierać nauczycieli, aby sami mogli pomóc sobie w byciu nauczycielami.
Pobrania
Bibliografia
Atroszko B., Miejsce innowacji w standardach kształcenia nauczycieli, “Forum Oświatowe” 2020, no. 32.
Baracz A., Doskonalenie zawodowe nauczycieli jako odpowiedź na wyzwania współczesnej edukacji. Z doświadczeń Powiatowego Centrum Doskonalenia Zawodowego w Puławach, “Kultura – Edukcja – Przemiany” 2021, no. 9.
Chuncia M., Wilk A., Nauczyciel wczesnoszkolny i jego „zawody”, [in:] J. Bonar, A. Buła, D. Radzikowska (Eds.), Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć. Praktyka pedagogiczna w kontekście doświadczeń nauczycieli i studentów wczesnej edukacji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014.
Just M., (Nie)zwykłe praktyki – forum dyskusyjne źródłem do budowania wiedzy, [in:] J. Bonar, A. Buła, D. Radzikowska (Eds.), Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć. Praktyka pedagogiczna w kontekście doświadczeń nauczycieli i studentów wczesnej edukacji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014.
Klas-Markiewicz A., Nauczyciel w obliczu rewolucji edukacyjnej [w:] E. Sałata, J. Bojanowicz (Eds.), Edukacja wczoraj – dziś – jutro. Edukacja w dialogu budowania lepszej przyszłości, Wydawnictwo RTN, Radom 2015.
Kowolik P., Doskonalenie zawodowe nauczycieli zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, “Nauczyciel i Szkoła” 2011, no. 2(50),
Kwaśnica R., Wstęp do rozważań o nauczycielu, [in:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika, vol. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Malec A., Przygotowanie studentów do realizacji zadań nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – między teorią a praktyką, http://www.repozytorium.uni.wroc.pl [available: 21.10.2022].
Marek E., Przygotowanie do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016.
Mikrut A., Geneza kształcenia zintegrowanego i jej znaczenie dla kształtowanie kompetencji uczniów klas początkowych, [in:] J. Wyczesany, A. Mikrut (Eds.), Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2002.
Okoń W., Słownik Pedagogiki, Państwowe Wydawnictwo PWN, Warszawa 1984.
Pinar W., What is Curriculum Theory? Studies in Curriculum Theory Series, Routledge, London 2019.
Posner G.J., Analyzing the Curriculum, McGraw-Hill, New York 1995.
Skrzetuska E., Kierunki przemian we współczesnej pedagogice wczesnoszkolnej, [in:] E. Skrzetuska, M. Jurewicz (Eds.), Edukacja wczesnoszkolna w warunkach przemian społecznych i kulturowych, WULS-SGGW Dom Wydawniczy, Warszawa 2016.
Surma B., Wdrożenie modelu kształcenia nauczycieli przedszkoli i szkół i wczesnoszkolnych w Polsce, “Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2021, no. 2(60).
Suświło M., Przygotowanie do zawodu nauczyciela wczesnej edukacji w percepcji studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, “Forum Oświatowe” 2015, no. 27(2).
Szempruch J., Problemy kształcenia i doskonalenia nauczycieli w Polsce – w kierunku profesjonalizacji zawodu, “Studiabas” 2022, no. 2(70).
Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.