The system of educating teachers of preschool and early school education and the possibilities of teacher training in the future (or in current conditions) in Poland

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_05rskm

Keywords:

teacher training concepts, teacher competences, teacher training functions, a new model of teacher training in Poland

Abstract

This article considers how insights from psychology and educational research can contribute to enhancing teacher training. Developments in early childhood pedagogy encourage changes in the way future educators are trained. This article discusses concepts of education in pedagogical studies and the competences that are required of the future teacher. Individualization of the teaching process requires curriculum modifications, innovative ideas, creating proprietary curriculum. The article is a search/or review based on the teacher training literature for answers on how to train future teachers to be flexible, reflective, decisive and innovative. How can teachers be supported in a way so that teachers can help themselves to be teachers?

Author Biographies

  • Ramazan Sağ, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi

    Professor at Burdur Mahmet Akif Ersoy University in Education Faculty, Education Sciences, curriculum & instruction. Interests: teacher education, multi-age teaching, pedagogy, curriculum.

  • Katarzyna Miłek, Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium

    Doctor of social sciences in the field of pedagogy. Assistant professor at the Faculty of Science Social studies at GSW Millennium in Gniezno and at Państwowa Akademia Nauk Stosowanych in Głogów. Research areas: creativity, preschool pedagogy, art therapy. Author of many articles in academic journals and monographs.

  • Mykoła Orlykovskyi, Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium

    Ph.D., Dean of the Gniezno Branch of the University of Applied Science “Millennium” in Wągrowiec (Poland). Scholarship holder of the international Program named after Lane Kirkland financed by the Polish-American Freedom Foundation. Field: economics and management. Author of over 45 academic publications and monographs and the textbook ‘Time Management: Practical Basics’. Academic and research activities include such issues as: strategic management, self-management, and organization management.

References

Atroszko B., Miejsce innowacji w standardach kształcenia nauczycieli, “Forum Oświatowe” 2020, no. 32.

Baracz A., Doskonalenie zawodowe nauczycieli jako odpowiedź na wyzwania współczesnej edukacji. Z doświadczeń Powiatowego Centrum Doskonalenia Zawodowego w Puławach, “Kultura – Edukcja – Przemiany” 2021, no. 9.

Chuncia M., Wilk A., Nauczyciel wczesnoszkolny i jego „zawody”, [in:] J. Bonar, A. Buła, D. Radzikowska (Eds.), Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć. Praktyka pedagogiczna w kontekście doświadczeń nauczycieli i studentów wczesnej edukacji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014.

Just M., (Nie)zwykłe praktyki – forum dyskusyjne źródłem do budowania wiedzy, [in:] J. Bonar, A. Buła, D. Radzikowska (Eds.), Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć. Praktyka pedagogiczna w kontekście doświadczeń nauczycieli i studentów wczesnej edukacji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014.

Klas-Markiewicz A., Nauczyciel w obliczu rewolucji edukacyjnej [w:] E. Sałata, J. Bojanowicz (Eds.), Edukacja wczoraj – dziś – jutro. Edukacja w dialogu budowania lepszej przyszłości, Wydawnictwo RTN, Radom 2015.

Kowolik P., Doskonalenie zawodowe nauczycieli zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, “Nauczyciel i Szkoła” 2011, no. 2(50),

Kwaśnica R., Wstęp do rozważań o nauczycielu, [in:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika, vol. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Malec A., Przygotowanie studentów do realizacji zadań nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – między teorią a praktyką, http://www.repozytorium.uni.wroc.pl [available: 21.10.2022].

Marek E., Przygotowanie do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016.

Mikrut A., Geneza kształcenia zintegrowanego i jej znaczenie dla kształtowanie kompetencji uczniów klas początkowych, [in:] J. Wyczesany, A. Mikrut (Eds.), Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2002.

Okoń W., Słownik Pedagogiki, Państwowe Wydawnictwo PWN, Warszawa 1984.

Pinar W., What is Curriculum Theory? Studies in Curriculum Theory Series, Routledge, London 2019.

Posner G.J., Analyzing the Curriculum, McGraw-Hill, New York 1995.

Skrzetuska E., Kierunki przemian we współczesnej pedagogice wczesnoszkolnej, [in:] E. Skrzetuska, M. Jurewicz (Eds.), Edukacja wczesnoszkolna w warunkach przemian społecznych i kulturowych, WULS-SGGW Dom Wydawniczy, Warszawa 2016.

Surma B., Wdrożenie modelu kształcenia nauczycieli przedszkoli i szkół i wczesnoszkolnych w Polsce, “Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2021, no. 2(60).

Suświło M., Przygotowanie do zawodu nauczyciela wczesnej edukacji w percepcji studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, “Forum Oświatowe” 2015, no. 27(2).

Szempruch J., Problemy kształcenia i doskonalenia nauczycieli w Polsce – w kierunku profesjonalizacji zawodu, “Studiabas” 2022, no. 2(70).

Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.

Downloads

Published

2024-02-05

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

The system of educating teachers of preschool and early school education and the possibilities of teacher training in the future (or in current conditions) in Poland. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/24, 69-81. https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_05rskm