Porozumiewanie się pracowników z podopiecznymi jako proces budowania i podtrzymywania relacji w rodzinnym domu dziecka

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_91-102

Słowa kluczowe:

komunikacja, relacje społeczne, opieka zastępcza, rodzinny dom dziecka

Abstrakt

Artykuł w sposób opisowy przedstawia problematykę porozumiewania się pracowników z podopiecznymi jako proces budowania i podtrzymywania relacji w rodzinnym domu dziecka. Autorka artykułu przedstawia najpierw sens i znaczenie porozumiewania się w rodzinnym domu dziecka, a następnie prezentuje wyniki wywiadu narracyjnego. Ciekawa jest również perspektywa małżeństwa, które przez blisko dwanaście lat opiekowało się kilkorgiem dzieci odebranym rodzicom na mocy decyzji sądu. Tekst ukazuje, jak wygląda porozumiewanie się pracowników z podopiecznymi rodzinnych domów dziecka, jakie problemy napotykali i czy udało im się sprostać temu wyzwaniu. Wynik badania biograficznego podzielony jest na kilka podtematów i obejmuje m.in. rodzaje i sposoby porozumiewania się pracowników z podopiecznymi oraz reguły komunikowania się w rodzinnym domu dziecka. 

Biogram autora

  • Agnieszka Deja - Uniwersytet Gdański

    Agnieszka Deja – mgr, doktorantka II roku studiów z zakresu pedagogika na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończone studia: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną, pedagogika społeczna. Zainteresowania: opieka zastępcza, rodzinne formy opieki zastępczej, rodzinne domy dziecka, interakcjonizm symboliczny. 

Bibliografia

Baraniewicz D., Baraniewicz M., Możliwości komunikacyjne uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym, [w:] J. Baran, A. Mikruta (red.), Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością: teoria, diagnoza, wspomaganie, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007.

Kazimierska K., Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne, [w:] M. Czyżewski, A. Piotrowski, A. Rokuszewska-Pawełek (red.), Biografia a tożsamość narodowa, Katedra Socjologii Kultury Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1997.

Konecki K., Praca w koncepcji socjologii interakcjonistycznej, „Studia Socjologiczne”, nr 1/1988.

Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010.

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Lalak D., Podejście biograficzne w naukach o wychowaniu, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Gdańsk 2010.

Miosga L., Pomóż mi być. Komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnoprawnością umysłową, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996.

Pilch T., Bauman T., Zasady badan pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.

Piotrowski A., Ład interakcji. Studia z socjologii interpretatywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1998.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie placówek opiekuńczo- -wychowawczych z dnia 14.02.2005 r. (Dz.U. Nr 37, poz. 331).

Rozporządzenie Rady Ministrów o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004 r. (Dz.U. Nr 64, poz. 593).

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Tyszka A., Rozmowa kultur, [w:] A. Kapciak, L. Korporowicz, A. Tyszka (red.), Komunikacja międzykulturowa – zbliżenia i impresje, Wydawnictwo Instytutu Kultury, Warszawa 1995.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Porozumiewanie się pracowników z podopiecznymi jako proces budowania i podtrzymywania relacji w rodzinnym domu dziecka. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/14, 91-102. https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_91-102