The communication between staff and children as a process in building and maintaining relationships in the family foster home

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_91-102

Keywords:

communications, relationships, substitute care, family foster home

Abstract

 The paper presents, in a descriptive way, the problem of communication between staff and children as a process of building and maintaining relationships in the family foster home. The author highlights the importance of communicating in the family foster home and presents the results of narrative interviews. The approach of a married couple, who took care of several children who were taken away from their parents on the orders of a court, is interesting. The paper describes the communication between the staff and the children from the family foster home, the problems they encountered and how they dealt with the problems. The results of the biographic studies are divided into a few subtopics and include, among other things, the types and methods of communication between the staff and children as well as rules of communication in the family foster home.

Author Biography

  • Agnieszka Deja, University of Gdansk

     Agnieszka Deja, MA, Second-year PhD student of pedagogy, Social Sciences Faculty, University of Gdańsk. Bachelor: pedagogical care and pedagogy with pedagogical therapy. Masters: social pedagogy. Interests: substitute care, family forms of foster care, family foster home, symbolic interactionism.

References

Baraniewicz D., Baraniewicz M., Możliwości komunikacyjne uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym, [w:] J. Baran, A. Mikruta (red.), Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością: teoria, diagnoza, wspomaganie, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007.

Kazimierska K., Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne, [w:] M. Czyżewski, A. Piotrowski, A. Rokuszewska-Pawełek (red.), Biografia a tożsamość narodowa, Katedra Socjologii Kultury Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1997.

Konecki K., Praca w koncepcji socjologii interakcjonistycznej, „Studia Socjologiczne”, nr 1/1988.

Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010.

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Lalak D., Podejście biograficzne w naukach o wychowaniu, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Gdańsk 2010.

Miosga L., Pomóż mi być. Komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnoprawnością umysłową, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996.

Pilch T., Bauman T., Zasady badan pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.

Piotrowski A., Ład interakcji. Studia z socjologii interpretatywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1998.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie placówek opiekuńczo- -wychowawczych z dnia 14.02.2005 r. (Dz.U. Nr 37, poz. 331).

Rozporządzenie Rady Ministrów o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004 r. (Dz.U. Nr 64, poz. 593).

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Tyszka A., Rozmowa kultur, [w:] A. Kapciak, L. Korporowicz, A. Tyszka (red.), Komunikacja międzykulturowa – zbliżenia i impresje, Wydawnictwo Instytutu Kultury, Warszawa 1995.

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

The communication between staff and children as a process in building and maintaining relationships in the family foster home. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/14, 91-102. https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_91-102