Obraz i wsparcie dziecka nieśmiałego w percepcji nauczycieli edukacji przedszkolnej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_12mm

Słowa kluczowe:

nieśmiałość, dziecko nieśmiałe, dziecko w wieku przedszkolnym, nauczyciel edukacji przedszkolnej

Abstrakt

W niniejszym artykule dokonano analizy obrazu dziecka nieśmiałego w wieku przedszkolnym i zakresu udzielanej mu pomocy ze strony nauczyciela edukacji przedszkolnej. Opisano, z jakimi trudnościami zmaga się dziecko nieśmiałe w wieku przedszkolnym, i na tej podstawie wskazano proponowane oddziaływania pedagogiczne wobec dziecka nieśmiałego w wieku przedszkolnym ze strony nauczyciela. 

Biogram autora

  • Małgorzata Mróz

    Małgorzata Mróz – magister pedagogiki, absolwentka Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Zainteresowania naukowe: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, nieśmiałość dziecka, edukacja włączająca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Bibliografia

Carducci B., Nieśmiałość. Nowe odważne podejście, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.

Dzwonkowska I., Nieśmiałość a wspierające i trudne relacje z ludźmi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

Gładyszewska-Cylulko J., Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Goetz M., Cicha myszka w klasie, „Głos Nauczycielski”, nr 4/2014.

Gulińska-Grzeluszka D., Metody pracy z dzieckiem nieśmiałym w szkole, [w:] E. Przygońska (red.), Praca z dzieckiem wymagającym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Harwas-Napierała B., Nieśmiałość dorosłych. Geneza – Diagnostyka – Terapia, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1995.

Harwas-Napierała B., Nieśmiałość dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 1979.

Jackson J.S., Uwaga! Ważna zasada: „Nieśmiałość to nie wada!”, Wydawnictwo Święty Paweł, Częstochowa 2008.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2011.

Krauze-Sikorska H., Dziecko nieśmiałe, „Edukacja i Dialog”, nr 6(179)/2006.

Leszczyńska A., Jak wspomagać rozwój emocjonalny dziecka, https://dziecisawazne.pl/jak-wspomagac-rozwoj-emocjonalny-dziecka/ (dostęp: 17.01.2018).

Mika S., Psychologia społeczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987.

Ratajek A., Śmielej o nieśmiałości. Nieśmiałość dziecka jako ważny problem wychowawczy, „Nowe Horyzonty Edukacji”, nr 4(1)/2015.

Siuta J., Słownik psychologii, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2015.

Zabłocka M., Przezwyciężanie nieśmiałości u dzieci, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.

Zabłocka M., Zrozumieć nieśmiałość. Aspekty diagnostyczne i terapeutyczne, Wydawnictwo Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2012.

Zimbardo P.G., Nieśmiałość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Obraz i wsparcie dziecka nieśmiałego w percepcji nauczycieli edukacji przedszkolnej. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/15, 213-224. https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_12mm