A picture of and support for the timid child in the perception of pre-school education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_12mm

Keywords:

timidity, timid child, pre-school education teacher, pre-school child

Abstract

This article analyses the image of a shy child of pre-school age and the scope of assistance provided to him/her by the pre-school education teacher. The difficulties that a shy child faces in pre-school are discussed and pedagogical solutions advanced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Małgorzata Mróz

    Małgorzata Mróz – Master of pedagogy, graduate of the Faculty of Educational Sciences of the Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw, Poland. Academic interests: pre-school education and early-school education, timidity of the child, inclusive education of pupils with special educational needs. 

References

Carducci B., Nieśmiałość. Nowe odważne podejście, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.

Dzwonkowska I., Nieśmiałość a wspierające i trudne relacje z ludźmi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

Gładyszewska-Cylulko J., Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Goetz M., Cicha myszka w klasie, „Głos Nauczycielski”, nr 4/2014.

Gulińska-Grzeluszka D., Metody pracy z dzieckiem nieśmiałym w szkole, [w:] E. Przygońska (red.), Praca z dzieckiem wymagającym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Harwas-Napierała B., Nieśmiałość dorosłych. Geneza – Diagnostyka – Terapia, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1995.

Harwas-Napierała B., Nieśmiałość dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 1979.

Jackson J.S., Uwaga! Ważna zasada: „Nieśmiałość to nie wada!”, Wydawnictwo Święty Paweł, Częstochowa 2008.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2011.

Krauze-Sikorska H., Dziecko nieśmiałe, „Edukacja i Dialog”, nr 6(179)/2006.

Leszczyńska A., Jak wspomagać rozwój emocjonalny dziecka, https://dziecisawazne.pl/jak-wspomagac-rozwoj-emocjonalny-dziecka/ (dostęp: 17.01.2018).

Mika S., Psychologia społeczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987.

Ratajek A., Śmielej o nieśmiałości. Nieśmiałość dziecka jako ważny problem wychowawczy, „Nowe Horyzonty Edukacji”, nr 4(1)/2015.

Siuta J., Słownik psychologii, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2015.

Zabłocka M., Przezwyciężanie nieśmiałości u dzieci, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.

Zabłocka M., Zrozumieć nieśmiałość. Aspekty diagnostyczne i terapeutyczne, Wydawnictwo Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2012.

Zimbardo P.G., Nieśmiałość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

A picture of and support for the timid child in the perception of pre-school education teachers. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/15, 213-224. https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_12mm