Skrivnosti Nika Grafenauera jako ujawnianie tajemnic
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.17/2020_10akSłowa kluczowe:
Skrivnosti, Niko Grafenauer, poezja słoweńska, literatura dla młodzieży, narracjaAbstrakt
W artykule zaprezentowana została analiza tomiku poetyckiego Nika Grafenauera pt. Skrivnosti. Przywołane zostały ogólne koncepcje dotyczące narracji, które stanowią bazę dla interpretacji utworów ze zbiorku poety. Skrivnosti to zbiór tajemnic, które mogą być odkrywane samodzielnie przez czytelnika, ale też stanowić wsparcie dla wychowawcy pracującego z młodzieżą. Tekst ma na celu zapoznanie polskiego czytelnika z twórczością słoweńskiego poety, wykorzystanie aspektu narracyjnego do analizy utworu poetyckiego, a także pokazanie sposobu wykorzystania utworu poetyckiego w praktycznej pracy pedagogicznej.
Bibliografia
Bal M., Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Eidos Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
Ciszewski S., Krakowiacy. Monografia etnograficzna, t. 1, Nakładem Autora, Kraków 1894.
Doroszewski W. (red.), Słownik języka polskiego, https://sjp.pwn.pl/ [dostęp: 4.01.2019].
Dunaj B. (red.), Wielki słownik języka polskiego, Buchmann, Warszawa 2009.
Eliade M., Sacrum i profanum. O istocie religijności, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 1999.
Głowiński M. i in. (red.), Słownik terminów literackich, Ossolineum, Wrocław 1989.
Grafenauer N., Skrivnosti, Založba Borec, Ljubljana 1990. Grimal P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2008.
Jazowski A., Opowieści ludu spiskiego, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1967.
Jurkowska M., Stankiewicz D.O., Wojtowicz M. (red.), Dziecko jako podmiot poznania, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2016.
Kowalski P., Woda żywa. Opowieść o wodzie, zdrowiu, higienie i dietetyce, Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum, Wrocław 2002.
Krawczyk A., Bohatera literackiego droga przez życie. Na podstawie utworu „Pedenjped” Nika Grafenauera, [w:] M. Jurkowska, D.O. Stankiewicz, M. Wojtowicz (red.), Dziecko jako podmiot poznania, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2016.
Lorentz F., Teksty pomorskie, Polska Akademia Umiejętności, 1924.
Nowak P., Pragmalingwistyka a narracja: tożsamość, kooperacja, sprzeczność, [w:] J. Wasilewski (red.), Narracje w życiu. O grupie i jednostce, Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016.
Oxford – Wielka Historia Świata. Cywilizacje Europy. Anglia – Słowianie. Cywilizacje Australii i Oceanii. Papuasi, t. 13, Polskie Media Amer.Com, Poznań 2006.
Reut M., Narracja i tożsamość. Pytanie o „ja” jako problem etyczny i pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2010.
Savanevičienë A. (Żygiel), Współczesne zwyczaje i obrzędy pogrzebowe na Wileńszczyźnie, http://naszczas2002.tripod.com/048/czas.html [dostęp: 4.01.2019].
Skasida I., Mladinska književnost med literarno vedo in književno didaktiko, Založba Obzorja, Maribor 1994.
Wasilewska K., „Ja” w autonarracji o pierwszym macierzyństwie, [w:] J. Wasilewski (red.), Narracje w życiu. O grupie i jednostce, Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016.
Wasilewski J. (red.), Narracje w życiu. O grupie i jednostce, Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.