Innovative methods of teaching used by contemporary teachers in grades I–III of primary schoolInnovative methods of teaching used by contemporary teachers in grades I–III of primary school
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.18/2020_03hmddKeywords:
innovation, activating methods, contemporary early education teacher, a pupil of I–III gradesAbstract
The aim of contemporary educational system is to find optimal methods of work both for a teacher and for a pupil. The methods applied are supposed to use the full potential of children by attractive and effective organization of didactic and educational process. It is emphasized that there is a change of the organization of a teacher – pupil work. Traditional system of teaching, which was based on passing knowledge to pupils and controlling the mastering of the material, is abandoned. New, more friendly for a child model is being introduced. It is based on modern activating methods which apply contemporary informative technologies. The essence of contemporary education becomes versatile stimulation of a pupil by creative work of a teacher. On early education level each child’s character and personality is being intensively shaped therefore a teacher must carefully choose educational content and introduce it in the right way, using stimulating methods and innovative activities.
Downloads
References
Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1997.
Bałachowicz J., „Kształcenie dla rozwoju” jako podstawowy paradygmat przemian edukacji początkowej, [w:] H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Katowice 2007.
Drabik L., Sobol E., Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Encyklopedia powszechna PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Gołębniak B., Program szkolny, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika: podręcznik akademicki, t. 2, PWN, Warszawa 2004.
Korczewska E., Na dobry start. Metody aktywizujące w przedszkolu, „Doradca Nauczyciela Przedszkola” 2012, nr 12.
Langier C., Rola nauczyciela w rozwoju aktywności dziecka w młodszym wieku szkolnym, [w:] U. Ordon, A. Pękala (red.), Tradycja i nowoczesność w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2008.
Marszałek A., Metody aktywizujące w kształceniu, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, „Żak”, Warszawa 2004.
Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.
Ordon U., Wykorzystanie metod aktywizujących przez nauczycieli przedszkoli i klas I–III – raport z badań, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2015, nr 3.
Piekarski J., Śliwerski B., Edukacja alternatywna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000.
Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.