The role of creative plays on the development of 5 and 6-year-old children in kindergarten
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.18/2020_02kmKeywords:
pedagogy, creativity, child, playAbstract
The author of the text „The role of creative plays on the development of 5 and 6-year-old children in kindergarten” emphasizes the important role of play and creativity in a child’s life. The author describes the course of research that was carried out on preschool children. The collected considerations provide grounds for continuing research on children’s creativity.
Downloads
References
Boden M.A., What Is Creativity?, [w:] M.A. Boden (red.), Dimensions of Creativity, The MIT Press, Cambridge–London 1996.
Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka, [w:] J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik, t. 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.
Brzezińska A.I., Bątkowski M., Kaczmarska D., Włodarczyk A., Zamecka N., O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do życia dorosłego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2011, nr 10.
Christensen N., Launer I., O zabawach dzieci, „Wychowanie w Przedszkolu” 1981, nr 4.
Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Trans Humana, Białystok 2004.
Czub M., Matejczuk J., Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015.
Drevdahl J.E. za: E. Hurlock, Rozwój dziecka, t. II, PWN, Warszawa 1985.
Dunaj B. (red.), Słownik współczesnego języka polskiego, PWN, Warszawa 1996.
Goriszowski W., Kowolik P., Pindera M., Poglądy nauczycieli na funkcje zabaw dzieci przedszkolnych i klas I–III (w świetle przeprowadzonych badań), [w:] K. Duraj-Nowakowa, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998.
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2010.
Magda-Adamowicz M., Children’s creativity in a systemic perspektiv, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.
Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.
Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I–III w zakresie twórczości pedagogicznej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2009.
Miłek K., Twórczość dzieci w zabawach przedszkolnych, Autoreferat, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 1018.
Miłek K., Twórczość dzieci w zabawach przedszkolnych, Rozprawa doktorska, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, Zielona Góra 2017. Miłek K., Zabawy twórcze w przedszkolu, [w:] M. Magda-Adamowicz, A. Olczak, Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014.
Muchacka B., Zabawy badawcze dzieci w przedszkolu, „Prace Monograficzne Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie” 1992, t. 149.
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
Panek W., Uczeń zdolny i utalentowany w szkole, „Twórczość. Zdolność. Wychowanie” 1989, t. II.
Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.
Przewęda R., Rozwój somatyczny i motoryczny, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1973.
Pufal-Struzik I., Badanie warunków funkcjonowania i efektywności zespołów twórczych w przemyśle, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 1992, nr 6.
Roszkiewicz I., Młodszy wiek szkolny, Nasza Księgarnia, Warszawa 1983.
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Szymczak M., Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1998.
Truskolaska J.J., Osoba i zabawa, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2007.
Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Trans Humana, Białystok 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.