Professional competences of a modern teacher in the context of the complexity of pedagogical work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/kiw.26_grce

Keywords:

school, education, teacher, competences, professional competences, teaching competences, specificity of teaching work

Abstract

The extremely rapid changes taking place in the modern world related to the building of a knowledge-based economy place new requirements on the modern school and on teachers. Educators need to adapt to the ongoing transformation. Educational space is characterized by changeability which makes a teacher’s professional work particularly complex, multi-dimensional, unpredictable, and underdetermined. Therefore, a permanent feature of this profession is the need to constantly expand knowledge and improve teaching skills and competences. Due to the uniqueness of educational situations that occur in a changing world, preparation for teaching work cannot be considered a finite process, but must be permanent and cover the entire period of professional work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Grażyna Cęcelek, Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego

    Doctor of humanities in the field of pedagogy, professor at the Stefan Batory Academy of Applied Sciences. She is the author and co-editor of 10 pedagogical monographs, two academic manuals and about 150 academic articles on the border of social pedagogy, care and upbringing, resocialization, safety pedagogy, as well as in the role of the teacher in the education process, inclusive education, permanent education, e-education, media pedagogy and educational consulting –professional – published in Polish and foreign periodicals and academic monographs.

References

Bałachowicz J., Edukacja dziecka w okresie przemian kulturowych, [w:] J. Uszyńska--Jarmoc, M. Bilewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2018.

Banach Cz., Edukacja nauczycielska dla reformy i rozwoju edukacji w Polsce, [w:] E. Sałata (red.), Kompetencje zawodowe nauczycieli a problemy edukacji, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Radom 2001.

Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2015.

Cęcelek G., Nauczyciel wobec edukacyjnych wyzwań współczesnej rzeczywistości, [w:] T. Zacharuk (red.), Pedagog – jednej czy wielu dróg? Część 1. Pedagog w teorii, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2005.

Cęcelek G., Wokół podstawowych zagadnień pedeutologii, Difin, Warszawa 2023.

Czerepaniak-Walczak M., Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji?, „Neodidagmata” 1999, t. XXIV.

Czerepaniak-Walczak M., Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1994.

Czerepaniak-Walczak M., Refleksja krytyczna i jej miejsce w dyskusji nad reformowaniem oświaty, „Rocznik Pedagogiczny” 1997, t. XX.

Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.

Delors J. (pod przewodn.), Edukacja – jest w niej ukryty skarb: raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwa UNESCO, Warszawa 1998.

Denek K., Kompetencje nauczycieli w kontekście wyzwań XXI wieku i potrzeb reformy systemu edukacji w Polsce, [w:] K. Wenta (red.), Kształcenie pedagogiczne w dobie przemian edukacyjnych w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2000.

Dubois D.D., Rothwell W.J., Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2004.

Dudzikowa M., Kompetencje autokreacyjne – możliwości ich nabywania w toku studiów pedagogicznych, „Edukacja” 1993, nr 4, s. 18–34.

Dylak S., Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Wydawnictwo UAM w Poznaniu, Poznań 1995.

Goźlińska E., Szlosek F., Podręczny słownik nauczyciela kształcenia zawodowego, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Radom 1997.

Góralska R., Solarczyk-Szewc H., Współczesne konteksty edukacji dorosłych w Polsce, „Edukacja Dorosłych” 2012, nr 2, s. 27–41.

Górowska-Felis M., Płatos B., Rybińska A., Kompetencje kluczowe uczniów w międzynarodowych raportach i badaniach, [w:] S.M. Kwiatkowski, Kompetencje przyszłości, Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2018.

Graca T., Umiejętności psychospołeczne jako składnik kompetencji nauczyciela, [w:] E. Sałata (red.), Kompetencje zawodowe nauczycieli a problemy reformy edukacyjnej, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Radom 2001.

Jaroszewska A., Kompetencje kluczowe nauczyciela geragoga w kontekście nauczania języków obcych w wymiarze międzykulturowym, [w:] W. Horyń, J. Maciejewski (red.), Nauczyciel andragog we współczesnym społeczeństwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.

Kędzierska B., Kompetencje informacyjne w kształceniu ustawicznym, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2007.

Kęsy M., Kompetencje zawodowe młodych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Kwiatkowski S.M., Kompetencje przyszłości, [w:] tegoż (red.), Kompetencje przyszłości, Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2018.

Kwiatkowski S.T., Znaczenie kształcenia społeczno-emocjonalnego w rozwijaniu kluczowych kompetencji współczesnych nauczycieli, [w:] S.T. Kwiatkowski, D. Walczak (red.), Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.

Łukasik B., Refleksja nauczyciela w walce z jego poczuciem bezradności, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Podstawy_Edukacji/Podstawy_Edukacji-r-2014-t7/Podstawy_Edukacji-r2014-t7-s227-239/Podstawy_Edukacji-r-2014-t7-s227-239.pdf [dostęp: 20.01.2021].

Madalińska-Michalak J., Autonomia nauczyciela: uwarunkowania prawne i rozwijanie kompetencji nauczyciela do bycia autonomicznym, „Forum Oświatowe” 2019, vol. 31, nr 2(62), s. 11–26.

Madalińska-Michalak J., Emocje i praca nauczycieli. Rozwój kompetencji emocjonalnych nauczycieli a jakość szkoły, „Studia Dydaktyczne” 2013, nr 24–25, s. 235–252.

Madalińska-Michalak J., Filary pracy a kompetencje nauczyciela, [w:] J. Madalińska--Michalak, N. Pikuła, K. Białożyt (red.), Edukacja i praca nauczyciela: ciągłość – zmiana – konteksty, Wydawnictwo Scriptum, Warszawa 2017.

Madalińska-Michalak J., Profesjonalizm nauczyciela, „Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny” 2014, nr 1(32), s. 2–10.

Mayer J.D., Salovey P., Czym jest inteligencja emocjonalna, [w:] P. Salovey, D.J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Problemy edukacyjne, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1999.

Męczkowska A., Kompetencja, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. II, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

Murawska E., Kwalifikacje i kompetencje zawodowe nauczycieli, [w:] R. Parzęcki (red.), Dyskusja o nauczycielu, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, Włocławek 2003.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.

Olczak M., Kwalifikacje i kompetencje nauczyciela, http://edukacjaidialog.pl/archiwum/2009,261/kwiecien,301/klucz_do_oswiaty,305/kwalifikacje_i_kompetencje_nauczyciela,2191.html [dostęp: 14.06.2021].

Pankowska D., Kompetencje nauczycielskie – próba syntezy (projekt autorski), „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, nr 3, s. 187–209.

Popławska A., Kompetencje nauczyciela w zmieniającej się szkole (wybrane zagadnienia), „Zagadnienia Społeczne” 2016, nr 2(6), s. 11–29.

Solarczyk-Szewc H., Nauczyciel w polskiej ramie kwalifikacji, „Studia Dydaktyczne” 2014, nr 26, s. 395–411.

Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.

Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001.

Takáčová M., Kompetencie učitel’a, [w:] Z. Zacłona (red.), Kompetencje zawodowe nauczycieli w teorii i praktyce, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu, Nowy Sącz 2013.

Tucholska K., Kompetencje temporalne jako wyznaczniki dobrego funkcjonowania, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2007.

Wojtczuk-Turek A., Rozwijanie kompetencji twórczych, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa 2008.

Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016.

Published

2025-01-30

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Professional competences of a modern teacher in the context of the complexity of pedagogical work. (2025). Kultura I Wychowanie, 2/26, 9-29. https://doi.org/10.25312/kiw.26_grce