Public and non-public kindergartens in Poland

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_09kmta

Keywords:

kindergarten, educational institutions, teachers, supervision

Abstract

The dilemma over public and non-public kindergartens is still discussed in various groups and fora. Young teachers do not know which of these institutions to tie their future with. The authors of this article present the basic and, at the same time, important differences in the functioning of these educational institutions, in order to extend knowledge in the field of this subject. Practice shows that many teachers confuse the principles of non-public and public kindergartens, which results in many misunderstandings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Katarzyna Miłek, Gniezno College of Milennium

    Katarzyna Miłek – doctor of social sciences in the field of pedagogy. Assistant professor at the Faculty of Social Sciences at the Gniezno College of Millennium. Research areas: creativity, preschool education, art therapy. Author of many articles in scientific journals as well as in monographs.

  • Tomasz Albiński, Gniezno College of Milennium

    Tomasz Albiński – doctor of humanities in the field of philosophy. Dean of the Faculty of Social Sciences of the Gniezno College of Millennium. Research areas: logic, methodology, ethics. Author of the monograph Spór o realizm modalny (The dispute over modal realism) and articles on analytical philosophy.

References

Czajka Z., Motywacja i satysfakcja nauczycieli przedszkoli, „Polityka Społeczna” 2020, nr 5–6.

Dutka-Mucha M., Suckiel I., Nadzór pedagogiczny w praktyce dyrektora szkoły, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

Gawrecki L., Menadżerskie zarządzanie placówką edukacyjną. Praktyczny poradnik dla dyrektorów szkół, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

Gawrecki L., Zarządzanie w oświacie, Podręcznikowy zarys problematyki. Systematyka – praktyka – rekomendacje, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2020.

Jeżowski A., Finansowanie publiczne oświaty niepublicznej, Wydawnictwo ABC Wolters Kluwer, Warszawa 2014.

Karwowska-Struczyk M., Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

Klim-Klimaszewska A., Oczekiwania rodziców wobec edukacji przedszkolnej, „Pedagogika” 2018, nr 1, t. XXVII.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Polski Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Polski Instytut Wydawniczy, Warszawa 2010.

Kotarba-Kańczugowska M., Inne formy wychowania przedszkolnego – między modelem rynkowym a demokratycznym eksperymentowaniem, [w:] K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, T. Tokarz, Demokracja i edukacja, dylematy, diagnozy, doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2014.

Kotarba-Kańczugowska M., Wychowanie przedszkolne w Polsce – różne tradycje, odmienne formy, europejskie aspiracje?, [w:] tejże (red.), Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012.

Królica M., Planowanie procesu edukacyjnego w przedszkolu – nowe wymagania, jakość, praktyczne wymagania, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2007, nr 1.

Kwaśniewska M., Aktualny stan wychowania przedszkolnego w Polsce, [w:] L. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma, Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.

Okoń W., Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007.

Rudzińska Z., Nadzór pedagogiczny w przedszkolu i szkole. Praktyczne zastosowanie nowych przepisów, Grupa Wydawnicza Oświata, Warszawa 2019.

Sajdera J., Konstruowanie znaczenia instytucji przedszkola niepublicznego, [w:] K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, T. Tokarz, Demokracja i edukacja, dylematy, diagnozy, doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2014.

Zyzik E., Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego, Kielce 2009.

Akty prawne:

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 listopada 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o systemie oświaty, Dz.U. 2004, nr 256, poz. 2572 z późn. zm.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum, Dz.U. 1999, nr 14, poz. 131.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 grudnia 1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum, Dz.U. 2000, nr 2, poz. 20.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, Dz.U. 2014, poz. 1170.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz.U. 2017, poz. 649.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. 2017, poz. 1575.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2017, poz. 1591.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz.U. 2019, poz. 502.

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz.U. 2018, poz. 967 i 2245.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 2018, poz. 1457 ze zm.

Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2013, poz. 827.

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Public and non-public kindergartens in Poland. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/20, 131-145. https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_09kmta