Art education of selected women artists from antiquity to the modern era. Between success and discrimination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.25_03js

Keywords:

art education, women artists, antiquity, Middle Ages, modernity, discrimination

Abstract

This article attempts to look at the lives of selected girls and women studying painting from antiquity to the modern epoch. Often discriminated against and fighting against stereotypes, they succeeded as artists. In this article I present the possibilities of these girls and women, the scale of their successes, but also the obstacles, usually originating in the mentality of the time, which prevented them the studying at a “higher level”. The article is only a “sketch” of the problem and constitutes an introduction to the research on the question presented in the title. The article does not exhaust the theme and may encourage further reflection on the art education of women artists not only in the modern era.

Author Biography

  • Justyna Sprutta, Academy Aleksander Gieysztor in Pułtusk (branch of AFiB Vistula)

    PhD in Humanities (Cardinal Stefan Wyszyński University, 2014). Academic at the Faculty of Pedagogy, lecturer. She is the author of over 150 works (monographs, collective works, articles in peer-reviewed journals) about the general history, the history of education, art and the history of theatre. Member of the Polish Institute of World Art Studies and the Poznań Society of Friends of Science.

References

Bik K., Malarka dusz, „Znak” 2020, nr 12.

Bochenek-Franczakowa R., „Wspomnienia” Élisabeth Vigée Le Brun – autoportret na tle epoki przełomu Oświecenia, [w:] J. Górnikiewicz, B. Marczuk, I. Piechnik (red.), Études sur le texte dédiées à Halina Grzmil-Tylutki, Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2016.

Cavazzini P., Artemisia in Her Father’s House, https://www.academia.edu/12514182/Artemisia_in_her_fathers_house_from_the_exhibition_Orazio_and_Artemisia_Gentileschi_available_on_the_Metropolitan_Museum_website [dostęp: 3.11.2023].

Chaniecka K., Élisabeth Vigée Le Brun: malarka zdetronizowanych kobiet, https://niezlasztuka.net/o-sztuce/elisabeth-vigee-le-brun-malarka-zdetronizowanych-kobiet/ [dostęp: 3.11.2023].

Correia Rebelo A.P., Portrait of Anne Catherine Le Preudhomme, countess of Verdun. Élisabeth Louise Vigée Le Brun 18 may – 16 september 2018, Guest Work Obra Convinada, http://museudearteantiga.pt/content/files/oclebrun-folhasala-ing.pdfnonce=a1242881d1cd157d63fc811de9241ddf [dostęp: 3.11.2023].

Czyńska M., Kobiety z obrazów. Nowe historie, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2021.

Czyńska M., Kobiety z obrazów. Polki, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2022.

Górnikowska-Zwolak E., Status społeczny kobiety na Śląsku na przełomie XIX i XX wieku. Szkic z szuflady, [w:] E. Widawska (red.), Młode pokolenie w (nie) przyjaznym świecie – konteksty teoretyczne – metodologiczne i praktyczne. Księga jubileuszowa z okazji 35-lecia pracy naukowej Profesorki Ewy Wysockiej, Wydawnictwo AT, Katowice 2023.

Kobieta w świecie sztuki. 20 zagranicznych i polskich artystek, które warto znać, https://www.laminerva.pl/2017/01/kobieta-w-swiecie-sztuki.html [dostęp: 3.11.2023].

Lazar S., Portrety kobiet niezwykłych. Skandalistki, damy, emancypantki na dziełach sztuki, Wydawnictwo Lira, Warszawa 2022.

Le Brun Vigée É.-L., Wspomnienia, Czytelnik, Warszawa 1977.

Łanuszka M., Średniowieczne autoportrety kobiet, https://posztukiwania.pl/blog/2022/12/18/sredniowieczne-autoportrety-kobiet/ [dostęp: 3.11.2023].

Macholl V., Święta Hildegarda z Bingen, kompozytorka, anachoretka, reformatorka, mistyczka, wizjonerka, uzdrowicielka, https://www.ifem.pl/pl/swieta-hildegarda-kobieta-rewolucjonistka/ [dostęp: 3.11.2023].

Ostrowski J.A., Słownik artystów starożytności. Architektura, rzeźba, malarstwo, rzemiosło artystyczne, Wydawnictwo Książnica, Katowice 2006.

Pliniusz Starszy, Historia naturalna (wybór), t. II, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 2004.

Pluta K., Sztuka jest kobietą, czyli 14 słynnych malarek, które zmieniły historię, https://www.well.pl/art_culture/142/sztuka_jest_kobieta_czyli_14_slynnych_malarek_ktore_zmienily_historie,11407.html [dostęp: 3.11.2023].

Przybylak M., 11 artystek od renesansu do XX wieku, https://histmag.org/11-artystek-od-renesansu-do-xx-wieku-12011 [dostęp: 3.11.2023].

Skrzydlewska B., Zakon norbertanek w Imbramowicach i jego działalność na rzecz ochrony dóbr kultury w latach 1703–1999, [w:] M. Kitowska-Łysiak, L. Lameński, I. Rolska-Boruch (red.), Twórcy i dzieła. Studia z dziejów kultury artystycznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007.

Targosz K., Na tropach pierwszych kobiet malarek w dawnej Polsce, „Rocznik Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie” 2017, r. LXII, s. 41–55.

Wieczorek B., Symboliczny świat Hildegardy z Bingen, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 2002, nr 3, s. 131–149.

Winkler A., Iaia z Kyzikos. Najlepiej opłacana artystka starożytności?, https://wielkahistoria.pl/iaia-z-kyzikos-najlepiej-oplacana-artystka-starozytnosci/ [dostęp: 3.11.2023].

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Art education of selected women artists from antiquity to the modern era. Between success and discrimination. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/25, 35-48. https://doi.org/10.25312/2083-2923.25_03js