The use of modern information technologies in education, diagnosis and pedagogical therapy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_03gc

Keywords:

modern information and communication technologies, education, diagnosis, pedagogical therapy, equal educational opportunities, media education

Abstract

An important form of providing high-quality education to students with various types of problems and difficulties is the use of modern information and communication technologies in the process of education, diagnosis and therapeutic interactions. These opportunities pose serious tasks for schools regarding the need to make changes in the teaching and learning process.

One should, of course, be aware that there are no universal, one-size-fits-all solutions generated by modern multimedia equipment to optimize the process of education, therapy and diagnosis of students with special educational needs. Therefore, it is important that each child, each problem and each situation be approached individually and very carefully.

When considering the issues of using multimedia in education, it is worth paying attention not only to the numerous benefits resulting from such opportunities, but also to the risks that may accompany them. Therefore, it is necessary to undertake all activities aimed at disseminating media education that would prepare all participants of the school community for the rational use of electronic media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Grażyna Cęcelek, State University of Stefan Batory

    Grażyna Cęcelek – doctor of humanities in the field of pedagogy, professor at Stefan Batory State University. Author and co-editor of pedagogical monographs and about 150 academic articles on the border of social pedagogy, care and education, social rehabilitation, safety pedagogy, as well as in the area of inclusive education, permanent education, e-education, media pedagogy and educational and vocational counselling – published in Polish and foreign periodicals and academic monographs.

References

Borzucka-Sitkiewicz K., Leksy K., ICT w edukacji, profilaktyce i terapii – przykłady dobrych praktyk, „Studia Edukacyjne” 2019, nr 48.

Cęcelek G., Technologia informacyjna w procesie edukacji – szanse i zagrożenia, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2010, nr 1.

Cylkowska-Nowak M., Wierzejska E., Technologie informacyjne w edukacji zdrowotnej, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.

Gruba J., Multimedialny Pakiet Logopedyczny, [w:] W. Skrzydlewski (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, „eMPiø2”, Poznań 2004.

Higgins E.L., Raskind H.M., Assistive technology for post-secondary students with learning disabilities: An overview, „Journal of Learning Disabilities” 1998, No. 31.

Lewis R.B., Assistive technology and learning disabilities: Today’s realities and tomorrow’s promises, „Journal of Learning Disabilities” 1998, No. 31.

Łaszczyk J., Komputer w kształceniu specjalnym, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998.

Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013.

Plichta P., Wyniki badań nad korzystaniem z Internetu przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną – praktyczne implikacje, [w:] J. Pyżalski (red.), Cyberbullying, Wydawnictwo Naukowe WSP, Łódź 2012.

Podulka P., Role nauczyciela i ucznia w zdalnej edukacji, „Edukacja – Technika –Informatyka” 2010, nr 1(2).

Rybińska A. (red.), Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów z SPE na przykładzie rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa szkoła”, Instytut Badań Edukacyjnych, Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej, Warszawa 2013.

Sankowska A., Sondej M., Technologia informacyjna w diagnozie i terapii pedagogicznej, [w:] M. Tanaś (red.), Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, Wydawnictwo „Mikom”, Warszawa 2005.

Siemieniecki B., Komputerowa diagnostyka i terapia pedagogiczna – zarys problemów, [w:] tegoż (red.), Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1999.

Smyczek A., Dońska-Olszko M., Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016.

Szafran R., Pomaga nam komputer, „Życie Szkoły” 2003, nr 7.

Szczeszek K., Technologie informacyjne a edukacja, [w:] M. Sokołowski (red.), Oblicza Internetu, Elbląg 2004.

Szumski G., Integracja szansą na normalizację życia osób niepełnosprawnych, [w:] D. Gorajewska (red.), Społeczeństwo równych szans – tendencje i kierunki zmian, APS, Warszawa 2005.

Ślusarczyk Cz., Rola Internetu w edukacji osób niepełnosprawnych, [w:] M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E-edukacja.net. Materiały z III ogólnopolskiej konferencji: „Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym”, Warszawa 2007.

Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność − instytucja – upodmiotowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Zielińska J., Edukacja dzieci z uszkodzeniem słuchu w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń 2005.

Zieliński S., Rola mediów cyfrowych w edukacji uczniów i studentów niepełnosprawnych, „Kwartalnik Nauk o Mediach” 2017, nr 3.

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

The use of modern information technologies in education, diagnosis and pedagogical therapy. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/20, 43-55. https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_03gc