Teachers’ creativity in working with children with special educational needs
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.22_03kmKeywords:
teacher, special needs, creativityAbstract
Creativity is considered a teaching competency. This competency includes the ability to creatively approach problems and difficulties, the ability to be innovative, original, and inclined to take the initiative. This article is an analysis of this competency and contends that it is indispensable in the work of a teacher who is responsible for the process of educating children with special educational needs. This competency triggers the child’s internal motivation through interesting activities and applied methods, and may increase pupils’ motivation to learn, and stimulate a passion for learning and the ability to overcome difficulties.
Downloads
References
Cieślikowska J., Limont W., Obraz ucznia zdolnego w potocznych koncepcjach nauczycieli, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska, J. Deresz (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, t. 2, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.
Denek K., O nowy kształt edukacji, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 1998.
Eckert U., Zadania nauczyciela kształcenia specjalnego, „Szkoła Specjalna” 1986, nr 2.
Ekiert-Oldroyd D., Wiedza o twórczości i stosunek do nauczania twórczego jako istotne elementy kompetencji współczesnego nauczyciela. Raport z badań studentów pedagogiki, [w:] I. Adamek, B. Olszewska (red.), Pomiędzy dwiema edukacjami. Nauczyciel wczesnej edukacji dziecka wobec czasu zmiany, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi, Łódź 2014.
Giza T., Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego, Kielce 1999.
Grzegorzewska M., Wybór pism, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1964.
Janus K. (red.), Pedagogika i psychologia. Zagadnienia. Pojęcia. Terminy, Wydawnictwo Buchmann, Warszawa 2006.
Karwowski M., Pawłowska K., Klimat dla kreatywności, „Ergonomia” 2009, nr 9.
Kłosińska T., Przyszli nauczyciele wobec wyznaczników współczesnej edukacji w kontekście postaw twórczych, [w:] I. Adamek, B. Olszewska (red.), Pomiędzy dwiema edukacjami. Nauczyciel wczesnej edukacji dziecka wobec czasu zmiany, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi, Łódź 2014.
Knopik T., Zafascynowani światem. Efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej, Wydawnictwo Ośrodka Rozwoju Edukacji, Warszawa 2018.
Kożuch A., Kreatywność jako niezbędny element kompetencji nauczyciela w edukacji alternatywnej, „Państwo i Społeczeństwo” 2016, nr 2.
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
Oleńska-Pawlak T., Kompetencje pedagoga specjalnego w nowoczesnej koncepcji kształcenia, [w:] J. Wyczesany, H. Kosętka (red.), System kształcenia pedagogów specjalnych. Ciągłość i możliwości zmian, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1996.
Pańtak A., Uwarunkowania ukrytego programu szkoły, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne, Artystyczne” 2000, nr 13.
Pilecka W., Kształcenie pedagogów specjalnych w różnych zakresach, [w:] J. Wyczesany, H. Kosętka (red.), System kształcenia pedagogów specjalnych. Ciągłość i możliwości zmian, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1996.
Piotrowski E., Rola nauczyciela w pracy z uczniem zdolnym w reformowanej szkole, [w:] H. Moroz (red.), Rozwój zawodowy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.
Uberman M., Mach A., Kompetencje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w szkole ogólnodostępnej pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, t. 35, z. 2.
Wiszejko-Wierzbicka D., Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2012, nr 3(4).
Wolny B., Lis M., Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2018. Wyczesany J., Mikrut A. (red.), Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2002.
Zamkowska A., Model nauczyciela edukacji włączającej, „Roczniki Pedagogiczne” 2019, nr 2.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.