Cognitive functioning and primary activities of people with aphasia after a stroke – three-case studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.23_04an

Keywords:

stroke, aphasia, daily functioning, communiction skills, speech, reading, writting

Abstract

The article presents the issues of daily functioning regarding people affected by post-stroke aphasia. Main objective of this article is to describe the speech disorders and behaviour that are a result of stroke. A number of studies have been conducted to show the arisen disorders and create the possibility of comparing them due to the position and extent of the damaged brain structure. The next part of the article describes the diagnosis of aphasia and the evaluation of linguistic competence of three case studies. The last part presents a neurologopedic therapy proposal of a patient with aphasia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Adrianna Nowicka, Casimir the Great University in Bydgoszcz

    Adrianna Nowicka – M.A., neurologopedics and speech therapist by profession. She works at the Kujawskie Centrum Medyczne Farma-Med in Inowrocław, Elementary School No. 2 name Panny Maryi in Inowrocław, and also runs her own business. Her scientific interests focus primarily on gerontologopaedics, with particular emphasis on speech disorders in adult patients as a result of brain damage, neurodegenerative diseases and post-stroke disorders.

References

Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole 2005.

Hamerlińska A., Gniezdzia-Buc I., Spożywanie pokarmów po usunięciu języka – studium przypadku, „Journal of Education, Health and Sport” 2017, nr 7(3).

Kwolek A., Rehabilitacja w udarze mózgu, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009.

Laidler P., Rehabilitacja po udarze mózgu. Zasady i strategia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1996.

Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.

Mirecka U., Ocena płaszczyzny suprasegmentalnej ciągu fonicznego w dyzartrii, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.

Panasiuk J., Afazja a interakcja: tekst, metatekst, kontekst, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.

Pąchalska M., Afazjologia, PWN, Warszawa 2012.

Pąchalska M., Neuropsychologiczna diagnostyka afazji, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, E. Szeląg, Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole 2005.

Sadowska-Krajewska A., Mówię i rozumiem. Test do badania mowy osób dorosłych, Harmonia Universalis, Gdańsk 2020.

Sarzyńska-Długosz I., Oddziały udarowe – zadania i organizacja, „Polski Przegląd Neurologiczny” 2008, t. 4, supl. A. Surowaniec J., Logopedyczny słownik terminologii diagnostycznej, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1999.

Tarkowski Z., Patologia mowy, Harmonia Universalis, Gdańsk 2017.

Published

2024-06-28

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Cognitive functioning and primary activities of people with aphasia after a stroke – three-case studies. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/23, 58-69. https://doi.org/10.25312/2083-2923.23_04an